"Umjetnost u izlogu 2020"
3

U Galeriji ULUPUBiH otvorena izložba "KOD-DEKOD" umjetnice Amile Smajović

L. K.
Foto: D. Ć./Klix.ba
Foto: D. Ć./Klix.ba
U sarajevskoj galeriji ULUPUBiH jučer je u sklopu projekta "Umjetnost u izlogu 2020" zvanično otvorena izložba "KOD-DEKOD 2020" umjetnice Amile Smajović.

Amila Smajović dugi niz godina proučava motive na tradicionalnim bosanskim ćilimima. Uočila je da su svi motivi izgrađeni od osnovnih geometrijskih oblika: trougla, romba, kvadrata, horizontalne i kose linije.

Foto: D. Ć./Klix.ba
Foto: D. Ć./Klix.ba

Također je uočila da se motivi kombinuju na površini ćilima po određenim pravilima, po principima simetrije, ravnoteže i proporcije. Tragajući za porijeklom geometrijskih motiva na bosanskom ćilimu uočila je da se isti osnovni geometrijski oblici nalaze na neolitskoj keramici butmirske kulture.

Komparativnim odnosima i utvrđivanjem sličnosti geometrijskih oblika i njihovih kompozicija između ova dva vremenski udaljena kulturna fenomena navela ju je na pomisao da oba kulturna fenomena imaju zajedničku, univerzalnu matricu iz koje su nastali. Ponavljanje istih geometrijskih motiva i njihovih kompozicijskih sistema kao i njihov višestoljetni kontinuitet navodi nas na zaključak da se ovi oblici mogu posmatrati kao svojevrsni "kodovi".

Foto: D. Ć./Klix.ba
Foto: D. Ć./Klix.ba

Ciklus slika "KOD-DEKOD" objedinio je autoričin dvadsetogodišnji rad na istraživanju ove teme. Prvi dio slika izvedenih u ulju prikazuje dijelove tradicionalnih ćilima na kojim se pojavljuju razni motivi u složenim kompozicijama kao polazna tačka. Drugi dio slika obuhvata motive svedene na jednostavne oblike koji su izvedeni u formi znakova-kodova. Oba ciklusa slika su prikaz procesa pročišćavanja od složenih kompozicija do jednostavnih formi. "KOD DEKOD" je ciklus slika u kome se geometrijski motivi prepoznaju kao univerzalni znakovi koji imaju prahistorijsko porijeklo.

Foto: D. Ć./Klix.ba
Foto: D. Ć./Klix.ba

Danas živimo u svijetu nametnutih globalnih vrijednosti, globalne estetike, globalnog morala, globalnog kapitala i sl. U isto vrijeme se ističu različitost po bilo kojoj osnovi kao izvor sukoba, a globalizacija se nudi kao rješenje. Suprotstavljanje ovim procesima je povratak univerzalnoj geometriji koja je nosilac univerzalne duhovnosti.

Postavka će biti izložena do 16. decembra 2020. godine.