Mjerenja kvalitete zraka
0

130.000 vozila guši Sarajevo!

Piše: Amra Kovač
Foto: Almir Panjeta/Sarajevo-x.com
Foto: Almir Panjeta/Sarajevo-x.com
Nabavkom automatiziranih mjernih stanica, Zavod za javno zdravstvo i Ministarstvo za zaštitu okoliša Kantona Sarajevo sada su u mogućnosti imati trenutne vrijednosti zagađenosti zraka u glavnom gradu BiH. Posljednjih dana, početkom grijne sezone uz prevelik broj automobila, primjetno je prekoračenje dozvoljene količine opasnih polutanata.

'SO2 i PM10 nastaju sagorijevanjem različitih goriva, a što utiče na lošiju kvalitetu zraka. Još uvijek nije drastičan porast jer je grijna sezona tek počela ali obično u zimskom periodu bilježimo porast ovih polutanata“, kazala je u izjavi za Sarajevo-x.com Sanela Salihagić, rukovodilac Laboratorija za sanitarnu hemiju u Zavodu za javno zdravstvo Kantona Sarajevo.

Prema njenim riječima ranije, dok se koristio ugalj za grijanje, problem zagađenja zraka je na području Kantona Sarajevo bio i veći. Međutim, kako se prešlo na plin, koji je ekološko gorivo, kvaliteta zraka se zadnjih godina poboljšala.

„Osim grijanja, u Sarajevu zrak dodatno zagađuje i saobraćaj. Sarajevo je kotlina, a kada pored zagušenja saobraćaja koja su ogromna, počne i grijna sezona, onda je to doista problem. Mi imamo postavljene stanice za mjerenje emitovanja čestica koje zagađuju zrak na raskrsnicama na Otoci i na Alipašinom polju. Mjerenja smo, također, izvodili i u Hadžićima, Ilijašu, Trnovu, i kvalitet zraka se mijenjao tokom dana na svim stanicima. Najlošiji kvalitet je u jutarnjim satima kada građani putuju na posao pa je mnogo automobila “, pojasnila je Salihagićeva.

Prema njenim riječima, prije nekoliko godina Austrijanci su radili mjerenja kvaliteta zraka i našli su da je na području Kantona Sarajeva najnekvalitetniji zrak na petlji u sarajevskom naselju Stup.

„Mi smo utvrdili da je kvaliteta zraka loša i na Otoci i Alipašinom polju, dok je na Ilidži, Baščaršiji i u Vogošći smanjena emisije polutanata“, kazala je Salihagićeva.

Kada je period padavina, manje je zagađenje jer tada čestice padaju na tlo, međutim, ako se ulice ne saperu, čestice se opet dižu u zrak.

Zato, prema riječima Salihagićeve, kada se prave saobraćajnice mora se paziti i na to kako se prave odvodi.

Također, često se dešava da vjetar donese zagađujuće čestice u Sarajevo iz pravca termoelektrane Kakanj, a iz Sarajeva čak do Ivan Sedla.

Jučer na području Sarajeva u 12. 30 sati stanice su pokazivale sljedeće stanje:

“NO2 - 85 a granica je 60, dakle, već imamo prekoračenje, a ovih dana NO2 je išao i do 132. SO2 je bio 18, granica je 90, dakle, nije još uvijek strašno ali SO2 već ima tendenciju rasta, i PM 10 je 47, a granica je 50”, dodala je na kraju razgovora Salihagićeva.

Automobili guše Sarajevo

Zijada Krvavac, pomoćnica ministra u kantonalnom ministarstvu prostornog uređenja i zaštite okoliša, u izjavi za Sarajevo-x.com, također je kazala da se polutanti emituju najviše u zimskom periodu jer se koriste i toplotni energenti, ali i da su zbog velikog broja motornih vozila u Sarajevu, evidentna zagađenja zraka i tokom ljeta. Naime, u Sarajevu trenutno ima oko 130.000 registrovanih vozila - putničkih automobila, kamiona, autobusa...

“Ovo ministarstvo je na području Kantona Sarajevo, da bi održalo kvalitetu zraka, uvelo zabrano da se u uvozi ugalj koji u mjernoj jedinici ima više od dva posto sumpora. Također, stanice tehničkog pregleda u kojima je sada postavljen videonadzor nam dostavljaju mjesečene izvještaje vezano za kontrolu izduvnih gasova kod vozila”, kazala je Zijada Krvavac.

Ministarstvo će, prema riječima pomoćnice ministra, ubrzo raditi analizu kakvo je stanje bilo prije i nakon postavljanja video nadzora u stanice tehničkog pregleda.

“Naime, konstatovali smo da je ranije prilikom pregleda vozila bilo dosta nezakonitosti i propusta koji su se odnosili na kvalitet izduvnih sistema, a što je uticalo na kvalitet zraka jer su u saobraćaju učestvovala vozila koja su tehnički neispravna i ona koja su imala prevelike emisije. Takva vozila, prema propisima, nisu trebala uopće biti registrovana, te je u stanice postavljen video nadzor”, pojasnila je Krvavac.

Prema njenim riječima stara vozila, propusti prilikom tehničkog pregleda i nekvalitetna goriva utiču na zagađenje zraka u Sarajevu. Također, na kvalitet zraka utiče ukupna saobraćajna politika.

Naime, na svim raskrsnicama registrovane su veće emisije štetnih čestica jer su česta zaustavljanja automobila.

“ U Zeničko – dobojskom i Tuzlanskom kantonu situacija je još gora. Naime, dok su u Sarajevu najveći zagađivači zraka automobili, u ZDK i TK situacija je još gora zbog industrije i termoelektrana”, kazala je na kraju razgovora Krvavac.

Hronični bolesnici trebaju ostati kod kuće

Prema riječima doc. dr Habibe Salihović, direktorice Zavoda za javno zdravstvo Kantona Sarajevo, zagađenost zraka najviše osjete osobe koje od ranije imaju na primjer hronični bronhitis, astimatični bronhitis i kardiovaskularna oboljenja.

“Njima se obavezno u zimskim danima kada je kvalitet zraka najlošiji, pogoršava stanje. Zagađen zrak izaziva i upale očne sluznice, kao i sluznice gornjih respiratornih puteva, što rezultira njihovom upalom, a što se opet često kombinuje i sa infekcijom respiratornih virusa, te ljudi kašlju, kišu, imaju sekret iz nosa i očiju”, kazala je Salihovićeva.

Prema njenim riječima mnogi građani to pripisuju gripi, međutim, gripa nije uzrok svih naših nevolja jer ima mnogo virusa koji su odgovorni za stanje slično gripi i koji se redovno kombinuju u zimskom periodu sa pojačanim zagađenjem zraka.

“Mnogi građani u zimskom periodu lože nekvalitetan ugalj, kao i razne otpatke koje ne bi smjeli ložiti i onda imate velike količine čađi i SO 2, koji udruženi sa vlagom ili maglom u zraku stvaraju smog koji je karakterističan za Sarajevo. Ne prođe ni jedna godina a da mi nemamo bar desetak takvih dana”, pojasnila je doktorica, dodavši da na prvom mjestu u danima kada je pojačana emisija štetnih čestica jeste samozaštita, a tek onda medicina.

Naime, starije osobe, hronični bolesnici i djeca u danima kada je visoka koncentracija štetnih materija u zraku uopšte ne bi trebali izlaziti iz kuće, prozori se ne bi trebali otvarati.

“Oni koji moraju izaći preporučljivo je da se što manje zadržavaju na otvorenom, da nos i usta pokriju prigodnim šalom, odnosno, da učine sve da što manje budu izloženi takvom zraku. Ko je u mogućnosti u takvim danima bi trebao otići na planinu ili na more, jer je Sarajevo kotlina koja je okružena planinama, te se smog i magla zadržavaju mnogo duže nego u ravničarskim krajevima gdje vjetar to za čas rastjera”, kazala je na kraju razgovora Salihovićeva.