Impresivne letjelice
74

Američki bespilotni avioni X-47B idu u muzeje nakon deset godina službe

D. B.
Kada je riječ o američkim avionima, jedan od najpoznatijih je bespilotni X-47B, a kompanija Northrop Grumman je saopćila da se ovi avioni pripremaju za isporuku u dva avijacijska muzeja gdje će postati dio stalne postavke.

Avioni X-47B su završili svoju službu u okviru američke vojske i sada postaju muzejski eksponati.

X-47B je bespilotna letjelica bez repa veličičine borbenog kovca, koju je razvila kompanija Northrop Grumman kao dio UCAS programa. Po ugovoru potpisanom 2007. godine, kompanija je dizajnirala, proizvola i testirala dva X-47B aviona. Godine 2013. su korišteni za demonstraciju prvih polijetanja s nosača, a riječ je o teško uočljivim autonomnim letjelicama bez posade.

X-47B je u aprilu 2015. godine ponovo ispisao historiju nakon što je obavio prvo autonomno punjenje goriva u zraku (AAR) za jednu bespilotnu letjelicu. AAR je otključao puni potencijal bespilotnih nadzornih, napadačkih i izvidničkih sistema kao podrške Američkoj mornarici. Ove historijske demonstracije su učvrstile koncept budućih bespilotnih letjelica i dokazale da X-47B može obavljati standardne misije poput punjenja goriva u zraku te funkcionisati zajedno s avionima koji imaju posadu.

Možda i najvažnije od svega, avion je dokazao da se poluautonomni avion može koristati s nosača aviona te puniti gorivom spajanjem s tankerom. Kako bi koristila avione X.47B, američka vojska je morala implementirati značajna tehnološka dostignuća.

Prvi X-47B je poletio 2011. godine, a do 2015. su dva aktivna demonstracijska aviona obavila detaljne testne letove i testiranja operativne integracije, čime s postali spremni za korištenje na bojnom polju. U augustu 2014. godine je Američka mornarica saopćila da je uvrstila X-47B u svoje operacije na nosaču aviona.

Northrop Grumman je sitakao da je X-47B UCAS dizajniran da pomogne mornarici u istraživanju budućnosti bespilotne avijacije na nosačima. Uspješan testni program je postavio temelj za razvoj stalne flote bespilotnih aviona baziranih na nosaču.

Međutim, postavlja se pitanja zašto avioni sada završavaju u muzejima.

The War Zone piše da je UCAS program bio toliko uspješan da su mnogi bili šokirani kada nije bilo drugog ugovora za više testiranja. Ispostavilo se da je oduvijek postojao plan da avioni završe u muzeju nakon testova. Mornarica ih je zadržala zbog njihove efikasnosti i korisnosti čekajući nastavak razvoja, međutim, jedan od razloga njihovog "penzionisanja" je zabrinutost zvaničnika da bi mogli biti previše skupi i nedovoljno "nevidljivi" za operacije.

Dobra vijest je da će uprkos povlačenju iz službe avioni biti sačuvani i dostupni javnosti u muzejima koji će ih čuvati.