Ambiciozan projekt
46

Rusija želi da uz pomoć kineskih kompanija podvodnim tunelom poveže Krim sa svojom teritorijom

F. H.
Kerčki most često je pod udarima Ukrajine (Foto: EPA-EFE)
Kerčki most često je pod udarima Ukrajine (Foto: EPA-EFE)
Ruski i kineski poslovni ljudi s vezama s vladom tajno su u oktobru razgovarali o planovima za izgradnju podvodnog tunela koji bi povezivao Rusiju s okupiranim ukrajinskim Krimom i formirali "konzorcij" u tu svrhu, piše The Washington Post.

The Washington Post se poziva na presretnutu e-poštu koju su novinama dali neimenovani ukrajinski dužnosnici.

Novine kažu da su provjerile autentičnost poruka, pozivajući se na dokumente o registraciji kompanije koji pokazuju da je rusko-kineski konzorcij koji uključuje pojedince spomenute u e-porukama nedavno osnovan na Krimu.

"Razgovori, koji su uključivali sastanke krajem oktobra, bili su potaknuti sve većom zabrinutošću Rusije oko sigurnosti 11 milja dugog mosta preko Kerčkog tjesnaca", navodi se u tekstu.

E-pošta koja je kružila među dužnosnicima konzorcija posljednjih sedmica odnosila se na okupljanja s kineskim delegatima na Krimu. Kineska željeznička građevinska korporacija (CRCC) opisana je u jednom od njih, od 4. oktobra, kao "spremna osigurati izgradnju željezničkih i cestovnih projekata bilo koje složenosti u regiji Krima".

CRCC je kompanija u državnom vlasništvu koja je izgradila mnoge od najznačajnijih kineskih cestovnih i željezničkih mreža i razvila opsežne veze s Rusijom posljednjih godina kroz projekte, uključujući proširenje moskovskog metro sistema dovršenog 2021.

Vladimir Kalyuzhny, ruski poduzetnik koji je naveden kao glavni izvršni direktor konzorcija, odbio je pitanje, potom ustvrdio da neće davati nikakve informacije "neprijateljskim medijima" i naglo prekinuo razgovor.

Njegov odgovor bio je u suprotnosti s načinom na koji se prijedlog pojavio u internoj e-pošti. U poruci poslanoj prošlog mjeseca ruskom dužnosniku koji je jedan od glavnih predstavnika Krima u Moskvi, Kaljužni je rekao da ima "pismo naših kineskih partnera o spremnosti jedne od najvećih kompanija u Kini, CRCC, da sudjeluje kao general izvođač radova na izgradnji tunela ispod Kerčkog prolaza".

Dotični e-mail otišao je Georgiju Muradovu, koji je identificiran kao stalni predstavnik Republike Krim kod ruskog predsjednika Vladimira Putina. Muradov nije odgovorio na zahtjev za komentar.

Šest od devet direktora osnivača konzorcija nisu navedeni u registracijskim spisima. E-poruke također pokazuju napore Kine da održi tajnost.

U jednom od mailova ističe se da će CRCC sudjelovati samo pod uvjetom "stroge odredbe potpune povjerljivosti" i da će naziv kompanije biti zamijenjen s "drugom, nepovezanom pravnom osobom" u svim ugovorima. Drugi e-mail spominje kinesku banku koja je spremna "pretvoriti svoja dolarska sredstva u rublje za njihov prijenos na Krim za financiranje projekata".

E-poruke također navode razgovore između konzorcija i izvršnog direktora CRCC-a identificiranog kao Xu Huaxiang. Ovo ime odgovara kineskom državljaninu navedenom kao potpredsjednik i zamjenik generalnog direktora međunarodnog odjela kompanije.

"S obzirom na rizike sankcija i sabotaže, američki dužnosnici i stručnjaci izrazili su iznenađenje da bi CRCC riskirao umiješanost", izvijestio je WP.

Stručnjaci za velike međunarodne prometne projekte sugeriraju da je tehnički izvedivo izgraditi tunel ispod Kerčkog tjesnaca i da Kina ima potrebno iskustvo i tehnologiju. Međutim, kažu da će to biti značajan pothvat, usporediv po veličini s tunelom Danska-Njemačka, koji se gradi već osam godina, procjenjuje se da će koštati više od 8,7 milijardi američkih dolara i bit će najduži u Europi kada bude dovršen u krajem desetljeća.

Stručnjaci sumnjaju da će tunel Kerch biti dovršen na vrijeme kako bi pomogao Rusiji u njenim vojnim naporima. Ipak, Moskva bi to mogla vidjeti kao dugoročnu investiciju za osiguranje sigurne komunikacije s ukrajinskim teritorijem koji bi mogao biti osporavan desetljećima.