Traže korekcije
66

Farmaceuti traže da pelene i dodaci prehrani ne budu obuhvaćeni odlukom o kontroli cijena

M. G.
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Udruženje komora magistara farmacije FBiH smatra da je provođenje odluke Vlade FBiH o propisivanju neposredne kontrole cijena utvrđivanjem maksimalne visine marži za pojedine osnovne namirnice i druge proizvode nepravilno i nezakonito.

Naime, kako kažu, mjeru neposredne kontrole cijena iz prve tačke ove odluke Vlada FBiH propisuje za pojedine osnovne životne namirnice i druge proizvode.

"U tom smislu, u četvrtoj tački odluke navode se dodaci ishrani, dijetetski proizvodi (uključujući proizvode bez glutena), prerađena hrana na bazi žitarica i dječija hrana za dojenčad i malu djecu, pelene za jednokratnu upotrebu za djecu i odrasle, pa nije jasno kako su svrstani u osnovne životne namirnice", stoji u saopćenju Udruženja komora magistara farmacije FBiH.

Dodaci prehrani se koriste u svrhu prevencije bolesti

Kako su istakli, dodacima prehrani smatra se hrana čija je svrha dopuniti uobičajenu prehranu, a koja predstavlja koncentrirane izvore hranjivih tvari ili druge tvari prehrambenog ili fiziološkog učinka, pojedinačne ili u kombinaciji, na tržištu u doziranom obliku.

"To jeste oblici kao što su kapsule, pastile, tablete, pilule i slično, vrećice praha, ampule tekućine, bočice na kapaljku te ostali slični oblici tekućine i praha koji se smatraju pripravcima proizvedenim iz koncentriranih izvora hranjivih tvari (vitamini i minerali) ili drugih tvari s hranjivim ili fiziološkim učinkom. Dodaci prehrani se koriste najčešće u svrhu prevencije bolesti i u svrhu brže rehabilitacije pacijenata, ali oni po svojoj suštini nisu baza, odnosno osnova za liječenje, te kao takvi ni po jednom parametru ne mogu biti svrstani u osnovne životne namirnice i, kako im sam naziv kaže, oni su dodaci, dodatne namirnice, nikako osnovne te ne mogu biti predmet ove odluke", ističe se u saopćenju.

Kako su rekli, paušalno "nabrajanje" proizvoda, bez bilo kakve dodatne specifikacije, odnosno konkretne tipizacije proizvoda, koji bi se u ovom slučaju trebali svesti na osnovne životne namirnice, je u slučaju ove odluke i neustavno, jer ovakvom specifikacijom proizvoda Vlada FBiH u postupku donošenja navedene odluke nije utvrdila poseban javni interes kako bi se ovakvo ograničavanje prava prometnika navedenim proizvodima moglo smatrati razumnim, odnosno proporcionalnim legitimnom cilju koji se ograničavanjem želi postići, niti je uopće definisan legitimni cilj ograničavanja.

Nisu jasno specificirani proizvodi

"Donošenjem ovakve odluke, za koju nisu jasno specificirani proizvodi na koje se primjenjuje, kao ni rok u kojem će se ona primjenjivati, uspostavljen je svojevrstan disbalans na tržištu, te bi primjena odluke u ovom tekstu, pored nemjerljivih posljedica po zdravlje stanovništva, usljed izvjesne defekture ovih proizvoda, imala i nesagledive ekonomske posljedice, za koje vjerujemo da ih ne moramo posebno isticati. U ekonomskoj praksi je poznato da svako ograničenje cijena, odnosno tzv. 'prisilno' smanjenje cijena, dovodi do smanjenja ponude (lažne nestašice) usljed neisplativosti prometovanja, što dugoročno ima nepopravljive globalne posljedice i po ponuđače i po potrošače. Rastom ponude raste potražnja, a rastom potražnje smanjuju se cijene i to je jedini prirodni ekonomski zakon koji održava balans na mjerodavnom tržiištu", rekli su.

Zaključuju da, ukoliko je ipak Vlada FBiH imala namjeru da zaštiti potrošače od poremećaja ponude i potražnje na tržištu i poremećaja u kretanju cijena i odnosima cijena, kako to propisuje Zakon o kontroli cijena, onda je isti trebala u cijelosti i primijeniti, te napraviti detaljnu analizu tržišta, na osnovu koje bi bez dvojbe utvrdila da je poremećaj u kretanju cijena posljedica globalnog rasta cijena pojedinih uvoznih proizvoda.

"Nadalje, da bi odluka bila zakonita i u skladu s Protokolom 12. Evropske konvencije, koja glasi: 'Opća zabrana diskriminacije', bilo je neophodno tačno i pojedinačno utvrditi ciljane proizvode koji su zaista osnovne životne namirnice te samo na njih primijeniti navedene mjere", zaključuju.

Potcrtali su da je farmaceutski sektor u FBiH, koji se između ostalog sastoji od više od 850 apoteka, koje između ostalog prometuju dodacima ishrani i dijetetskim proizvodima, i koje zapošljavaju više od 2.000 zdravstvenih radnika, ovako generalnom odredbom je značajno pogođen.

Plan za zbrinjavanje radnika

"Vjerujemo da Vlada Federacije Bosne i Hercegovine ima plan za zbrinjavanje radnika koji bi usljed primjene ovakve odluke u jeku pandemije ostali bez radnih mjesta, jer s ovakvom maržom na sve dodatke ishrani i dijetetske proizvode, apoteke ne mogu pokriti troškove redovnog poslovanja. Također, vjerujemo da je Vlada Federacije Bosne i Hercegovine svjesna da će veliki broj veleprometnika ovih proizvoda, koji su do sada poslovali na teritoriji Federacije Bosne i Hercegovine, izmijeniti svoja sjedišta i poslovanje premjestiti na teritoriju Republike Srpske, imajući u vidu da imaju ograničenja i na veleprodajne i maloprodajne marže", potcrtali su farmaceuti.

Dodali su da traže da primjenom zakona i u skladu sa svojim zakonskim ovlastima Vlada FBiH izmijeni odluku na način da, nakon utvrđene analize rasta cijena pojedinih proizvoda na mjerodavnom tržištu navede konkretne i jasno specificirane proizvode.

"Farmaceutski sektor smatra da se iz njegovog asortimana na listi osnovnih životnih namirnica mogu naći samo hrana za posebne medicinske potrebe i formule za dojenčad i formule nakon dojenja, i to jasno navedenog proizvođača, za koje je utvrđen rast cijena veći od pet posto", dodaju farmaceuti.