Od januara naredne godine
0

Za bh. vozače počinje izdavanje TIR karneta

SRNA
Spoljnotrgovinska komora BiH počeće u prvoj polovini januara 2010. godine izdavanje carinskog dokumenta kojim se pojednostavljuju carinske formalnosti u međunarodnom prevozu robe, poznatom kao karnet TIR prevoznicima iz BiH.

Direktor Sektora za saobraćaj i veze VTK BiH Zijad Sinanović rekao je Srni da je sistem TIR napravljen da bi maksimalno olakšao međunarodno kretanje robe pod carinskim pečatom, te da nudi prednosti za sve karike u lancu međunarodnog tranzitnog prevoza robe.

Prema njegovim riječima, prednost posjedovanja TIR karneta za prevoznike ogleda se u tome što se roba kreće preko međunarodnih granica s minimalnim ometanjima i stajanjima, a kašnjenje i troškovi transporta su smanjeni.

"Kada se ide pod TIR karnetom, roba se pečati na polaznoj carinarnici, u karnet se unosi šifra pečata, a kada se dođe na bilo koju carinarnicu, izlaznu ili tranzitnu, carinik samo pogleda vizuelno da li je došlo do oštećenja tog pečata i vozilo ide dalje“, objasnio je Sinanović.

On je naveo da se prednosti za carinski sistem ogledaju u zagarantovanom plaćanju carinskih i poreskih dažbina, smanjenju potrebe za fizičkom kontrolom robe u tranzitu, a pojednostavljuje se i propratna dokumentacija.

Govoreći o kriterijima za dobijanje TIR karneta za međunarodne prevoznike u BiH, Sinanović je naglasio da ovaj dokument nije uslovljen posjedovanjem CEMT dozvole koju izdaje Ministarstvo za saobraćaj i veze BiH.

"CEMT dozvola nije uslov za dobijanje TIR karneta, jer veliki broj prevoznika iz BiH voze prema zemljama za koje im ne treba nikakva dozvola, pa zašto bi im mi postavljali uslove“, rekao je Sinanović.

Prema njegovim riječima, STK BiH nije za "zidanje barijera“, ona je zagovornik da se eliminišu te dozvole, jer su one regulatori ko će voziti, a ko ne.

Kao primjer direktor Sektora za saobraćaj i veze STK BiH navodi Mađarsku, za koju ne treba CEMT dozvola, a iz koje mlinari BiH uvoze žito, te Sloveniju i neke druge zemlje sa kojima BiH ima veliku spoljnotrgovinsku razmjenu.

On takođe pominje i Rusiju, sa kojom Republika Srpska ima veliku spoljnotrgovinsku razmjenu, a do koje prevoznici iz BiH ne mogu doći bez ovog carinskog dokumenta, te Tursku iz koje BiH uvozi više vrstaj robe.

Sinanović je naglasio da prevoznici za dobijanje TIR karneta moraju imati vozila i kontejnere koji će zadovoljavati određene uslove kako bi mogli prevoziti robu u međunarodnom prevozu, te licencu za obavljanje međunarodnog prevoza, a svakako će morati potpisati izjavu da su upozati sa pravilima.