Narušena potrošačka moć
0

Zbog rasta troškova života i globalna prodaja će ove godine biti dosta manja

M. P.
Maloprodaja se suočava sa značajnim preprekama u 2022. godini/Foto: Shutterstock
Maloprodaja se suočava sa značajnim preprekama u 2022. godini/Foto: Shutterstock
Britanski trgovci na malo kažu da rastući troškovi života mogu dovesti do smanjenja velike ulične prodaje u 2022. godini nakon izuzetnog božićnog perioda trgovanja i godine oporavka potrošnje.

Britanski maloprodajni konzorcijum je upozorio na rizike za ekonomiju Velike Britanije u 2022. godini, da je za industriju bilo značajnih prepreka zbog visoke inflacije, rasta računa za energiju i planiranog povećanja poreza.

U zajedničkom izvještaju sa knjigovodstvenom firmom KPMG, BRC je naveo da bi rastući troškovi života narušili potrošačku moć domaćinstava i da bi imali potencijal da utiču na maloprodaju nakon jake praznične sezone i godine oporavka koja je izgubljena tokom prve faze pandemije covid-19.

Prema najnovijim podacima, ukupna maloprodaja porasla je za 2,1 posto tokom decembra, u poređenju sa godinom ranije, i porasla je za 4,6 posto u odnosu na 2019. godinu, prije nego što je izbila pandemija, piše The Guardian.

Odražavajući jači učinak u cijeloj godini, kako se britanska ekonomija oporavila od ponovljenih blokada, ukupna prodaja je porasla za 9,9 posto u odnosu na 2020. i za 6,6 posto u odnosu na 2019. godinu.

Međutim, šefovi maloprodaje rekli su da bi pojava omikrona i sve veći pritisak na kućne budžete mogli pogoditi prodaju početkom 2022. godine.

"Maloprodaja se suočava sa značajnim preprekama u 2022., budući da je potrošačka potrošnja sputana rastućom inflacijom, povećanjem računa za energiju i povećanjem nacionalnog osiguranja u aprilu. Biće potrebna stalna agilnost i otpornost ako se žele boriti s olujom koja je pred nama, a istovremeno će se pozabaviti problemima od nedostatka radne snage do rastućih troškova transporta i logistike", kazala je Helen Dickinson, izvršna direktorica BRC-a.

Boris Johnson, premijer Velike Britanije, je pod sve većim pritiskom svojih poslanika da preduzme mere u vezi sa krizom. Očekuje se da će računi za komunalne usluge naglo porasti od aprila, kada regulator energije, Ofgem, podiže gornju granicu potrošačkih cijena nakon povećanja veleprodajnih troškova plina i struje. Šefovi energetske industrije rekli su da bi cijene mogle porasti za više od 50 posto, ili oko 700 funti godišnje, u "nacionalnoj krizi". Povećanje će doći u istom mjesecu kada je uveden vladin plan da podigne nacionalno osiguranje za 1,25 procentnih poena.

Prema izvještaju BRC-a i KPMG-a, prodaja odjeće i nakita i dalje dominira u kupovini božićnih poklona, dok je potrošnja na hranu i piće bila solidna uprkos zabrinutosti zbog uticaja omikrona. Čelnici industrije rekli su da je izgleda prevaziđena zabrinutost oko problema u lancu snabdijevanja.

Dickinson je rekao da su mnogi ljudi odlučili da kupuju putem interneta u decembru radije nego da putuju u obližnje glavne ulice i šoping centre. Potrošnja na svečanu odjeću smanjena je jer su božićne zabave otkazane.

Odvojeni podaci Barclaycarda pokazuju da je potrošnja na potrošačke kartice porasla za 12,2 posto u decembru u poređenju sa istim periodom 2019. godine, potaknuta kupovinom u supermarketima dok su se potrošači opskrbljivali prazničnom hranom i pićem.

Međutim, potrošnja na usluge i razonodu je opala jer su svečani skupovi otkazani i sve više ljudi je izolovano ili je odlučilo da ostane kod kuće.

Barclaycard, najveći provajder kreditnih kartica u Ujedinjenom Kraljevstvu, koji obrađuje gotovo polovinu svih kartičnih transakcija, rekao je da je potrošnja u restoranima smanjena za 14,1 posto u decembru u poređenju sa istim mjesecom 2019. godine, i nakon pada od 3,5 posto u novembru. Potrošnja u barovima, pabovima i klubovima u decembru porasla je za 21,2 posto, što je pad od 35 posto u novembru, u poređenju sa istim mjesecima 2019.

Barclaycard je rekao da 43 posto od 2.000 ljudi anketiranih u ime davaoca kreditnih kartica očekuje da će visoka inflacija uticati na kućni budžet. Šira ekonomska slika ohrabruje potrošače da budu oprezniji sa svojom diskrecionom potrošnjom, navodi se.