SAD
0

Vlada i radnici postaju gazde 'General Motorsa'

FENA
Većinski vlasnici američke džinovske autokompanije "General Motors" (GM) postat će federalna vlada SAD-a i radnici tog nekad vodećeg svjetskog proizvođača vozila, koji će proglasiti bankrot možda već ovog vikenda, tvrde međunarodni analitičari, javile su agencije.

Kompanija GM je više od godinu dana u pravoj finansijskoj i poslovnoj agoniji, a posljednjih mjeseci se održava u životu samo zahvaljujući finansijskoj pomoći američke vlade, u vidu pozajmice vrijedne 19,4 milijarde dolara, ističe se u izvještaju radiostanice "Glas Amerike".

Administracija predsjednika SAD-a Baracka Obame je obavezala rukovodstvo GM-a, na temelju sporazuma o isplati navedene pozajmice, da do 1. juna napravi plan reorganizacije kompanije, što u praksi znači drastično kresanje svih troškova, kroz smanjenje dugova i izdataka za radnu snagu i sve druge namjene.

Nakon što su propali svi pokušaji rukovodstva GM-a da potražioce dugova kompanije obešteti dajući im akcije umjesto gotov novac, sada je teško povjerovati da postoji bilo kakav drugi izlaz za posrnulog detroitskog giganta osim sudske procedure koja je predviđena u slučaju bankrota, ustvrdila su američka štampana i elektronska glasila.

Ranije objavljene analize ukazuju na to da je za neslavni kraj "ponosa američke autoindustrije" uglavnom odgovorna pogrešna poslovna politika rukovodstva kompanije, koje se opredijelilo za proizvodnju vozila visoke potrošnje goriva, iako su takva vozila sve manje tražena na domaćem i svjetskom tržištu.

Kompanija je već duži period u problemima i zbog toga što ima na stotine hiljada malih akcionara, pri čemu niko od njih ne raspolaže kontrolnim paketom dionica. Najveći udio u GM-u, prema nekim zvanično nepotvrđenim informacijama, imaju neki investitori iz naftom bogatih arapskih zemalja, pa nije ni čudo što se kompanija opredijelila, čak i u vrijeme veoma skupe nafte, da i dalje masovno proizvodi automobile s velikom potrošnjom goriva.

Kupcima ogromnih i superluksuznih GM-ovih vozila s Bliskog istoka i nije važno koliko gorivo košta, jer ga ionako imaju u izobilju, primijetio je analitičar utjecajnog nedjeljnika "Business Week".

Činjenica je da se menadžment GM-a godinama uglavnom usaglašavao da prihvati sve veće i nerealnije zahtjeve sindikata za rast plaća i druga socijalna davanja. To je, prema stručnim ocjenama, također znatno pogoršalo finansijsku poziciju kompanije koja se, osim toga, na svjetskom i domaćem tržištu suočila sa sve žešćom konkurencijom, u vidu vrlo kvalitetnih, lijepo dizajniranih i jeftinijih malolitražnih vozila porijeklom iz Japana i Evrope.

Obamina vlada je već stavila do znanja da bi u slučaju da radnici odnosno njihovi sindikati postanu značajniji, ako ne i najveći vlasnici akcija GM-a, to pozitivno utjecalo i na kvalitet upravljanja kompanijom, što dosada nije bilo slučaj.

Jedna od bitnih tehnoloških inovacija, prema planovima GM-a koje zdušno podržava i Obamina administracija, jeste prelazak na masovnu proizvodnju hibridnih vozila, kao i nove generacije elektrovozila.