BiH
87

Maja Gasal-Vražalica: Kome sav taj mehanizam koordinacije i "kredibilna aplikacija"?

Piše: E. Mušinović
Maja Gasal-Vražalica (Foto: Arhiv/ Klix.ba)
Maja Gasal-Vražalica (Foto: Arhiv/ Klix.ba)
Prema podacima koji su dostavljeni Parlamentarnoj skupštini Bosne i Hercegovine, našu državu su u periodu 2015.-2016. napustila 393 učenika, a prema svemu sudeći resorni ministri obrazovanja ne bave se dovoljno fenomenom "dvije škole pod istim krovom". Zastupnica u Parlamentu BiH Maja Gasal-Vražalica pita se da li ona živi u istoj državi s onima koji u ponedjeljak predaju "kredibilnu aplikaciju za članstvo u EU".

Zastupnica u Zastupničkom domu Parlamenta BiH Maja Gasal-Vražalica nakon skoro četiri mjeseca od zajedničke sjednice oba doma Parlamentarne skupštine BiH i Vijeća ministara BiH dobila je odgovore na pitanja o broju ispisane djece iz bh. škola i fenomenu "dvije škole pod jednim krovom".

"Tragično je da iz medija saznajemo da 'smo' uspostavili mehanizam koordinacije, da već u ponedjeljak 'predajemo kredibilnu aplikaciju za članstvo u EU', a onda kada dobijete odgovore od pojedinih ministarstava, pitate se, da li mi zaista živimo u istoj državi", kazala je Gasal-Vražalica.

Ona ističe da joj je iz odgovora koje je dobila od Ministara obrazovanja BiH, kao građanki BiH još jednom potvrđeno da onima kojima je u ovoj državi zaista dobro i kojima je stalo samo do vlastitog dobra, nije bitno što njihovi građani napuštaju BiH i odlaze "trbuhom za kruhom".

"Tako uvaženi minstar nauke, prosvjete, kulture i sporta Kantona 10 nijednom riječju ne odgovara na pitanje koliko učenika je ispisano u školskoj godini 2015/2016. radi odlaska u inozemstvo. Iz neslužbenih izvora se samo prije nekoliko dana dalo pročitati da je samo u januaru ove godine iz tog istog kantona iselilo blizu 60 porodica", rekla je Gasal-Vražalica.

Ona se pita kako je moguće da ministar nauke, prosvjete, kulture i sporta Kantona 10 to ne zna, konstatujući da bi čak i odgovor da ne raspolaže ovim informacijama bio dostojan funkcije koju obnaša.

"Uvaženi ministar prelazi preko tog pitanja, kao da sam pitala kolika je mogućnost da Zika komarac zaluta u Kanton 10", dodaje Gasal-Vražalica.

Ona ističe da je zabrinuta zbog odlaska naših građana i to prvenstveno zbog činjenice da cijele porodice napuštaju Bosnu i Hercegovinu, a da je najuočljiviji val napuštanja upravo u Kantonu 10.

Ministarstvo obrazovanja, nauke, kulture i sporta TK bavilo se definicijom migracionih/emigracionih kretanja

Smatra da bi ministar nauke, prosvjete, kulture i sporta Kantona 10 trebao svakodnevno apelirati da se nešto poduzme i zaustavi val iseljavanja i oglašavati broj građana koji odlaze, jer su ipak njegovo ministarstvo Ministarstvo zdravstva ti koji raspolažu tim informacijama, s jedne strane zbog ispisa djece, a s druge zbog zdravstvenih kartona.

Gasal-Vražalica je kazala da kada se sublimiraju podaci koje su dostavila ostala ministarstva obrazovanja FBiH, FBiH su u školskoj godini 2015/2016. napustila 393 učenika:

  • Ministarstvo za obrazovanje, mlade, nauku, kulturu i sport BPK: 0 učenika/ca
  • Ministarstvo za obrazovanje, nauku i mlade KS: 28 učenika/ca
  • Ministarstvo za obrazovanje, mlade, nauku, kulturu i sport ZDK: nema informacija o učenicima/ama koji su zatražili ispis radi napuštanja domovine
  • Ministrastvo prosvjete, nauke, kulture i sporta PK: 19 učenika/ca
  • Ministarstvo obrazovanja, nauke, kulture i sporta TK u svom odgovoru daje definiciju migracionih/emigracionih kretanja te navodi da ne raspolaže podacima o broju ispisanih učenika/ca radi odlaska u inozemstvo
  • Ministarstvo obrazovanja, nauke, kulture i sporta SBK navodi da nema informacije o broju učenika/ca ispisanih radi odlaska iz domovine
  • Ministarstvo obrazovanja, nauke, kulture i sporta ZHK: 55 učenika/ca
  • Ministarstvo obrazovanja, nauke, kulture i sporta USK: 221 učenik/ca
  • Ministarstvo obrazovanja, nauke, kulture i sporta HNK: 70 učenika/ca
  • Ministarstvo nauke, prosvjete, kulture i sporta Kantona 10 nije uopće razmatralo postavljeno pitanje

Ona je rekla da se, kada se broj učenika pomnoži s prosječnim brojem članova porodice, postavlja pitanje kome sve silne reforme, "tajni" mehanizam koordinacije i "kredibilna" aplikacija za članstvo u EU, kad je skoro pa dobra većina naših građana u EU ili po bijelom svijetu, a pored iseljavanja imamo i kontinuiran negativan prirodni priraštaj.

Predat ćemo kredibilnu aplikaciju za članstvo u EU s fenomenom "dvije škole pod istim krovom"

"Ne može čovjek ostati ravnodušan kada vidi kako nas obasipaju 'pozitivnim' primjerima o napretku na ovom ili onom području, a onda se osvrnete oko sebe i vidite kako je vršnjačko nasilje dostiglo toliki stepen da ćemo doći do faze da djecu školujemo po kućama, da masa odlazi, napušta BiH jer više nema kome da se obrati, niti šta da traži, fenomen dvije škole pod jednim krovom i dalje je prisutan, a ministri kantona na području kojih egzistiraju takve škole i s kojima ćemo izgleda i predati 'kredibilnu' aplikaciju u EU opet pređu preko tog pitanja", rekla je Gasal-Vražalica.

Ona je kazala i da ministrica obrazovanja, nauke, kulture i sporta SBK nijednom riječju nije dala odgovor na pitanje o "dvije škole pod jednim krovom".

"Možda je škola 'tajno' dobila dva krova, a da mi kao javnost nismo o tome informisani", ističe Gasal-Vražalica.

Ona navodi i da je ministar obrazovanja, nauke, kulture i sporta HNK naveo kako su upućeni zahtjevi prema školama koje su obuhvaćene presudama po tužbi Udruženja Naša prava da poduzmu sve aktivnosti koje su u njihovoj nadležnosti. Također se kroz kontakte s općinama osnivačima škola pokušava pronaći modus za reorganizaciju škola koje su označene kao 'dvije škole pod jednim krovom', ali bez odluke općine koja je osnivač škole ne može se ništa poduzeti, pri čemu ozbiljnu poteškoću stvara činjenica da osnivači škola uopće nisu obavezni presudama na postupanje, a Ministarstvo nad jedinicom lokalne samouprave nema nikakvih nadležnosti.

Koja je uloga kantonalnih ministarstva ako svaka škola može podići zid kad god joj se prohtije

Gasal-Vražalica se pita je li ministar obrazovanja, nauke, kulture i sporta HNK upoznat da je već davne 2008. godine Vijeće ministara BiH usvojilo dokument pod nazivom "Strateški pravci razvoja obrazovanja u BiH s planom implementiranja 2008.-2015.", a jedan od općih ciljeva je osiguranje jednakopravnosti pristupa i učešća u obrazovnom procesu koji se treba implementirati najkasnije do 2010. godine, u skladu s akcionim planovima nadležnih obrazovnih vlasti.

U okviru ovog cilja, kao jedan od podciljeva postavlja se i eliminacija ‘dvije škole pod jednim krovom’ u dijelovima zemlje u kojima ovaj problem još nije riješen.

Suprotno planiranom, diskriminacija u školama nije uklonjena u predviđenom roku, na šta upozorava i Evropska komisija protiv rasizma i netolerancije (ECRI) u izvještaju o Bosni i Hercegovini iz 2011. godine, gdje se veći dio izvještaja o stanju u obrazovanju odnosi upravo na problem svakodnevne diskriminacije na etničkoj osnovi u podijeljenim školama.

Identificirajući brojne probleme koji već petnaest godina čekaju na hitno rješenje, kao što su postojanje monoetničkih škola na području Bosne i Hercegovine, zatim postojanje sistema ‘dvije škole pod jednim krovom’, nepoštivanje Sporazuma o zajedničkoj jezgri nastavnog plana i programa - ECRI u navedenom izvještaju posebnu pažnju posvećuje upravo problemu ‘dvije škole pod jednim krovom’.

Tako u tekstu izvještaja koji sadrži analizu situacije, sugestije i prijedloge za rješavanje uočenih problema rasizma i netolerancije daje preporuku da se u toku sljedeće (2012.) godine ova pojava ukine u sva tri kantona u kojima se primjenjuje sistem ‘dvije škole pod jednim krovom (Srednjobosanskom, Hercegovačko-neretvanskom i Zeničko-dobojskom kantonu).

"Nakon svega što je uvaženi ministar obrazovanja, nauke, kulture i sporta HNK naveo, ne znam čemu ministarstvo obrazovanja na kantonalnom nivou, ako svaka škola za sebe može podići zid među učenicima kad god se kojoj lokalnoj samoupravi prohtije", zaključuje Gasal-Vražalica.