Nauka

''Veliki proboj'' u genetici

FENA
U najvećoj ikada provedenoj genetičkoj studiji, naučnici su identifikovali petnaest novih gena koji su povezani s nekim od najčešćih ljudskih oboljenja.

Koristeći brže i preciznije istraživačke metode, grupa od 200 britanskih naučnika otkrila je gene koji su povezani sa sedam oboljenja. To su depresija, Kronova bolest, oboljenje koronarnih arterija, povišeni krvni pritisak, reumatski artritis i dijabetes.

Studija "Wellcome Trust-a" obuhvatila je analizu DNK-a od ukupno 17 hiljada ljudi. Rezultati studije, objavljeni u časopisu "Nature", predstavljeni su kao veliki napredak u medicini.

Šef ekipe naučnika, profesor Peter Donnelly sa univerziteta u Oxfordu, izjavio je da bi identifikacija ovih gena trebalo da rezultira razvojem novih tretmana i terapija za spomenuta oboljenja, kao i da pomogne pri otkrivanju osoba koje su izložene najvećem riziku.

Dosadašnje istraživačke metode gena povezano sa najčešćim oboljenjima su bile spore i često nepouzdane.

U ovoj studiji, naučnici su koristili "genetičke čipove" za analizu DNK-a da bi otkrili genetičke razlike u cijelom genomu.

Profesor Donnelly kaže da studija predstavlja "novu zoru" i da su on i njegove kolege u posljednjih dvanaest mjeseci naučili više nego u prethodnih 15 godina, prenio je BBC.

"Ako zamislite genom kao vema dugi put niz koji idete u mraku, do sada smo mogli da upalimo svjetla u veoma malom broju lokacija. Sada, međutim, možemo da upalimo ta svjetla na velikom broju lokacija. Konkretno, u ovom slučaju, upalili smo pola miliona svjetala", kaže profesor Donnelly.

Direktor "Wellcome Trusta" Mark Walport je dodao da će sve skupljene informacije biti dostupne javnosti kako bi naučnici širom svijeta imali pristup rezultatima studije.