Očitovao se Energoinvest
49

Završen arbitražni spor zbog prelaska na Turski tok: Šta je odlučeno u korist FBiH, a šta u korist Mađarske

B. R.
Bosna i Hercegovina u aprilu 2021. prešla na Turski tok (Foto: E. H./Klix.ba)
Bosna i Hercegovina u aprilu 2021. prešla na Turski tok (Foto: E. H./Klix.ba)
Kompanije Energoinvest i BH-Gas obavijestili su o ishodu arbitražnog procesa u sporu s mađarskim plinskim transporterom FGSZ.

Napomenuli su da je Arbitražno vijeće sa sjedištem u Cirihu, u ad hoc arbitraži prema UNCITRAL pravilima, 19. aprila ove godine donijelo odluku u slučaju tužbe FGSZ-a protiv Energoinvesta, BH-Gasa i Vlade Federacije Bosne i Hercegovine te protuoptužbe Energoinvesta i BH-Gasa protiv mađarskog plinskog transportera.

Kako su saopćili, postupak se odnosio na potraživanja koja proizlaze iz dugoročnih nepoštenih poslovnih praksi i prekomjerne naplate usluga prijevoza FGSZ-a u periodu od 2019. do 2021., s jedne strane, te u pogledu posljedica iznenadne i jednostrane odluke ruske kompanije Gazproma krajem 2020. o prestanku opskrbe plinom preko Mađarske, odnosno o prelasku na Turski tok.

Također su podsjetili da je FGSZ zatražio plaćanje ugovorne kazne za ono što je smatrao prijevremenim raskidom usluga transporta plina preko Mađarske. S druge strane su Energoinvest i BH-Gas tražili od FGSZ-a plaćanje naknada na ime povrata novca datog za neizvršeni transport, kao i povrat prekomjerno plaćanih usluga transporta plina, za koje su naveli da je FGSZ neosnovano naplaćivao u prethodnim godinama.

Odluka Arbitražnog vijeća o mađarskom zahtjevu

Zatim su obrazložili odluku Arbitražnog vijeća koja se odnosi na zahtjev mađarskog FGSZ-a.

"Arbitražno vijeće je zaključilo da je takva ugovorna kazna valjana. Ovom odlukom Arbitražnog vijeća je potvrđeno da je izmjena ugovora, putem sačinjenog i potpisanog aneksa ugovora o transportu plina preko Mađarske iz maja 2020. godine, kojom je uvedena enormna ugovorna kazna, zaista bila štetna za interese BH-Gasa i Energoinvesta", naglasili su.

Napomenuli su na ono za šta su naveli da je javnost bila obaviještena 2020., a to je da je tadašnja uprava BH-Gasa, kako su konstatovali, iz njoj poznatog razloga insistirala na sklapanju aneksa ugovora o transportu plina kojim je na postojeći ugovor ugovorena enormna kazna u iznosu od 30,5 miliona dolara u korist FGSZ-a ako bi Energoinvest i BH-Gas iz bilo kojeg razloga raskinuli ugovor.

Smatraju da odluka bivše uprave BH-Gasa ostaje neodbranjiva s obzirom na to da je Gazprom, desetljećima jedini snabdjevač plinom za Bosnu i Hercegovinu, davao prednost isporuci preko Turskog toka.

Umjesto insistiranja na potpisivanju, kako su istakli, nepovoljnog aneksa ugovora, postojala je mogućnost u trenutku prelaska na drugačiji ugovorni režim transporta plina s mađarskim transporterom FGSZ pod povoljnijim uslovima (kao što su to učinili drugi kupci plina koji su koristili istu rutu za transport kroz Mađarsku).

Osvrnuli su se i na druge tvrdnje prethodne uprave BH-Gasa za koje smatraju da su se pokazale pogrešnima.

"Saglasno dokumentima predočenim tokom arbitražnog procesa, uočava se da je tadašnja uprava BH-Gasa obmanula i nadležno ministarstvo i Vladu FBiH, stalno tvrdeći da će kazna za raskid takvog aneksa ugovora u bilo kojem trenutku do 31. decembra 2023. iznositi samo 7,5 miliona dolara, iako su tadašnja uprava BH-Gasa i FGSZ na sastanku u Budimpešti 9. januara 2020. dogovorili da ugovorna kazna zapravo bude povećana na vrtoglavih 30,5 miliona dolara", ukazali su.

Tvrde da je na temelju tih potpuno neistinitih uvjeravanja Vlade FBiH, tadašnja uprava BH-Gasa ishodila pisma podrške Vlade FBiH.

Kako su naveli, nakon što je Gazprom jednostrano i uprkos Energoinvestovom protivljenju krajem 2020. odlučio promijeniti smjer snabdijevanja na Turski tok, tadašnja uprava BH-Gasa prvo je obavijestila Vladu FBiH da je odluka o promjeni smjera politička odluka Gazproma.

"No, već u martu 2020. godine, iz samo njima poznatih razloga, tadašnja uprava BH-Gasa objavila je neistinite tvrdnje i samovoljno uputila pismo mađarskom transporteru FGSZ, tvrdeći da je Energoinvest donio jednostranu odluku da promijeni smjer transporta, time svjesno zaobilazeći istinu o ultimativnom zahtjevu Gazproma i nastupanju više sile", dodaju.

Ukazali su da nakon što je Gazprom 1. aprila 2021. prestao isporučivati plin preko Bosne i Hercegovine preko Ukrajine i Mađarske, tadašnja uprava BH-Gasa nastavila je plaćati milion dolara i 896.000 dolara za, kako su naglasili, nepostojeći transport plina FGSZ-u i Transport Gas Srbija.

"Takvo plaćanje se nastavilo do augusta 2021. Tadašnja uprava BH-Gasa to je učinila uprkos izričitoj zabrani Vlade FBiH da vrši bilo kakve daljnje isplate", napomenuli su.

Arbitražno vijeće o prelasku na Turski tok

Energoinvest i BH-Gas su istakli odluku Arbitražnog vijeća o prelasku na Turski tok.

"Arbitražno vijeće je utvrdilo da je prelazak na Turski tok nametnut Energoinvestu i BH-Gasu i da taj prelazak na Turski tok BH-Gas i Energoinvest nisu uzrokovali svojom voljom. Ipak, Arbitražno vijeće je zaključilo da je Gazpromova namjera promjene smjera snabdjevanja Turskim tokom bila predvidljiva", objasnili su.

Kao rezultat toga, Arbitražno vijeće nije prihvatilo pozivanje Energoinvesta i BH-Gasa da je jednostrana Gazpromova promjena smjera transporta bila jedino i samo rezultat više sile kako je definisano ugovorom o transportu plina sa FGSZ. Mišljenja su da i ovaj stav Arbitražnog vijeća potvrđuje svu nerazumnost i štetnost insistiranja na sklapanju aneksa ugovora sa FGSZ-om i ugovaranje, kako su konstatovali, nerazumne ugovorne kazne.

Ukazali su da su Energoinvest i BH-Gas u potpunosti uspjeli sa svojom tvrdnjom da FGSZ mora vratiti iznos od milion dolara koju je tadašnja uprava BH-Gasa, kako su naveli, neosnovano platila FGSZ-u nakon promjene smjera isporuke plina.

"Uprkos protivljenu FGSZ-a, Energoinvest i BH-Gas su uvjerili Arbitražno vijeće da je FGSZ zadržao takve iznose unatoč tome što više nije obavljao nikakve usluge transporta plina kroz Mađarsku. Arbitražno vijeće je potvrdilo da FGSZ mora vratiti te neosnovane uplate", dodaju.

Također tvrde da su u potpunosti uspjeli u svojoj tvrdnji da je FGSZ naplatio, kako su naveli, napuhane cijene u prethodnom periodu.

"Tadašnja uprava BH-Gasa plaćala je ove nezakonite i prekomjerne cijene bez prigovora. Arbitražno vijeće je potvrdilo da je mađarski transporter samo u periodu od 1. januara 2019. do 31. marta 2021. naplatio iznos od 19,09 miliona dolara za transport plina, što je nevjerovatnih 8,94 miliona dolara više nego što je mađarski prijevoznik imao pravo. Ukupna šteta za BH-Gas tako iznosi 9,96 miliona dolara. Arbitražno vijeće je naložilo FGSZ-u da plati ove iznose bh. strani", naglasili su.

Kako su saopćili, slijedom navedenog, uzimajući u obzir iznose koji pripadaju FGSZ-u, Energoinvestu i BH-Gasu, Energoinvest i BH-Gas dužni su mađarskom prijevozniku platiti preostali dio ugovorne kazne u iznosu od 11,16 miliona dolara.

"Pokretanjem vlastitog postupka protiv FGSZ-a, Energoinvest i BH-Gas postigli su smanjenje štete za 50 posto, a koju je prouzrokovala tadašnja uprava BH-Gasa, prihvatanjem enormne ugovorne kazne. Svi FGSZ-ovi zahtjevi protiv Vlade FBiH su odbijeni u cijelosti", dodaju.

O postupcima bivše uprave BH-Gasa

Ishod postupka, kako su konstatovali, potvrdio je stajalište Energoinvesta o tome da je tadašnja uprava BH-Gasa insistirala i nametnula potpisivanje štetnog Aneksa ugovora i platila neosnovane iznose mađarskom prijevozniku nakon 1. aprila 2021. Ponovili su stav da FGSZ mora vratiti te iznose samo zato što se Energoinvest insistiranjem na protutužbi izborio da se novac vrati.

"Postupkom je također potvrđeno da je tadašnja uprava BH-Gasa, bez ikakvih prigovora, pristala godinama plaćati prekomjerne cijene mađarskom prijevozniku, čiji iznosi su nekada dosezali čak do 420 posto mjesečno više u poređenju s tarifama mađarskog prijevoznika, koje je odoborio njihov regulator", dodaju.

Istovremeno, tadašnja uprava BH-Gasa, kako tvrde, insistirala je i obmanula Vladu FBiH da podrži zaključivanje aneksa ugovora kojim je u korist FGSZ-a ugovorila ugovornu kaznu u iznosu od nevjerovatnih 30,5 miliona dolara, na način da su u svojim pismenim obraćanjima Vladi FBIH tvrdili isključivo da je riječ o penalima u iznosu od 7,5 miliona dolara.

"Stoga, sto se tiče troškova, štetni učinak enormne kazne u korist FGSZ-a, nakon što su Energoinvest i BH-Gas uspjeli vratiti iznos od 9,96 miliona dolara na osnovu svoje protutužbe, prevladan je već krajem 2021. To je zato što Energoinvest i BH-Gas nakon prelaska na Turski tok više nisu plaćali napuhane troškove prijevoza preko Mađarske", naveli su.

To pokazuje koliko su bili, kako su ponovili, katastrofalni napori tadašnje uprave BH-Gas da se pod svaku cijenu nastavi plaćati mađarskom transporteru - za "prazan plinovod" kroz koji nije prošlo niti jedan kubni metar plina za Bosnu i Hercegovinu od 1. aprila 2021. Poručili su da bi se o motivima takvog postupanja trebali baviti nadležni organi.

Kako su saopćili, Energoinvest i BH-Gas sa svojim pravnim timom analiziraju naredne korake kako bi potencijalno i dodatno smanjili štetu koja im je nanesena nezakonitim i nesavjesnim postupcima odgovornih osoba iz BH-Gasa u to vrijeme.