Bh. astrofizičarka

Tea Temim o obnovi opservatorija na Trebeviću: Sarajevo će se priključiti novom dobu istraživanja svemira

S. Š.
Tea Temim. bh. astrofizičarka, trenutno radi na najznačajnijem astronomskom projektu ikada
Astronomski opservatorij na Trebeviću uskoro će doživjeti dane obnove i restauracije, a tim povodom smo razgovarali sa Teom Temim - bh. naučnicom koja će biti angažirana na ovom projektu.
Gradsko vijeće Grada Sarajeva je prošle godine donijelo odluku o pristupanju projektu obnove astronomskog opservatorija Trebević. Projekat je ocijenjen kao veoma važan za bogaćenje turističke ponude, ali i razvoja nauke te kao jedan od najprogresivnijih projekata Grada Sarajeva.

Tea je astrofizičarka koja je trenutno angažirana na najvažnijem astronomskom projektu u svijetu - slanje u svemir i aktiviranje James Webb Space Telecsopa koji je jedan od četiri naučna instrumenta koji mjeri srednje infracrvene talasne dužine.

"Nakon uspješnog lansiranja James Webba u decembru prošle godine slijedilo je testiranje instrumenata koje se završilo u julu ove godine. Teleskop je sada je spreman za naučne operacije i nova oktrića. Trenutno radim na Princeton Univerzitetu gdje se uglovnom bavim istrazivačkim radom i mentorstvom studenata", kaže Tea u razgovoru za Klix.ba.

Inače, James Webb je najveći i najmoćniji teleskop koje je čovječanstvo do sada koristilo. Ima mogućnost da detektuje signale prvih zvijezda koje su nastale nakon velikog praska, kao i prve galaksije koje su se stvorile u univerzumu i čija svjetlost je putovala do nas preko 13 milijardi godina.

Rakova maglina snimljena pomoću James Webb Space teleskopa

"Ovaj teleksop također ima mogućnost da direktno snimi planete poput zemlje u drugim solarnim sistemima i otkrije sastojke njihovih atmosfera, pa čak možda i znakove vanzemaljskog života. Svijet je nedavno imao priliku da vidi prve snimke James Webb-a od kojih naprosto zastaje dah, ali to je samo početak. Naučni rad ovog teleskopa je tek počeo i vjerujem da će slijediti oktrića koja trenutno nismo ni zamislili", priča nam Tea.

Ona je u Sarajevu boravila prošle sedmice gdje je sa dogradonačelnicom Anjom Margetić posjetila lokaciju na Trebeviću gdje će biti obnovljena opservatorija. Tea je prije skoro devet godina govorila o aktivnostima vezanim za rekonstrukciju opservatorija na Trebeviću, a Gradsko vijeće je tek prošle godine odlučilo da te aktivnosti zaista i realizuje.

Tea kaže kako joj je izuzetno drago zbog te odluke jer dosta ljudi gaji interesovanje prema kosmosu, a opservatorij je način da se to nastavi i provede u stvarni dodir sa svemirom.

"Smatram da većina ljudi posjeduje prirodnu znatiželju o kosmosu, dalekim galaksijma i planetama, kao i nastanku života i čovječanstva. Ta nezamisliva veličina i tajne kosmosa pogotovo uzbuđuju djecu i mlade. Moj trogodišnji sin je već fasciniran svemirom i s nestrpljenjem je čekao prve slike 'maminog teleskopa'. Opservatorija je način da ta znatiželjla nastavi da se gaji i inspiriše mlade da se zainteresuju za nauku", kaže Tea.

Dodaje, također, da je ovaj projekat način da svi građani postanu dio novog doba koji omogućava istraživanje svemira.

Tea je sa dogradonačelnicom Margetić posjetila mjesto će biti obnovljen opservatorij

"Obnova astronomije kao nauke u BiH omogućava našim građanima, naučnicima i studentima da postanu dio ovog novog, uzbudljivog doba istraživanja svemira koje omogućava nova tehnologija, a da ne moraju da napuste svoju zemlju da bi ostvarili taj san. Obrazovanje iz astronomije takođe razvija vještine koje su potrebne i otvaraju mogućnosti i u drugim tehničim i STEM oblastima", istakla je Tea.

Za ovaj projekat, ocijenjen kao najprogresivniji projekat Grada Sarajeva, Tea kaže da stvara mogućnost da promijeni i poboljša naš odnos prema planeti na kojoj živimo.

"Ovakav projekat će građanima pomoći da saznaju više o svemiru, osjete veličinu kosmosa i razumiju naše mjesto u njemu. Takav ugao gledanja također ima mogućnost da promijeni i poboljša naš odnos prema planeti na kojoj živimo i svim živim bićima koji je nazivaju zajedničkim domom. Astronomska opservatorija predstavlja simbol otkrića nečeg novog i višeg, a to ima moć da na trenutak zasjeni naše svakodnevne brige i da podstakne nadu u budućnost", zaključpuje Tea.