Kraj prelaznog perioda
825

Eko test eliminatoran od 1. januara: Problem za sve koji su uklonili katalizatore ili dpf?

E. Z.
Foto: T. S./Klix.ba
(Foto: Klix.ba)
Kako je propisano Pravilnikom o ispitivanju ispušnih plinova motornih vozila od 1.januara 2020. završio je takozvani prelazi period ispitivanja ispušnih plinova kod vozila, a koji je trajao od 1. januara 2017. godine. U praksi to znači da svi auti od nove godine moraju zadovoljiti propisane ekološke norme.
Eko test koji je propisan Pravilnikom o ispitivanju ispušnih plinova motornih vozila u stanicama za tehnički pregled vozila od 1. januara 2020. godine trebao je postati eleminatoran. Iako je pravilnik donesen još 2016. godine ovaj eko test nije bio eliminatoran od 01. januara 2017. godine do 1. januara ove godine, koliko je trajao takozvani prelazni period. Sada kada je taj period i zvanično završio probali smo saznati šta to znači za vozače u BiH.
Foto: T. S./Klix.ba
Foto: T. S./Klix.ba

Naime, pored činjenice da prosječna starost voznog parka Bosanaca i Hercegovaca iznosi u prosjeku više od 20 godina, stanje sa emisijima štetnih gasova iz vozila kudikamo je lošije jer veliki broj registrovanih vozila ne ispunjava niti norme koje su propisane njihovom specifikacijom. Mnogo je faktora za to, a prije svega ističe se neispravnost motora uzorkovana starošću i lošim održavanjem, ali i modifikacijama koje su vlasnici vozila napravili na svojim vozilima.

EGR ventili, DPF filteri...

Nije nepoznanica da je u Bosni i Hercegovini redovna praksa skidati "suvišne" dijelove sa motora i njegovih usisinih i ispušnih sistema kao što su EGR ventili, DPF filteri čestica čađi ili katalizatori ispušnih gasova.

Iako automobili nisu jedini uzrok zagađenosti zraka, sasvim je logično i opravdano zapitati se možemo li sebi priuštiti takav pristup korištenju automobila i da li odgovorni pod cijenu socijalnog mira ignorišu provođenje već propisanih pravila i zakona.

Foto: T. S./Klix.ba
Foto: T. S./Klix.ba

Isto se zapitalo danas i Ministarstvo prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša Kantona Sarajevo koje je ministru prometa i komunikacija FBiH Denisu Lasiću postavilo pitanje da li su stupile na snagu odredbe čl. 2. i 11. Pravilnika o ispitivanju izduvnih gasova motornih vozila (Eko test) u stanicama za tehnički pregled vozila, koji je donesen krajem 2016.godine.

Prelazni period ispitivanja ispušnih plinova koji je trajao tri godine trebao se iskoristiti kako bi se svaki pojedinačni vlasnik upozorio na eventualne nedostatke u ispušnim plinovima njegovog vozila, te kako bi se istom omogućilo dovoljno vremena da svoje vozilo popravi ili podesi i dovede količinu štetnih ispušnih plinova u ispravno stanje.

Najviše problema za vlasnike benzinaca

U stanicama za tehničke preglede potvrdili su nam da se pridržavaju Pravilnika, te činjenice da je završen prelazni rok. Također, potvrdili su nam da za sada najviše problema imaju vlasnici automobila sa benzinskim motorima starije tehnologije i proizvodnje. Neispunjavanje ekoloških normi tih automobila rezultat je, uglavnom, lošeg održavanja i stanja tih motora. Također, uklanjanje katalizatora iz ispušnih sistema jedan je od razloga zbog kojih benzinski motori neće proći ove eko testove. Zanimljiva je informacija da za sada manje problema na eko testu imaju dizelski motori, a koji prema pravilniku moraju zadovoljiti propisani srednji stepen zacrnjenja ispušnog plina. Ipak, i u slučaju dizelaša uklanjanje filtera čestica čađi i modifikacije ispušnog sistema rezultiraju velikim odstupanjima od tvornički propisane specifikacije motora.

Foto: T. S./Klix.ba
Foto: T. S./Klix.ba

Treba istaći da prema Pravilniku eko testu podliježu i vozila čiji motori koriste LPG ili CNG plin, a zanimljivo je da će im se ispušni plinovi ispitivati u vrijeme kada koriste nepovoljnije gorivo sa aspekta emisije štetnih plinova. Tačnije, ako ste u benzinca ugradili plin eko test se obavlja dok vaše vozilo radi na benzin, a ne na plin.

Jedna od karika koja će biti ključna u uspješnom provođenju ovog Pravilnika svakako je i pitanje da li će se sve stanice tehničkog pregleda pridržavati propisa ili da li će i dalje biti manipulacija i "prolaska" automobila koji ne zadovoljavaju svoju propisanu ekološku normu. Bez potpuno zatvorenog sistema kontrole kako automobila tako i samih stanica opet ćemo završiti sa dobro osmišljenim pravilnicima i zakonima koji se u praksi ne provode, a poboljšanje kvaliteta zraka definitivno na taj način nećemo osjetiti.

Podsjećamo, isti ovaj Pravilnik bio je na meti kritika i ocijenjen kao nezakonit, te je sa sobom donio i znatno povećanje troškova registracije jer su se eko testovi vršili i naplaćivali bez obzira na prelazni period koji je trajao do početka ove godine.