I dalje se koristi
61

Pruga usred Sarajeva: Klasov industrijski kolosijek je star više od 100 godina

I. M.
Foto: T. S./Klix.ba
(Foto: T. S./Klix.ba)
Velika kompanija Klas smještena u Sarajevu već stotinu godina ima svoj industrijski kolosijek preko kojeg se ranije redovno dostavljala sirovina. Sada se ova pruga ne održava i skoro nikako ne koristi, a građani se pitaju čemu služi.

Industrijski kolosijek napravljen za potrebe Klasa odvaja se od glavne pruge Sarajevo-Šamac, odnosno Sarajevo-Mostar u stanici Alipašin most.

Stručnjak za saobraćaj Igor Marković je za Klix.ba pojasnio da se on može koristiti i za druge potrebe, osim samo potrebe kompanije Klas, te da je nekad u Sanom Sarajevu bilo i više industrijskih kolosijeka (Energoinvest, Vaso Miskin Crni i sl)

"Tako je postojao i industrijski kolosijek za potrebe Energoinvesta tamo gdje je sada Mercator, Jumbo i tako dalje. Industrijski kolosijek ima i Mercator. To nije ništa novo i nenormalno, svaka velika firma ima industrijski kolosijek jer se prije puno više oslanjalo na željeznice nego danas", rekao je.

Taj industrijski kolosijek je napravljen nedugo nakon izgradnje i samog Klasa (1902. godine). Ranije se neprestano koristio za potrebe Klasa, to jeste za dovoženje žitarica i druge sirovine za proizvodnju pšeničnih proizvoda.

"Potrebe Klasa su bile toliko velike da oni nisu mogli zadovoljiti tu oličinu drugim vrstama transporta. Jedan voz u sastavu ima i do dvije hiljade tona, a to je faktički 80 kamiona. Ne može drugo transportno sredstvo dostaviti toliku količinu robe kao što može voz", rekao je. Zamislite 80 kamiona da Vam dnevno ulazi u grad samo za potrebe klasa,. To je veliko zagađenje grada, zagusenje prometnica a da ne pricamo o ekonomicnosti toga. Ipak je zeljeznica i dan danas ekonomski najrentabilniji, tehnički najmasovniji i ekološko najprihvatljivi vid transporta.

Marković je kazao da je kolosijek manje-više bio u redovnoj upotrebi sve dok se u Klas nije promijenila vlasnička struktura prije nekoliko godina.

"Ne znam zbog čega se sada ne koristi i u kojoj mjeri se koristi, čak mislim i nikako i da je održavanje istog zakazalo ili napušteno. Vjeorvatno novi vlasnik Klasa ima drugi vid transporta sirovine i isti radio cestovnim putem. Smatram da je industrijski kolosijek apolutno neophodan za takvog giganta i da je šteta što se isti ne koristi i što postojanje istog nije prepoznato, naglasio je.

Da li je industrijski kolosijek na odgovorajućem mjestu?

Marković je kazao da je i samo razmišljanje o uklanjanju industrijskih kolosijeka pogrešno razmišljanje i u javnosti i u struci, posebno kada se radi o velikim proizvodnim kompanijama. Koloslijekom može stići velika količina sirovine, na najekonomičniji, najbrzi i ekološko najprihvatljiviji način.

"Neopravdano je i pogrešno je uklanjati industrijske kolosijeke. Bolje je pitanje da li je mjesto Klasa tu gdje jeste, u centru grada. Klas je napravljen prije 100 godina i oko njega nije bilo stambeno podrčje. Sad je pitanje da li je mjesto tolike industrije koja faktički i zagađuje u centru grada. To je možda pravo pitanje. A samim tim ako firma nije na mjestu, onda je i njen industrijski kolosijek nije na adekvatnom mjestu", rekao je.

Da li se može urediti područje gdje se pruga ukrštava sa cestom da ne bude rupa i da se postave rampe koje će se spuštati kada voz nailazi? Naravno da se može urediti nekim od aktivnih automatskih sistema osiguranja nanzeljezbičko-cestovnim prijelazima, koji su danas općepoznati i općezastupljeni i u svijetu, a i na nekim mjestima i kod nas.