Nauka

Astronomi otkrili pljosnate zvijezde i dali im nadimak "tikve"

Klix.ba
Međunarodni tim astronoma otkrio je novu klasu zvijezda čiji boja i oblik neodoljivo podsjećaju na tikve po kojima su i dobile neobičan nadimak.

Riječ je o velikim zvijezdama sa izraženim velikim brzinama rotacije zbog koje izgledaju pljosnatije nego, recimo, zvijezde slične našem Suncu. Otkriće je zanimljivije time što se desilo u vrijeme priprema za Noć vještica čiji je simbol upravo narandžasta tikva.

Ove zvijezde prvi put je još prije 40 godina predložio Ronald Webbink, ali naši instrumenti su tek sada uspješno identificirali jedan primjerak "tikve" čiji je svojevrsni potpis natprosječno jaka radijacija x-zraka.

Naučnici su pronašli 18 zvijezda čija je radijacija x-zraka u prosjeku 100 puta veća nego što je to slučaj kod našeg Sunca, objavljeno je u magazinu Astrophysical Journal.

"Ovih 18 zvijezda okreće se oko svoje ose jednom u svega nekoliko dana, dok Sunce svoj okret izvrši jednom mjesečno", rekao je Steve Howell iz NASA-e dodajući da ubrzana rotacija uzrokuje povećanje aktivnosti kao što su pjege i eksplozije.

Najekstremnija otkrivena zvijezda je KSw 71, deset je puta veća od Sunca i izbacuje i do 4.000 puta više x-zraka nego naša matična zvijezda. Njena rotacija iznosi jednom u 5,5 dana.

Zvijezde su identificirane zahvaljujući svemirskom teleskopu Kepler i NASA-inoj opservatoriji Swift koja čita gama i x-zrake.

"Tikve" najvjerovatnije nastaju usljed stapanja dvije zvijezde u sklopu postojećeg binarnog sistema, odnosno sistema u kojem obitavaju dvije zvijezde koje se okreću oko iste tačke odnosno bericentra.