auto
0

'Inteligentni' automobili sami izbjegavaju nesreće

Sarajevo-x.com
Automobili sutrašnjice trebali bi moći samostalno izbjegavati opasne situacije. Mnogi današnji automobili već su „dovoljno inteligentni“ da upozoravaju vozače na opasnosti ili čak samostalno reaguju da bi izbjegli nezgode.

Pospani vozači uzrokuju brojne nesreće na cestama širom svijeta . Ponekad je teško dokazati umor vozača kao pravi uzrok nesreće, pa je i stvarni opseg ovog problema uveliko sakriven. Pa ipak, sa sigurnošću možemo tvrditi da su umorni vozači veliki, i to globalno, problem za sigurnost u saobraćaju. Statistike kažu da oko 25% svih fatalnih nesreća na autoputevima u Evropi uzrokuju pospani vozači.

Nesreće se češće dešavaju izvan gradova

Nesreće uzrokovane umorom vozača češće se dešavaju izvan gradova, ponajviše na cestama (više od 70%) koje imaju ograničenja između 70 i 110 km/h.

„Volvo cars“ kompanija razvila je tehnologiju koja reaguje i upozorava umornog vozača puno prije nego što stvarno zaspe za upravljačem. Taj sistem, pod nazivom Driver Alert Control (DAC), trenutno uočava da li se vozilo kreće pod punom kontrolom vozača, prateći kretanje vozila između linijskih oznaka na cesti.

DAC sistem se primarno fokusira na situacije kad je opasnost od gubitka koncentracije najveća i kad su potencijalne posljedice najfatalnije (npr: na ravnim, ugodnim cestama kada monotonija vožnje i opuštenost vozača može dovesti do uspavanosti za volanom).

Osim gubitka koncentracije uzrokovane umorom, čest uzrok nesreća je i nagli prekid koncentracije na vožnju, uzrokovane npr. zvonjenjem mobitela ili ispadanjem nekog predmeta kojeg vozač za vrijeme vožnje nesvjesno počinje tražiti. Takvi nagli prekidi uzrokuju gotovo 40% izlijetanja sa ceste tokom vožnje .

Izlijetanja sa ceste često imaju smrtne posljedice Izlijetanje sa ceste čini tek nešto više od 20% svih saobraćajnih nezgoda, ali uzrokuje gotovo 40% svih smrtnih stradavanja prema američkim statistikama. Iskustva drugih zemalja vrlo su slična.

U namjeri da reducira rizik izlijetanja sa ceste, Volvo je razvio sustav LDW (Lane Departure Warning/ Upozorenje prilikom napuštanja ceste) koji prati smjer ceste putem kamere smještene ispod unutrašnjeg retrovizora. Ako točak slučajno pređe oznaku na cesti, zvučni signal upozorava vozača.

Ukoliko vozač ne reaguje na zvučni signal, sistem sam usporava vozilo i tako pomaže povratku u voznu traku.

Frontalni sudar je vrlo težak oblik nesreće sa vrlo ozbiljnim posljedicama. U Njemačkoj, 5% svih nesreća otpada na frontalne sudare sa više od 20% svih smrtnih žrtava u saobraćaju.

U svom daljnjem razvoju sigurnosne tehnologije Volvo se fokusira na reduciranje i ublažavanje posljedica frontalnih sudara. Nadolazeći modeli biti će opremljeni tim još usavršenijim sigurnosnim sustavima.

Sudari straga su svakodnevica

Udari u stražnji dio auta su najčešći oblik sudara (skoro 29% prema statistikama policije SAD-a). U gotovo polovici takvih sudara, stražnji vozač nije ni kočio prije udara.

Takve nezgode, koje se često dešavaju pri malim brzinama, rijetko imaju ozbiljnije posljedice. Međutim, ponekad dolazi do ozljeda vrata i kičme koje ozlijeđeni može osjećati i dugo nakon naizgled bezazlene nezgode. Za takve je slučajeve Volvo razvio sustav „City safety“, koji se aktivira pri brzinama do 30 km/h i bitno umanjuje posljedice „poljupca u stražnjicu“.

„City safety“ samostalno prepoznaje preveliku blizinu vozila ispred i automatski koči. Istovremeno, kočiona svjetla se pale i upozoravaju vozila iza na naglo usporavanje saobraćaja.

Sistem je programiran da reaguje na vozila ispred, koja su ili parkirana ili se kreću u istom smjeru vožnje.

Na temelju vlastite brzine i udaljenosti vozila ispred, sistem proračunava brzinu kočenja potrebnog za izbjegavanje sudara. Ako potrebna sila kočenja prelazi aktualnu vozačevu reakciju, sistem preuzima kontrolu i koči samostalno.

Zaštita pješaka

Volvo sigurnosni sistemi ne brinu samo o vozačima, već i o najčešćim žrtvama prometa u gradovima, a to su pješaci. Koristeći kamere i radarsku tehnologiju, novi usavršeni sistemi imaju za cilj uočiti pješaka i upozoriti vozača na nužnu reakciju. Ukoliko takva reakcija vozača izostane, vozilo će samostalno usporiti vozilo i zaštiti pješaka.