BiH
2

Radnici GRAS-a: Bubica se hvatao za međunožje i govorio da ćemo to dobiti

Piše: Edita Gorinjac
Foto: F. K./Klix.ba
Štrajkači se protive dovođenju drugih autoprevoznika (Foto: Feđa Krvavac/Klix.ba)
Radnici GRAS-a ni danas nisu pokrenuli javni gradski prijevoz u Sarajevu, niti imaju namjeru sve dok ne budu ispunjeni njihovi zahtjevi. Smatraju da je Vlada Kantona Sarajevo arogantno postupila prema njima te da je kap prelila čašu i da nisu imali drugog izbora nego obustaviti rad.

Posljednjih sedam dana GRAS ne radi, a nije obavljen nijedan razgovor između vlasnika GRAS-a i radnika.

"Uposlenici su tražili dio netoplaće, ne tražeći penziono, socijalno i sve ostale doprinose. Uplaćena je samo plaća, a postoje indicije da je bilo novca i za topli obrok, što nije uplaćen ja ne znam, ali kako to nije uplaćeno, radnici neće da rade. Mi smo kao Sindikat sinoć ponovo zamolili uposlenike da počnu raditi, a da mi nastavimo u zakonskim redovnim procedurama organizirati štrajk, ali su to odbili. Radnici podržavaju zahtjeve Sindikata koje smo predočili vlasniku i Upravi, ali traže prvo topli obrok da bi se počelo razgovarati. Na kraju krajeva, traže da dođe neko od predstavnika vlasti i da razgovara s njima kako bi došlo do dogovora", kazao je Amir Muminović, zamjenik predsjednika Sindikata komunalne privrede GRAS-a.

Sakupljeno 1.400 potpisa

On kaže da je jučer sakupljeno 1.400 potpisa kojima su radnici posvjedočili da su svjesno obustavili rad tražeći isplatu toplog obroka.

"Vjerujem kako bi se od njih toliko mogla naći tri-četiri čovjeka koji bi mogli razgovarati s nekim iz Vlade i vjerujem da bi dogovor bio postignut. Potpisi su tu, pokazani su sinoć predsjedniku Skupštine preduzeća, predsjedniku Nadzornog odbora i generalnom direktoru, ali predstavnicima Vlade nisu, jer ih nismo imali kome pokazati. Najlakši dio posla je da se izaberu osobe koje će razgovarati s Vladom, ali je teži dio posla da bude dobre volje kod vlasnika firme koji će doći da razgovara", dodaje Muminović.

On ocjenjuje kako je uvođenje autoprijevoznika iz drugih gradova dodatno zakomplikovalo situaciju. Dodaje da dolazak resornog ministra Jusufa Bubice prije obustave rada nije protekao kako treba, jer je posjeta bila nenajavljena, neorganizirana i završila se vrlo brzo bez ikakvog dogovora, nakon čega je uslijedila obustava rada.

"Nije bilo volje s ministrove strane da se problem riješi. Novac koji se daje za autobuse iz drugih gradova da voze građane trebao je biti usmjeren u ovu firmu. Trebao se ljudima početi davati topli obrok, trebali su se nabavljati rezervni dijelovi... Sve vrijeme se potencira da radnici drže blokirana vozila. Dokaz da to nije tako je da je jedan vozač jutros uzeo minibus i počeo voziti. Ostale kolege nisu htjele i to je to. Također, sve dosadašnje izjave ministra Bubice ne idu u prilog cijeloj situaciji. Ovi ljudi su nazivani šakom razbojnika, kriminalcima... to ne rješava stvari", kazao je danas Muminović u GRAS-u, gdje je naša ekipa razgovarala sa radnicima.

Vlada prvi put javno govori šta će uraditi s GRAS-om

Zbog iskazanog nezadovoljstva građana Sarajeva obustavom saobraćaja, radnici GRAS-a poručuju da su i oni građani ovog kantona. Pitaju da li je iko gnjevan zbog toga što se od posljednje četiri godine, tri nisu mogli liječiti, da posljednjih pet godina nisu primili brutoplaću, već dio po dio, da su u prosjeku po 500 maraka zateznih kamata platili bankama i to ne svojom krivicom.

"I njihova djeca i roditelji idu pješke. Niko sretniji ne bi bio od njih da danas mogu normalno obaviti svoj posao i biti za to plaćeni. Što se tiče Vlade, neka zanemare principe, sjednu za stol sa uposlenicima i nađu rješenje", dodaje Muminović.

Veća grupa radnika koju smo zatekli u krugu GRAS-a kivna je na resornog ministra zbog izjave da im plaće dostižu i do 2.000 KM. Tvrde da to nije tačno i da je prosječna plaća 800 KM. Muminović dodaje da sve skupa ima i jednu pozitivnu stranu, a to je da Vlada prvi put javno govori šta misli uraditi s GRAS-om.

"To što oni misle ne ide u prilog nama, ali bar znamo da imaju namjeru ovu firmu koja postoji 127 godina svesti na 200-300 radnika. Ovo je firma koja je imala električni tramvaj prije Beča. Trenutno u GRAS-u ima 1.700 uposlenika, ako ministar Bubica zamišlja GRAS kao nešto što je svedeno samo na tramvaj, onda nas ima 1.500 viška. Ali, ako zamišlja GRAS kakav je bio 2005. i kakav mi želimo da bude ponovo, kada je izlazilo 300 voznih jedinica svako jutro, vozilo se u tri smjene, to je onda samo 900 vozača. Neko ta vozila mora održavati, mora biti kontrola naplate. Ima ovdje i invalida. Naši vozači idu svake godine na sistematski pregled i ako mu je malo povećan pritisak on više ne obavlja taj posao, a ne možemo ga na ulicu izbaciti. Ima tu problema, ali njih mora riješiti država", govori Muminović.

Komentirajući navode da iza obustave rada stoje određene političke opcije kojima je cilj rušenje aktuelne Vlade, Muminović kaže da ih čini ponosnim to što su ih sve političke opcije optuživale da su u saradnji sa onim drugima.

"Nema jače stranke koja nije prodefilovala kroz ovo preduzeće, od SBiH, SDA, SDP-a..., kad smo štajkovali dok su oni bili na vlasti, onda su nas optuživali da oni drugi stoje iza nas. Ovdje ima 1.700 ljudi i vjerovatno je neko član neke stranke, ali garantujem da ljudi ovdje znaju samo za stranku GRAS-a", tvrdi Muminović.

"Volio bih da Bubica ne dođe"

Došao sam raditi za plaću, džaba neću raditi, kaže nam jedan radnik koji nije htio da mu objavljujemo ime. "Njima gore je malo po 4.000 maraka plaće, lažu građane kako je meni puno 2.000 kojih zapravo nemam, imam 800 KM. Blate ove ljude ovdje. Ko želi osam dana i noći provesti ovdje bez struje i hrane, samo radi pasjaluka? Ma dajte! Kažu da nemaju s kim razgovarati, kako nemaju, vidite koliko nas je. Garantiram vam životom, da su sinoć poslušali zamjenika predsjedavajućeg Skupštine KS Kemala Ademovića i došli ovdje razgovarati s nama, sigurno bi jutros u četiri imali saobraćaj", kazao nam je jedan od radnika nakon čega su ostali aplaudirali potvrđujući njegove riječi.

Ovaj radnik kaže da je "u stranci svog djeteta i žene", ali da će ga i oni izbaciti, ako ne donese kući novac.

"Svi smo ovdje predstavnici radnika, ako osjetimo da imaju dobru volju da razgovaraju s nama lako ćemo naći pet-šest ljudi koji će pričati s Vladom", govori jedan od radnika, dok je drugi dovikivao našoj ekipi: "Evo kako ste vi našli sagovornika sada? Šta je falilo njima iz Vlade da tako dođu?".

Radnik koji kaže da trenutno radi u Turističkoj poslovnici GRAS-a te da je u toj firmi više od 30 godina, gdje je radio više poslova, ustvrdio nam je da sada prima startnu plaću od 650 KM.

"Osam dana se nisu udostojili doći ovdje.Ko će doći ne zanima nas. Volio bih samo da ne dođe ministar Bubica. On se hvatao za međunožje i govorio radnicima 'Ovo ćete dobiti'", tvrdi ovaj radnik, dok ostali dovikuju da će odmah početi raditi ako im bude uplaćeni topli obrok za februar i brutoplaća za mart.

Uzimaju novac, a ne plaćaju kredite

Pokazujući nam platne liste i opomene za neplaćene rate kredita od banaka, nekoliko radnika okupljenih oko naše novinarske ekipe posvjedočili su kako im se s plaća skida iznos za kredit, ali da se novac ne prosljeđuje bankama.

"Skidaju naš novac, a ne daju ga banci, nama dolaze zatezne kamate, oni vrte tim novcem, ko radi s njim i šta radi? Davno je bilo vrijeme da ovo sve ispita SIPA", poručuje jedan od radnika, dok njegov kolega dodaje kako je među radnicima i mnogo onih koji plaćaju alimentaciju, što im se odbije od plaće.

"Meni uzmu od plaće 400 maraka, ali to ne bude uplaćeno mojoj djeci. Meni je od banke došla opomena da im u roku od 15 dana moram izmiriti dugovanja u iznosu od 15.000 maraka, jer moja firma kasni 250 dana sa plaćanjem kredita. Kako da ja to platim? Oni su mi uzeli novac, a nisu izmirili moja dugovanja", dovikuje nam radnik GRAS-a pokazujući platne liste.

"Radi se o kapi koja je prelila čašu i više nismo mogli čekati, čak ni do 17., za kada je bio najavljen štrajk GRAS-a", poručuju radnici.

Kada je u pitanju prekomjeran broj radnika, naši sagovornici kažu da to nije njihov problem, ako takvih ima, jer ih oni nisu dovodili. "Dovodila ih je sa sobom svaka nova uprava koja je dolazila. Vozača nema viška. Oni koji su višak rade po kancelarijama, oni se i ne bune. Nas sinoć pita predsjednik Skupštine preduzeća: 'Boga ti je li istina da ima 200 uposlenika koji samo dođu i prime plaću, a ne pojavljuju se ovdje?' Čuj, on to nas pita. Praksa je da se ovdje samo dovede za ručicu radnik i ostavi. Nisu tu ni direktori ponekad krivi. Krivi su oni iz kantona, koji samo nazovu i kažu: 'Eto ti ga dole, zaposli ga'", tvrdi jedan od radnika. Uz to dodaje da, na kraju krajeva, nisu radnici krivi ni za to što je vozni park prepolovljen pa ljudi nemaju gdje raditi.

Složno su ustvrdili da neće početi raditi dok Vlada ne krene rješavati njihove probleme te da smatraju da ne čine nikakvo krivično djelo tražeći zarađeni novac.