CPI
0

Ulaganja u obrazovanje u BiH ispod evropskog prosjeka

FENA
Za potrebe osnovnih i srednjih škola u Bosni i Hercegovini se svake godine izdvaja oko milijardu KM. Prema procjenama Svjetske banke ulaganja su iznad prosjeka u regionu, a ispod prosjeka EU.

Međutim, rezultati srednjeg i osnovnog obrazovanja su ispod regionalnog prosjeka, saopćeno je iz Centra za zastupanje građanskih interesa CPI.

U testiranju koje je međunarodna organizacija Trends In International Mathematics And Science Studies (TIMSS) 2007. godine provela na učenicima 4. i 8. razreda osnovnih škola, u grupi od 59 zemalja BiH je bila na posljednjem mjestu po znanju iz prirodnih nauka.

Istovremeno, prema podacima međunarodnih organizacija, samo pet posto osnovnih škola ima visok nivo opremljenosti, dok je čak 20 posto osnovnih škola loše opremljeno. Od svih sredstava izdvojenih za obrazovanje tek oko četiri posto ostaje za opremanje i održavanje.

Izvršni direktor Fondacije CPI - Centra za zastupanje građanskih interesa Damir Mehmedbašić istaknuo da je loše obrazovanje koje postoji u BiH osnovni preduslov za sve oblike destruktivnog ponašanja.

"Mladi u BiH su zatvoreni, neuki, izgubljeni i sistemski zapostavljeni. Umjesto da nove naraštaje posmatramo kao jedan od naših rijetkih i nezamjenjivih resursa, omogućimo da se ostvaruju i kroz praktično djelovanje podižu samopouzdanje, mi plaćamo milijardu KM da ih gledamo sa strahom", kazao je on.

Podaci pokazuju da učenici koji su izašli iz srednjih škola ne pokazuju dovoljan nivo znanja za upis na fakultete, a njihovi nastavnici ne pohađaju dodatne edukacije po završetku formalnog obrazovanja.

Također postoje i nelogičnosti u nastavnom planu i programu.

Tokom posljednjih nekoliko godina troškovi obrazovanja po učeniku su porasli za oko 11 posto, a BiH je svrstana među zemlje s najmanjim brojem učenika po odjeljenju i među zemlje u kojima djeca u školi provedu najviše vremena, no bez vidljivog rezultata.

Još 2008. godine Vijeće ministara BiH je utvrdilo Strateške pravce razvoja obrazovanja u kom je identifikovalo ključne probleme i definisalo četiri strateška cilja i 30 operativnih ciljeva od čega je do kraja prošle godine realizovan samo jedan strateški i 12 operativnih ciljeva.

Pomoćnica za obrazovanje u Ministarstvu civilnih poslova u Vijeću ministara BiH Esma Hadžagić izjavila je da je proces reforme obrazovanja višedecenijski proces.

Obzirom na posljedice koje skupo i loše obrazovanje ima na svaku slijedeću generaciju djece i na konkurentnost BiH, stvari se moraju mijenjati puno brže.