U toku je istraga
10

Evropska komisija nezadovoljna Appleovim novim pravilima za prodavnice aplikacija i cijenama

D. B.
Foto: EPA-EFE
Foto: EPA-EFE
Apple je prije nekoliko sedmica objavio nova pravila koja developeri moraju slijediti kako bi njihove aplikacije bile dostupne putem prodavnica aplikacija treće strane te putem jednostavnog preuzimanja s weba, međutim, pravila su veoma restriktivna, a Evropska komisija smatra da nisu u skladu sa zakonom Digital Markets Act (DMA).

Komisija je pokrenula istragu koja se odnosi na novu Appleovu strukturu naknada za alternativne prodavnice aplikacija.

"Appleova nova struktura naknada i drugi uvjeti i odredbe za alternativne prodavnice aplikacija i distribuciju aplikacija s weba možda poništavaju svrhu ovih obaveza prema članu 6 (4) DMA zakona", navodi Evropska komisija.

Struktura naknade se odnosi na Appleov predloženi Core Technology Fee, odnosno naknadnu za osnovnu tehnologiju, koja će developerima naplaćivati 0,50 euraza svaku prvu godišnju instalaciju na godišnjem nivou za aplikacije koje su zabilježile više od milion preuzimanja s trgovina aplikacija trećih strana, što uključuje i preuzimanje nadogradnji.

Očigledno, ovo bi moglo biti poražavajuće za male developere čija aplikacija doživi "eksploziju" popularnosti. Umjesto da slave, oni bi se morali brinuti kako da plate Appleovu naknadi. Također, mogli bi ostaviti staru aplikaciju bez nadogradnji jer bi one značile i novu naknadu.

Apple nije jedini takozvani "gatekeeper" koji je pod radarom Evropske komisije, a "samopreferiranje" je uglavnom razlog za to. Primjera radi, Alphabet je pod istragom zbog promovisanja svojih usluga u rezultatima pretrage te rangira Google Shopping, Google Flights, Google Hotels i drugo iznad konkurentnih usluga drugih kompanija. Pored toga, Alphabetova "pravila upravljanja" bi mogla sprečavati developere da besplatno šalju korisnicima ponude izvan prodavnice aplikacija kompanije.

Amazon je također optužen za samopreferiranje jer "gura" vlastite proizvode iznad alternativa.

Meta je prošle godine uvela plaćene nivoe bez oglasa za Facebook i Instagram, a Komisija je zabrinuta da binarni izbor koji nameće model "plati ili pristani" možda neće pružiti pravu alternativu u slučaju da korisnici ne daju svoju saglasnog, čime se ne postiže cilj sprečavanje gomilanja ličnih podataka od strane gatekeepera.

Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta i Microsoft su gatekeeperi koji su imenovani u septembru 2023. godine te su se morali u potpunosti podvrgnuti DMA zakonu do 7. marta ove godine. Komisija je odobrila odgodu od 6 mjeseci kako bi Meta završila rad na Facebook Messengeru, kojim će omogućiti korisnicima da se dopisuju s korisnicima drugih aplikacija.

Međutim, treba uzeti u obzir činjenicu da je riječ o preliminarnim istragama te da Evropska komisija još uvijek nije ustanovila da li gatekeeperi poštuju zakon ili ne. Ukoliko je odgovor "ne", onda ih čekaju kazne do 10 posto od njihovog godišnjeg globalnog prihoda. Kazna se povećava do 20 posto u slučaju ponavljanja prekršaja.