BiH
510

Djeca s poteškoćama u razvoju nisu bolesna djeca, potreban im je tek drugačiji pristup

Piše: Lejla Čolak
(Foto: Facebook/EDUS - Edukacija za sve)
Udruženje EDUS – Edukacija za sve je nastalo 2010. godine, sa ciljem educiranja i osposobljavanja kadra za rad s djecom s različitim razvojnim poremećajima. U ovom udruženju djeca prolaze kroz različite programe kojima im se pomaže da usvoje različite vještine, od govora, socijalizacije, prikladne igre, do čitanja i pisanja.

U Zavodu Mjedenica u Sarajevu je počela raditi prva učionica napravljena po modernim svjetskim standardima rada sa djecom iz autističnog spektra. Djeca su dobila priliku da se edukuju na jedan potpuno novi i drugačiji način, a radi se o naučno zasnovanom modelu rada sa djecom od izuzetnog značaja za Sarajevo i za BiH, budući da EDUS-ov naučni sistem rada postoji samo pri elitnim Univerzitetima u Americi, te na dvije lokacije u Evropi.

Kroz intenzivne edukacije EDUS-ovog kadra po postdiplomskim standardima Univerziteta Columbia u New Yorku i Univerziteta u Parmi, dosad je prošlo više od 40 edukatora relevantnih profila (pedagozi, specijalni edukatori, psiholozi, nastavnici, učitelji, socijalni radnici, logopedi, fizikalni tarapeuti...).

Djeca s poteškoćama u razvoju su nevidljiva u društvu

"Djeca sa poteškoćama u razvoju su, nažalost, u ovom društvu skoro pa i nevidljiva. Zbog nepripremljenosti obrazovnog sistema, većina EDUS mališana zbog kompleksnosti poremećaja ne bi imala priliku za bilo kakvu vrstu obrazovanja u BiH, ukoliko ovi programi ne bi postojali. Mislim da javnost u BiH nije svjesna toga da je ovoj djeci potrebna podrška na svim nivoima, ali isto tako je potrebna edukacija i podrška njihovim roditeljima i edukatorima", navodi za Klix.ba Nirvana Pištoljević, osnivačica udruženja EDUS, koja je ovaj projekat pokrenula u saradnji s roditeljima i nekoliko profesionalaca koji su već radili sa djecom.

Djeca s poteškoćama u razvoju najčešće pate od nekih vidova genetskih poremećaja/sindroma, intelektualnih teškoća, traumatskih povreda mozga, a jedan od najkompleksnijih oblika je poremećaj autističnog spektra. Upravo je razumijevanje autizma, ali i ostalih poteškoća u razvoju s kojima se djeca i porodice u cijelom svijetu danas suočavaju, ono što EDUS nastoji potaknuti kod javnosti.

"Djeca s poremećajima u razvoju nisu bolesna djeca, i ona zaslužuju edukaciju i obrazovanje, samo im je potreban drugačiji pristup", njihova je poruka.

"Svako dijete ima ogroman potencijal i svoje jače strane, talente i mogućnosti, bez obzira na atipičan razvoj. Njima i njihovim porodicama treba prikladan, naučno dokazan i moderan pristup i podrška - svako dijete može napredovati", ističe Pištoljević.

Ona je profesorica na postidplomskom studiju Univerziteta u Parmi, sa kojim je udruženje EDUS u oktobru ove godine razvilo univerzitetsku saradnju s ciljem razmjene studenata koji bi radili na svojim istraživačkim radovima pod mentorstvom. Od decembra ove godine, EDUS ima dva edukatora koji su dobili stipendije i položili prijemni ispit na Master studij ovog univerziteta.

U četiri godine rada podrška za 250 djece

U četiri godine rada, EDUS je gotovo isključivo uz pomoć međunarodnih organizacija pružio direktnu, svakodnevnu podršku za više od 250 djece uzrasta od 18 mjeseci do 14 godina sa poteškoćama u razvoju i bez njih, a 23 mališana su pripremljena i vraćena u redovni školski sistem bez ikakve podrške. Trenutno ovo udruženje ima više od 105 djece koja su direktno uključena u EDUS-ov program kroz ranu intervenciju, vrtiće, razrede, te tutoring program (dodatnu nastavu). Također, udruženje radi sa više od 100 roditelja kroz edukacije i praktične treninge, kroz rad sa EDUS mentorom i djecom.

"Bez obzira na postignuto i impozantan broj djece uključene u EDUS-ove programe, ja ću smatrati da je misija ispunjena tek kada ovakav rad postane potpuno integrisan sa zvaničnim sistemom obrazovanja i podrške i dostupan svakom djetetu u našoj zemlji", navodi Pištoljević.

Ona dodaje kako su svi zainteresovani roditelji, kao i svi oni koji imaju neka pitanja, slobodni da kontaktiraju EDUS-ove kancelarije, te zakažu opservaciju i procjenu razvoja njihovog djeteta (sve dodatne informacije možete pronaći na stranici Edusbih.org). Dosad je obavljeno više od 350 stručnih opservacija, no u EDUS-u ističu važnost rane intervencije, tako da roditelji već dovode i mališane od 14 mjeseci koji imaju neke vidove razvojnih kašnjenja.

Potrebna pomoć države

Udruženje EDUS i dalje nema nikakvu podršku države, te iznajmljuju i državi plaćaju prostor za svoje programe rane intervencije i tutoring program podrške inkluziji. Kroz partnerstvo sa J. U. Mjedenica uspjeli su da u svoje prostore bez nadoknade upišu 50 mališana. Uglavnom se finansijski održavaju kroz različite projekte koje podržava UNICEF, uz pomoć kojeg uspijevaju održati program rane intervencije, te učionice predškolskog programa i nižih razreda osnovne škole u okviru J. U. Mjedenica.

"Ništa od ovoga što imamo nije dovoljno, mi svake godine imamo listu čekanja, što je iznimno tužno, jer nigdje na svijetu djeca ne bi trebala biti na listi čekanja za ono što im je prijeko potrebno - prikladan edukativni rad", poručuje Pištoljević, dodajući kako im često dolaze roditelji sa djecom iz Hrvatske, Srbije, Crne Gore, Švicarske, Holandije, Velike Britanije, Turske, Njemačke... i traže pomoć, a oni nemaju prostora ni za djecu iz BiH.

Zbog liste čekanja koja se ne skraćuje, kao i nedostatka sredstava da prime sve kojima je potreban njihov program, neophodan im je prikladniji prostor od 200 do 300 metara kvadratnih, čime bi se barem rasteretila lista čekanja. Što duže djeca čekaju bez sistematskog rada i uputa za rad kod kuće, problem se produbljuje i dijete sve više kasni za vršnjacima tipičnog razvoja.

"EDUS pokušava izgraditi sistem, educirati kadar i podići svijest, ali dok se to ne desi, mi ne možemo zatvoriti vrata ovoj djeci, potrebna nam je bar ta podrška od države, bar prostor da nam se omogući da pomognemo svakome ko zakuca na naša vrata", ocjenjuje u razgovoru za Klix.ba Nirvana Pištoljević.