"Hitno trebamo Vijeće ministara"
0

Igor Gavran: Politika neće dozvoliti propast eura

Razgovarao: Nedžad Jamaković
Foto: Feđa Krvavac/Sarajevo-x.com
Foto: Feđa Krvavac/Sarajevo-x.com
Ovih dana se velikom s pažnjom prati sudbina eura koji je ugrožen zbog dužničke krize u zemljama Evropske unije. Naravno, i sama dužnička kriza u EU ima itekakvog utjecaja na BiH pa nam je stoga čitava ova priča zanimljivija. Ekonomski analitičar Igor Gavran u intervjuu za Sarajevo-x.com ističe kako očekuje da će euro, ipak, biti spašen. Razgovarali smo i o ekonomskoj situaciji u našoj zemlji, nekorištenju kreditnih sredstava koja su nam odobrena, utjecaju ulaska Hrvatske u EU na našu zemlju...
Foto: Feđa Krvavac/Sarajevo-x.com
Foto: Feđa Krvavac/Sarajevo-x.com
Kako će prema Vašem mišljenju biti riješena kriza u zemljama eurozone te koliko sva ova priča utječe na nas?

Mislim da će euro ipak opstati, iako po tržišnim zakonima to možda i ne bi trebao biti slučaj. Međutim, politika neće dozvoliti njegovu propast, jer bi to dovelo do velikih poremećaja. Što se tiče naše zemlje, mi smo veoma, i valutom i zakonodavstvom, vezani za EU, tako da ova situacija utječe i na nas, što se prvenstveno ogleda u smanjenju investicija. Čak i one kompanije koje nisu direktno pogođene krizom su dosta suzdržane u pogledu investiranja. Međutim, situacija s eurom bi se mogla u kratkom roku znatno popraviti nakon razgovora lidera zemalja EU ovih dana, što se moglo vidjeti i na primjeru Italije. Nakon ostavke premijera Berlusconija naglo su skočile i dionice kompanija u Italiji. To nam govori da sve puno ovisi i o psihologiji, odnosno očekivanjima.

Naši susjedi Hrvati će uskoro u EU, kako će se to odraziti na ekonomiju u našoj zemlji?

Mi bismo već sada morali raditi na tome da našim firmama pomognemo u procesu certificiranja proizvoda kako bi ih mogli prodavati u Hrvatskoj i kad ona uđe u EU. Također, Hrvatska će ulaskom u Evropsku uniju dobiti značajna novčana sredstva koja će usmjeriti na poticaj poljoprivrede, što znači da bi i naša država već sada morala razmišljati o tome kako da naši poljoprivrednici ne budu ugroženi u toj utakmici sa susjedima. Umjesto toga, mi još nemamo ni zakon o državnoj pomoći, a kamoli da pomažemo poljoprivrednike. Međutim, mogu se očekivati i pozitivni efekti, budući da će hrvatske kompanije nakon ulaska Hrvatske u EU, plaćati carinu za uvoz mlijeka, mliječnih i mesnih prerađevina te cigareta u našu zemlju. Stoga se može očekivati, recimo, da Podravka uloži novac u proizvodnju u BiH, kao što su to nakon ulaska Slovenije u EU učinile Perutnina Ptuj, Ljubljanska mljekara i Argeta.

Već dugo nemamo vlast na državnom nivou, odnosno imamo je u tehničkom mandatu, kakve su posljedice?

I najgora vlada je bolja od nikakve. Naravno, u ovakvoj situaciji ugrožena su strana ulaganja, a pada nam i kreditni rejting, što znači da poskupljuju krediti izvana. Istina je da postoji privremeno finansiranje, ali ono ne omogućava prilagođavanje budžeta. Govorili smo kakve mjere trebamo poduzeti u vezi s ulaskom Hrvatske u EU, to sve stoji jer privremenim finansiranjem samo pokrivamo nužne troškove, a ne usmjeravamo novac na potrebe koje su se u međuvremenu pojavile.

Također, vlasti na entitetskom nivou se zadužuju kod komercijalnih banaka po znatno nepovoljnijim uslovima nego kod MMF-a, čije uslove o stand by aranžmanu nismo ispunili te ne možemo koristiti njihovu pozajmicu. Tako entitetske vlasti plaćaju 6-7 umjesto 1 ili 2 posto kamata.

Ipak, vlast lako namakne novac za svoje potrebe. Uveli su fiskalizaciju i tako ugasili jedan broj firmi koje nisu mogle podnijeti plaćanje još nekoliko hiljada KM nameta?

Tako je, a što je još gore, njeni efekti u RS, gdje je ranije stupila na snagu nego u Federaciji, i nisu baš učinkoviti kako je najavljivano. Uopće nije došlo do nestanka sive ekonomije i značajnog punjenja budžeta. Osim toga, fiskalizacija je provedena netransparentno i tu ima velikih tehničkih problema. Oprema je neispravna i teško ju je servisirati, a i kontrola je vrlo upitna, jer je jedan broj pravnih subjekata ugradio dva fiskalna sistema, od kojih je jedan u platnom sistemu, a drugi ne. Tako, dakle, izbjegavaju evidenciju prometa.

Postoji li mogućnost da država, s obzirom na glomazni administrativni aparat, bankrotira u skorije vrijeme?

To se zasigurno neće dogoditi barem u narednih nekoliko godina. Postoje informacije o rastu depozita štednje građana tako da vlasti znaju da mogu isisati još novca od građana, a imaju sve instrumente za to. No, jasno je da je u državnim preduzećima poput Željeznica RS i Željeznica FBiH, kao i u lokalnim sarajevskim javnim preduzećima, poput GRAS-a, nužno otpustiti veliki broj nepotrebnih radnika, ili privatizovati ta preduzeća, jer će u suprotnom ona uvijek, bez obzira na finansijske injekcije, poslovati s gubitkom.

Nismo prezadužena zemlja, ali u isto vrijeme nemamo autoput i ne ulažemo u velike projekte. Koliko je onda dobro biti nezadužen?

Problem je i u tome što mi ne koristimo milijardu-dvije KM kredita koji su nam odobreni, zbog čega plaćamo penale. Projekti često stoje jer nije pripremljena projektna dokumentacija, to predugo traje. Nema opravdanja za to i jedini zaključak onda može biti - ili imamo apsolutno nesposobne ljude ili pojedinci traže vlastiti interes u tim projektima. Vi zaključite šta je od to dvoje.

Nije to jedini apsurd, naprimjer, Elektroprenos BiH na računu ima stotine miliona KM koje mogu investirati, ali ih oni ne koriste i ne realizuju projekte, dok u isto vrijeme traže povećanje cijena električne energije. I što se tiče autoputa, mi bismo ga mogli graditi vlastitim novcem samo da nemamo neproduktivne izdatke. U isto vrijeme, Vlada FBiH donosi skandaloznu odluku da se isplati naknada vlasnicima bespravno izgrađenih objekata na trasi koridora Vc, svugdje u svijetu bi takvi objekti bez ikakve priče i po kratkom postupku bili sravnjeni sa zemljom.

I na kraju, kakva je prognoza za 2012. godinu?

Ja nisam pesimista. Ona sasvim sigurno neće biti specijalno bolja nego 2011. godina, ali ne mora biti ni gora. Sve je do nas.