Loša infrastruktura
78

Hiljade američkih mostova u lošem je stanju, mnogi se mogu urušiti od samo jednog udara

B. R.
Ostaci baltimorskog mosta nakon urušavanja (Foto: EPA-EFE)
Ostaci baltimorskog mosta nakon urušavanja (Foto: EPA-EFE)
Prošlosedmični udar kontejnerskog broda u most "Francis Scott Key" u Baltimoreu je podsjetnik na ranjivost velikog broja među 600.000 američkih mostova.

Keyov most je postojao 47 godina i nikada ranije nije bio suočen s nečim sličnim kao onim što se desilo prošle sedmice, niti je iko mogao pomisliti da će se srušiti. Međutim, kada je brod težak 100.000 tona udario u njega, srušio se za manje od jedne minute. Takvo katastrofalno urušavanje možda nije bilo sasvim predvidljivo te urušavanje mostova usljed udara nije nešto nečuveno, ali ovakvo nešto se možda moglo izbjeći.

Nedavnim pregledima Keyovog mosta je utvrđeno da je most u dobrom stanju. Guverner američke savezne države Maryland Wes Moore je izjavio da je stanje mosta u skladu s propisima. Međutim, hiljade američkih mostova su u lošem stanju.

Prema Američkom društvu građevinskih inženjera i vlastima, 46.000 mostova u Sjedinjenim Američkim Državama ima zastarjelu konstrukciju i u lošem su stanju, dok je 17.000 mostova u opasnosti da se uruše usljed samo jednog udara. Inženjeri ukazuju da ekstremni vremenski uslovi, sve teži kamioni i sve veći kontejnerski brodovi predstavljaju značajan rizik po američke mostove.

Zastarjela infrastruktura

Vlasti američkih saveznih država jednom u dvije godine provjeravaju mostove na autoputevima te ih tom prilikom klasificiraju kao "dobre", "zadovoljavajuće" ili "loše". Most za koji se utvrdi da je u lošem stanju ima konstruktivne elemente koji su u stanju "naprednog propadanja".

Prema podacima Američkog društva građevinskih inženjera iz 2021. godine, skoro 46.100 od 617.000 mostova širom SAD-a su mostovi za koje se smatra da su konstruktivno ugroženi te da su u lošem stanju. Preko ovih mostova dnevno bude čak 178 miliona putovanja.

Iako nedostaci na konstrukciji mostova ne moraju nužno značiti da su ti mostovi sami po sebi nesigurni, zahtijevaju značajne investicije za održavanje. Riječ je o mostovima za koji postoji veći izgled da će biti zatvoreni i za koje će biti ograničena težina.

Dobra vijest je broj konstruktivno manjkavih mostova smanjen u posljednjih nekoliko godina. No, loša je vijest da je usporeno investiranje u poboljšanje mostova. Nedavna procjena jeste da je potrebno još 125 milijardi dolara za popravku mostova.

Prije tri godine je usvojen savezni zakon o infrastrukturi koji viznosi 1,2 biliona dolara. Od navedenog iznosa, 110 milijardi dolara odnosi se na puteve, mostove i druge velike infrastrukturne projekte, piše CNN.