{{error}}
Korisničko ime ili e-mail
Lozinka
ili
Facebook prijava


Unesite e-mail:


Analiza sudskog vještaka iz Hrvatske: Sve upućuje na to da fotografija Arkana i Petrovića nije montaža!

16.4.2014. u 14:40
96
112
Analiza sudskog vještaka iz Hrvatske: Sve upućuje na to da fotografija Arkana i Petrovića nije montaža!
96
Nakon što je Fudbalski klub Sarajevo jučer objavio da je konačni nalaz vještaka kriminalističke struke iz Zenice, Edina Kundalića, potvrdio "inicijalne sumnje" da je fotografija na kojoj se nesuđeni trener kluba sa Koševa Ljupko Petrović nalazi u društvu ratnog zločinca Željka Ražnatovića Arkana, ustvari montaža, razvila se šira debata u sarajevskoj i bosanskohercegovačkoj javnosti, a posebno među navijačima Bordo tima, o tome šta je konačna istina.
Vještak Antun Novoselović
Vještak Antun Novoselović
Posebno zbog gotovo paničnog i posve nejasnog insistiranja vodstva FK Sarajevo da je riječ o fotomontaži na kojoj se nalazi njihov nesuđeni trener, te ratni zločinac poznat po brojnim nedjelima tokom agresije na BiH.

S obzirom na sumnje koje izaziva nalaz vještaka Kundalića, te da, osim tvrdnji da se radi o "digitalnoj montaži uz pomoć programa za obradu slike, odnosno modifikacijama neke skenirane fotografije", kriminalista FK Sarajevo nije ponudio konkretne dokaze za iznesene navode, naš portal je kontaktirao poznatog vještaka iz Zadra, Antuna Novoselovića, diplomiranog kriminalistu, stalnog sudskog vještaka za računalni kriminalitet, telekomunikacije i audiovizualna djela u Hrvatskoj.

Riječ kriminaliste



On je proteklih dana izvršio detaljnu analizu fotografije, te je redakciji Klix.ba i bh. javnosti dostavio svoje Mišljenje sa konkretnim činjenicama.

Prema riječima Novoselovića, mnoge činjenice upućuju na nalaz suprotan onom vještaka Kundalića, odnosno da fotografija Arkana i Petrovića nije montirana!

Kako u svom nalazu detaljno objašnjava kriminalista Novoselović, na fotografiji se nalaze tri muške osobe koje je on označio, s lijeva na desno, sa slovnim oznakama, i to slovnom oznakom: "A"- osoba s vatrenim oružjem u ruci (Petrović), "B"-osoba s beretkom na glavi (Arkan), te "C"- osoba s brkovima, a koja se nalazi iza leđa osobama "A" i "B", u njihovoj neposrednoj blizini.

"Osobe koje se nalaze na fotografiji svjetlosno se poklapaju odnosno s iste strane ih sunce obasjava. Iscrtavanjem točke izvorišta svjetlosti možemo reći da se sjene pravilno poklapaju i odražavaju na sve tri osobe, i to kako na području dijelova tijela tako i na području odjeće, oružja i drugih materijala. Kod osobe 'A' jasno se ističe sjena u predjelu abdomena, a koja vjerovatno potječe od vatrenog oružja i to od spremnika (šanžera) koje isti drži u ruci", navodi se, uz ostalo, u Mišljenju Novoselovića, koji iza sebe ima dugogodišnju policijsku praksu na istraživanju kriminalnih slučajeva.

Osobe na fotografiji se svjetlosno poklapaju
Osobe na fotografiji se svjetlosno poklapaju


Na prstima lijeve ruke, nastavlja vještak iz Hrvatske, kod osobe "A" ujedno se vidi sjena nastala uslijed držanja oružja.

"Na lijevoj strani lica odnosno vrata i donjeg dijela čeljusti osobe 'A' vidljivo je skupljena odnosno naborana (namreškana) koža lica koja može nastati uslijed položaja tijela odnosno podizanja ruku kod držanja i ciljanja (nišanjenja) oružjem, s tim da navedena trenutna anomalija lica može biti i dodatno uzrokovana neprikladnom odjećom (odijelo, kravata, do grla zakopčana košulja) u kojoj je obučana osoba 'A'. Također, vidljive destrukcije na odijelu osobe 'A' koje se nalaze na lijevoj strani odijela mogle su nastati na više načina, kao što su razna oštećenja prve kopije fotografije, mrlje odnosno fleke na staklu od skenera i slično", iznosi Novoselović.

Gledano na sam kontekst događaja koji je fotografiran, ističe ovaj stručnjak, isti bi asocirao da je riječ o osobama koje se nalaze u istom trenutku i događaju.



"Njihovo raspoloženje na fotografiji je usklađeno. Sva trojica imaju smiješak na licu. Događaj na fotografiji asocira da osoba 'B' daje uputstvo osobi 'A' vezano za radnju sa oružjem, dok osoba 'C' iza njih to sa smiješkom prati. Uspoređujući dostavljenu fotografiju sa linkom na Facebooku sa kojih je ista 'povučena', vidljivo je da Facebook stranica naziva 'Željko Ražnjatović Arkan' pokrenuta 29. svibnja 2012. godine, a za lokaciju pokretanja naveden je Beograd", ukazuje Novoselović.

Pitajući se, s kriminalističkog aspekta, koji bi motiv bio nekog iz Beograda da montira fotografiju Petrovića i Arkana, kada je sam Petrović u više navrata javno tvrdio da se družio sa navedenim ratnim zločincem, te da u vezi s tim postoje i relevantni video snimci, vještak Novoselović dodaje da je u 2012. godini na istoj stranici objavljeno 86 fotografija na kojima većinom centralna figura osoba označena slovnom oznakom "B", to jeste Željko Ražnatović Arkan.

U 2013. godini na navedenoj stranici objavljeno je 115 fotografija, 29. novembra 2013. godine objavljena je i fotografija koja je prema tvrdnjama vještaka FK Sarajevo montirana.

"U 2014 godini na navedenoj stranici objavljeno je 15 fotografija, te je dana 10. ožujka 2014. godine u 20:15 sati (ponovo) stavljena fotografija koja je predmet ovog vještačenja", istakao je Novoselović.

Osvrćući se na samu fotografiju Arkana i Petrovića, vještak Novoselović ističe da je ona definitivno skenirana. Postoji mogućnost da je skeniran negativ fotografije, te da je tako načinjena digitalna fotografija. Druga opcija je da je skenirana prva kopija, te se na taj način dobila fotografija u digitalnom obliku lošije kvalitete nego kada se skenira sa negativa i kao takva se prenese na internetski prostor. Treća opcija je mogućnost da se prva kopija fotografije fotografira pa se putem digitalne tehnologije prenese na internetski prostor.

U ovom konkretnom slučaju, smatra on, takva mogućnost bi bila manje vjerovatna iz razloga što bi kod fotografiranja prve kopije došlo do manjih ili viših nepravilnosti izraženih kod rubova koji bi fotografiju iskrivili.

Ko je nepoznati muškarac



S obzirom na vrijeme nastanka fotografije najvjerovatnije u '90-tim godinama prošlog stojeća, vještak podsjeća da je u to vrijeme korišten crno-bijeli ili color film, odnosno da je fotografija snimljena analognim aparatom.

Vještak Kundalić je, podsjetimo, u preliminarnom nalazu naveo da fotografija koju je vještačio nema u pozadini fajla pozadinske podatke (metadata i EXIF) koji govore o načinu nastanka iste, te da sadrži artefakte (greške u kompjuterskoj slici) koji "upućuju na vjerovatnoću da se radi o digitalnoj montaži". To su bili jedini argumenti s kojima je izašao pred javnost.

"U to doba na prostorima Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Srbije i ostalih država iz okruženja nije bilo stikova, digitalnih fotografija. Fotokopirni aparati su bili analogni što znači da kad bi se nešto kopiralo slika bi išla preko optike odnosno preko ogledala", naveo je Novoselović.

Upućeni u kompjutersku tehnologiju pa i fotografiju upozorili su ranije da je fotogafija snimljena analognim fotoaparatom, a potom skenirana. Takve fotografije nemaju u pozadini fajla pozadinske podatke, a poznato je da navedeni podaci, čak i kada postoje, nestaju prilikom postavljanja fotografija na društvene mreže.

Nadalje, Novoselović upozorava da vještak iz Zenice nije mogao sa apsolutnom preciznošću potvrditi da je fotografija montirana, a što je, ipak, učinio.

"U pravilu se ne vještače fotografije za koje ne postoje orginal fotografija ili takozvana prva kopija, ako je riječ o fotografiji s negativ filma. A ako se već i vještači, vještak ne može i ne smije odgovarati na postavljena pitanja sa sigurnošću, nego sa određenim stupnjem vjerovatnoće... Jedino vještačenjem negativa sa sigurnošću bi se moglo odgovoriti radi li se o montaži ili ne. Vještačenje fotografija izrađene od negativa daje odgovore sa većom vjerovatnošću, ali ne sa sigurnošću, dok oblik vještačenja skeniranih fotografija znači malu vjerovatnost potvrde ili demantiranja autetičnosti fotografije", navodi se u Mišljenju.

Radi konačne istine, po Novoseloviću, trebalo bi identificirati NN mušku osobu koja je označena slovnom oznakom "C" , a koja se nalazi u pozadini fotografije.

"Navedena osoba 'C' je ključna i ista bi mogla osobe 'A' i 'B' povezati u vremenu, prostoru i nastanku fotografije, kao i povezati ih pokretanju i djelovanju", zaključio je Novoselović.

Podsjetimo, u cijelom slučaju je zanimljivo da sam Petrović, kojeg i u Beogradu svrstavaju u krug onih koji su '90-tih bili bliski nacionalističkim krugovima, nije negirao vjerodostojnost fotografije, pravdajući se da je to bilo vrijeme velike Arkanove moći i da je praktično morao da sa njim ima dobre odnose. Štaviše, nekim poznanicima je potvrdio da postoje njegove fotografije sa Arkanom, ali da za konkretno navodno nije znao. Također, postoje video snimci srdačnih susreta Petrovića, Arkana i njegove supruge, estradne umjetnice Svetlane Cece Ražnatović.

Petrović je kazao da ne želi raditi u FK Sarajevo "pod ovakvim okolnostima" jer bi bio izložen velikom pritisku, kao i da mu je žao zbog svega što se desilo.

Email adresa: (nije obavezno)

Tekst ispravke: