BiH
11

Alikadić: Naftu bi trebale prevoziti Željeznice FBiH

FENA
Nihad Alikadić (Foto: Klix.ba/Arhiv)
Nihad Alikadić (Foto: Klix.ba/Arhiv)
U organizaciji Federalnog ministarstva unutrašnjih poslova danas je u Sarajevu održana javna rasprava o nacrtu zakona o prijevozu opasnih materija u Federaciji BiH.

Razlozi za donošenje ovog zakona proizašli su iz potrebe da se oblast koja obuhvata prijevoz opasnih materija na jedinstven način uredi na teritoriji Federacije BiH. Donošenje ovog zakona je obaveza proistekla iz Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Evropske unije i Bosne i Hercegovine, prema kojem je BiH treba omogućiti slobodno kretanje putnika i roba na nediskriminirajućoj osnovi.

Drugi razlog je da nepostoji zakon o prijevozu opasnih materija na nivou BiH, a da je u Republici Srpskoj donesen Zakon o prevozu opasnih materija 2008. godine, neophodno je donijeti zakon o prijevozu opasnih materija koji bi regulirao prijevoz opasnih materija na teritoriji Federacije, navodi se u razlozima za usvajanje Nacrta zakona.

Član Komisije za sigurnost Federalnog parlamenta Nihad Alikadić, kazao je da je neophodno napraviti kompletan zakon kako bi se što prije našao u redovnoj parlamentarnoj proceduri.

"Komisija za sigurnost ocijenila je da su napravljeni dobri prijedlozi naročito u pogledu sigurnosti transporta. Komisija je pokrenula i inicijativu u smislu poboljšanja ovog zakona i predložili smo Federalnoj vladi da utvrdi rješenjem prijevoz nafte i naftnih derivata željeznicom do rafinerije i do terminala, a iz ovih skladišta cisternama do kranjeg kupca", rekao je Alispahić.

On je pojasnio da su Vladi preporučili da se ovo oko prijevoza nafte i naftnih derivata unese u zakon o prijevozu opasnih materija. Zašto je to traženo, jer to nije predviđeno da se uvrsti u ovaj zakon.

"Tražimo da se ovo uvrsti u ovaj ili neki drugi zakon zato što se u prijevozu nafte vrti veliki novac, a Vlada Željeznicama FBiH svake godine daje 22 miliona KM pomoći da bi opstale, a u prijevozu nafte i nafte Željeznice mogu zaraditi 12 miliona KM. Druga je pogodnost što će svaki litar nafte biti evidentiran ako se prevozi željeznicama i bit će više sredstava od akciza za putarine odnosno za budžet Federacije BiH", pojasnio je Alispahić.

Pošto se prijevoz nafte i naftnih derivata u cijeloj BiH uglavnom obavlja cisternama, ako bi Vlada FBiH usvojila ovu incijativu, prijevoz nafte željeznicama popeo bi se na 80 posto od ukupno uvezenog goriva. Prijevoz nafte željeznicom i tri puta je jeftiniji, ali i sigurniji od cestovnog, tvrdi Alikadić.

Član Komisije za izradu nacrta zakona opasnih materija, Ismet Briga smatra da je Federacija značajan proizvođač opasnih materija prije svega eksploziva, municije i naoružanja i zato je potreban jasan zakon o transportu opasne robe.

"Ova oblast se mora urediti zato što su podjeljene nadležnosti između općina, kantona i Federacije BiH. S druge strane zakon se mora uskladiti sa međunarodnim propisima i normama, jer nas na to obavezuju potpisani međunarodni ugovori. Dakle, ovaj zakon govori isključivo o prijevozu opasnih materija avionima, kamionima, željeznicom, riječnim ili morskim rutama, bez obzira radi li se o tečnom ili gasovitom gorivu ili eksplozivu, ali samo sa aspekta sigurnosti prijevoza", kazao je Briga.

Briga je dodao da je recimo prijevoz željeznicama opasnih materija sigurniji od drumskog prijevoza. Sve zemlje u svijetu preferiraju da se opasne materije prevoze željeznicom, a BiH ima takav pravac željeznicom koji vodi do Luke Ploče i Luke Brčko. Lakše je kontrolisati jednu željezničku kompoziciju nego 50 kamiona na cesti, zaključio je Briga.