Savjeti za vozače
111

Zime su sve blaže: Da li cjelogodišnje gume postaju prihvatljiv kompromis?

A. M.
Nova guma Vector 4Seasons Gen-3 ima izvrsnu otpornost na akvaplaning.
U bliskoj prošlosti tek tri do četiri proizvođača guma u ponudi su imali cjelogodišnje gume. Danas, kad je njihova popularnost jako porasla, skoro da nema proizvođača koji ih nema u svom asortimanu. Sve toplije i blaže zime nesumnjivo utiču na to da se pitamo trebaju li nam klasične M+S zimske gume i da li su onda cjelogodišnje gume prihvatljiv kompromis?

U ponudi i podjeli guma razlikuju se ljetne i zimske, ali u zadnjih nekoliko godina sve više se spominje jedan miks kao treća vrsta, a riječ je o cjelogodišnjim ili all-season pneumaticima, koje objedinjuju zimske i ljetne pod jedan ''krov''. Pošto ulazimo u zimski period, a na snazi je i zakon o korištenju zimske opreme, trebamo znati da su zimske gume s većim dijelom prirodne gume u svom sastavu s razlogom idealnije za ovaj period. Zbog njihove fleksibilnosti, zimske gume imaju bolje prijanjanje na nižim temperaturama ispod 7 stepeni celzijusa. Ali šta kad temperature u zimskom periodu, a uglavnom je to preko dana, čak i ne padaju ispod ovih famoznih 7 stepeni? Da li je bolje voziti na ljetnim i držati spremne lance u gepeku kako bi se ispoštovao zakonski pravilnik ili ipak namontirati zimske gume i izbjeći potencijalne rizike?

Koje su prednosti cjelogodišnjih guma?

U svakom slučaju može proći oboje, ali moramo se voditi činjenicom da su temperature u jutarnjim i večernjim satima ipak niske i da vožnja na ljetnim gumama može biti jako opasna. Zato na scenu stupaju cjelogodišnje gume, koje imaju fini kompromis karakteristika i ljetnih i zimskih guma, jer obuhvataju veći raspon između niskih i visokih temperatura.

U čemu je trik sa cjelogodišnjim gumama? One su ustvari napravljene od smjese koja adekvatnije ''trpi'' visoke ljetne i niske zimske temperature. Njihov gazni sloj, koji uglavnom više podsjeća na zimsku ''šaru'' je prilagođen snijegu, bljuzgavici i blatu jednako kao i vožnji po asfaltu. Možda će ove gume konačno razbiti mit da su M+S gume za veliki broj vozača ljeto+zima, jer svojim izgledom podsjećaju upravo na taj miks koji ovdašnji vozači uglavnom u svojim glavama i preferiraju. Ono po čemu se još vizuelno mogu prepoznati ove gume je ''all season'' natpis ili simbol za promjenjive vremenske uslove koji kroz tri simbola/polja: pahuljica, kišobran/oblak i sunce simbolizuje miks gume za cjelogodišnju upotrebu.

Po pitanju cijene, cjelogodišnje gume obično su skuplje od ljetnih i zimskih, zbog većih troškova razvoja smjese čija uloga je pokazati najbolje karakteristike u različitim vremenskim uslovima. Međutim, ta razlika zadnjih godina je skoro zanemariva. Ova guma je tipični kompromis prijanjanja, kočenja i upravljvosti, ali jednako ovim bitnim karakteristikama proizvođači vode računa o stopi potrošenosti profila, odvodnji vode i nivou buke. U nekim računicama, bolje je imati jedan set kvalitetnih cjelogodišnjih guma nego dva seta jeftinih setova ljetnih i zimskih guma. Ovo je pogotovo izraženo kada na duži period saberete dodatne troškove poput usluge montaže, usluge čuvanja ili eventualno kupovine dodatnog seta felgi za zimske gume.

Imaju li cjelogodišnje gume nedostatke?

Cjelogodišnje gume nikada neće biti dobre niti omogućiti prave karakteristke ljetnih guma ljeti kao niti biti jednako dobre zimi kao čista zimska guma. Ako koristite vozilo u padinskim dijelovima ili često boravite na planinama gdje su izražene niže temperature i veći nivo snijega, onda je bolje imati klasične zimske gume.

Također, njihova mana ljeti u područjima s visokim temperaturama i vrelim asfaltom daju sličan osjećaj ''plutanja'' kao kod zimskih guma zbog ispupčenih lamela i mekših bočnih strana. To je posebno izraženo pri snažnim kočenjima, pogotovo u trećoj, četvrtoj i eventulano godinama korištenja iza toga. Istovremeno, kod jačih automobila ove gume ne pružaju potencijal za performanse koje mogu omogućiti klasična ljetna ili klasična zimska guma. S druge strane, ako godišnje prelazite velike kilometaže cjelogodišnje gume neće biti ekonomski isplative.

Kome su namijenjene "allseason" gume?

Prije svega ako ste vozač koji godišnje prelazi manju kilometražu. Zatim, ako vozite gradskim dionicama, koje se zimi češće čiste ili ako povremeno ne vozite i ostavite auto na parkingu ili u garaži, pogotovo ako vani vladaju ekstremni uslovi. Cjelogodišnje gume su namijenje i onim vozačima koji ne voze ''jak'' automobil, ali i onima koji preferiraju sporije dionice gdje se ne razvijaju velike brzine. Naravno, ako u kućanstvu imate drugi automobil koji je obično manji i slabiji ovaj tip guma će biti idealan za njega.

Međutim, čak i ako ste idelan kandidat za cjelogodišnje gume, a vjerujemo da među nama u BiH ima takvih puno, pogotovo u Hercegovini, ipak to vlasnika ne oslobađa one klasične brige o njima. Naime, pošto ove gume praktično mogu godinama stajati na felgama bez ikakve intervencije, ipak postoji nekoliko stvari o kojima treba voditi računa. Kao prvo, i ove gume trebaju s vremena na vrijeme provjeru pritiska, zatim povremeno posjetu vulkanizeru zbog balansiranja, ali možda i najvažnije trebaju se povremeno zarotirati sa pogonske na nepogonsku osovinu ili obrnuto kako bi imali približno trošenje gaznog sloja. Na taj način ćete vozite sigurnije, ekonomičnije, s manje buke i kraju dugotrajnije.

Šta kažu stručnjaci za gume?

Dodatno smo se raspitali o prednostima i manama "allseason" guma u kompaniji Unitrade koja ima dugo iskustvo sa ponudom guma za sve vrste vozila i za sve uslove.

"Cjelogodišnje gume možemo označiti kao razuman kompromis između izdržljivosti ljetnih i zimskih guma, i to što se tiče konstrukcije i dezena gaznog sloja te upotrijebljenih smjesa. Takve su gume prihvatljiva mogućnost za područja s umjerenim zimskim podnebljem, što znači bez velikih snijegova i s temperaturama koje rijetko padnu ispod nule. Izdržljivost cjelogodišnjih guma Goodyear u zimskim uvjetima doduše odgovara visokim standardima i te gume imaju jednake oznake kao zimske gume – simbole »M + S« i pahuljicu, što znači da su te gume prihvatljive i na područjima gdje je propisana upotreba zimskih guma."

Iz Unitradea objektivno dodaju: "Savjetujemo da radi najveće moguće izdržljivosti u zimskim uvjetima vozači upotrebljavaju namjenske zimske gume. Cjelogodišnje gume preporučuju se vozačima koji voze na područjima s blažim zimama, nisu izloženi ekstremnim zimskim uvjetima poput snijega i leda te godišnje prijeđu manji broj kilometara."