Kultura
0

Izložba fotografija "Sarajevo Self Portrait: The View from Inside"

Sarajevo-x.com
U Umjetničkoj galeriji BiH dana 14.02.2006. biti otvorena izložba fotografija “Sarajevo Self Portrait: The View from Inside” (“Autoportret Sarajeva: Jedan pogled iznutra” ) na kojoj će biti predstavljeni radovi devetorice sarajevskih fotografa.

Radi se o fotografijama Kemala Hadžića, Šahina Šišića, Damira Šagolja, Danila Krstanovića, Dejana Vekića, Mladena Pikulića, Nihada Pušije, Nermina Muhića i Milomira Kovačevića Strašnog.

Riječ je o autorskom projektu američke fotografkinje Lesli Fretkin koji čini izložba 112 crno-bijelih i kolor fotografija nalik na jedan mozaik ratne i poratne dejtonske BiH. Nastavljajući da fotografišu i tokom opsade grada, stradanje civila- svojih sugrađana, prijatelja i komšija, redove u kojima se čekalo za hljeb i vodu, granatiranje dijelova grada u kojima žive, ovi fotografi ostavljaju za sobom fotografije kao upečatljive dokaze izuzetno teških životnih uslova. Ostali su zabilježeni i oni drugi trenuci, dokazi jednog paralelnog života tokom rata poput vjenčanja, prinova, dječje igre, i nekih drugih zacjeljujućih momenata ratnog humora.Zato izložba nosi podnaslov “Jedan pogled iznutra”, jer je čine fotografije domaćih fotografa koji su dijelili sudbinu ljudi koji ih okružuju.Kako to Lesli Fretkin ističe u svom tekstu, svijet je od početka bio preplavljen fotografijama rata u BiH, no većinu tih fotografija načinili su stranci, ratni izvještači i dopisnici, kao i ratni avanturisti zadržavajući se kraće ili duže vrijeme, uz mogućnost da je (o) lako napuste kada to požele.

Ova zbirka fotografija je stilski dosta različita, jer su u njoj zastupljene fotografije počev onih tipično novinarskih pa do onih koji zalaze u konceptualnu umjetnost.Neke od njih predstavljaju jedan vid vizuelne poezije, pa čak i vrstu ratne proze koja u sebi nosi svu tragičnost rata, iskazane fotografijom kao medijumom.Gotovo svi autori se dotiču najznačajnijeg pitanja : Kako impuls umjetnika i umjetničkog može preživjeti i opstati u sveopštem haosu i destrukciji? Kako izbjeći mogućnost da ove fotografije ostanu samo puko ilustrovanje i dokumetnovanje nasilja i rata? Kako se fotografije koje kreiraju medijske mašine iz vanjskog svijeta mogu porediti sa onima koje stvaraju domaći fotografi, koji i sami preživaljavaju ono što se na fotografijama vidi, boreći se da zaštite svoje najbliže, porodice i prijatelje, boreći se za goli opstanak?

Izložbom se obilježava deseta godišnjica reintegracije sarajevskih opština. Ova izložba, zamišljena kao izložba putujućeg karaktera, bila je otvorena novembra 2000.godine U Umjetničkom institutu u Dejtonu,Ohajo SAD, te se vremenski poklopila sa petom godišnjicom Dejtonskog mirovnog sporazuma i završetka rata u BiH.lzložba je gostovala januara 2001.u Muzeju fotografije ( Museet for Fotokunst) u gradu Odense u Danskoj, a potom biva izložena u Domu umjetnika Betanija (Kunstlerhaus Bethanien) u Berlinu, Njemačka septembra 2002.Određen izbor djela iz ove izložbe bio je izložen u Muzeju za umjetničku fotografiju (Museum of Photographic Arts) u San Dijegu, Kalifornija SAD takođe septembra 2002.Poslije predstavljanja u njujorškoj “Peer Gallery” novembra 2005. izložba je pristigla u Sarajevo, gdje će biti izložena u Umjetničkoj galeriji BiH, i na jedan simboličan način završiti svoja putovanja postavši dio fundusa ove muzejske kuće, kao poklon autora projekta gđe Lesli Fretkin.Namjera Umjetničke galerije BiH je da ova izložba bude predstavljena i u drugim gradovima BiH.

Izložba je popraćena istoimenom knjigom u kojoj su na 164 strane publikovane fotografije i ratne priče fotografa date u vidu jednog ličnog iskaza, doživljaja rata i sjećanja na ratne dane. Knjiga je bila promovisana 2001.u sarajevskoj knjižari “ Buybook” u kojoj se i danas može kupiti.

Izložba će biti otvorena u periodu 14. do 28. februara 2006.