Vlasnica pet "Zastava"
713

Upoznajte lijepu Beograđanku Jovanu: Zaljubljena u klasike, Fiću i Sarajevo

D. B.
Zimski Oldtimer Rally, koji je počeo u Subotici, proteklog vikenda je stigao u Sarajevo, a među učesnicima je bila i Beograđanka Jovana Stojiljković, koju snijeg i hladnoća nisu spriječili da krene na putovanje svojim voljenim Fićom te da uživa u čarima Sarajeva. Za portal Klix.ba je ispričala svoju "auto priču".

Jovana je Beograđanka koja se tokom svog života bavila različitim stvarima, a sve zbog toga jer joj se, kako kaže, teško odlučiti za jednu karijeru. Uprkos obavezama, uvijek nađe vremena da se posveti velikoj ljubavi, a to su automobili. Strast uspješno pretvara u biznis.

"Godinama sam radila na luksuznim jahtama, kojima sam oplovila pola svijeta, a bavim se i tetoviranjem. Također, pokrenula sam svoj biznis u Srbiji kojim planiram da se bavim primarno u budućnosti. Riječ je o turističkim vožnjama 'Zastava' automobilima, u kojima strance provodimo kroz Beograd i historiju Jugoslavije i učimo ih o tome šta je sve pravila fabrika ZCZ i po čemu su naši automobili posebni", izjavila je Stojiljković na početku razgovora.

Njeno srce su osvojili stari, klasični automobili, jer za razliku od modernih, oni imaju "dušu", nešto što ih bez sumnje čini posebnim, bilo da se radi o dizajnu, tehnologiji, pričama koje nose sa sobom ili pak "sposobnosti" da se povežu sa čovjekom, da postanu dio porodice. Toga, kako kaže, danas baš i nema, a jedinstvenost, odnosno različitost automobila se prilično izgubila, jer moderna vozila mnogo liče jedna na druga.

"Primarno sam zainteresovana i zaljubljena u klasike, novi automobili me ne zanimaju pretjerano jer ih vidim kao kompjutere s gomilom dugmića i ekrana. Trudim se da ne propuštam skupove oldtimera, kao učesnik ili posjetilac. Divim se posvećenosti koju su ljudi nekada imali u dizajniranju, razvoju tehnologije i davanju duše tim vozilima, praveći ih toliko različitim da za čitav život ne može da se nauči sve o svim proizvođačima i modelima. Vodilo se računa o najmanjim detaljima, od toga na koji način će se otvarati malo leptir staklo, do toga kako će izgledati pepeljara, a da to bude drugačije od svega ostalog i svojstveno tom modelu. Vlasnici su se izuzetno ponosili svojim autima, koristeći svaku priliku da ih glancaju i unapređuju i svaki porodični album bez izuzetka ima fotografije porodice i ljubimca na četiri točka. Toga u modernoj autoindustriji nema, svaki običan posmatrač će vam reći da mu svi automobili izgledaju isto, svi su ofarbani u iste boje i izuzetno liče jedni na druge. Malo ko se lično bavi svojim autom ili zna da ga popravi. Ljepota različitosti se u tom smislu danas potpuno izgubila", rekla je Jovana.

Ona u svom vlasništvu ima pet automobila, a najdraži joj je popularni "Fićo", kojem je dala ime Čips. Za starost automobila i pređenu kilometražu ne brine, nego se trudi da svoje automobile dobro upozna, da ih redovno i ispravno servisira i da im poklanja mnogo ljubavi.

"Trenutno posjedujem pet automobila, od čega su četiri Zastave, Yugo Koral 45, Yugo kabrio, Zastava 750 'kontraš' iz 1964. i Čips koji je Zastava 750SC iz 1978. godine. Peti automobil je Volkswagenova 'Buba' iz 2003. godine. Yugo 45 ima 1,1-litarski motor, kabrio pokreće 1,1-litarski EFI motor, dok je Čips nešto snažniji od ostalih Fića, jer je Special verzija pa ima 30 KS, 5 više od standardnog modela. Što se tiče pređenih kilometara, Zastave ih 'obrnu' bez problema te ja iskreno ne znam, niti me previše brine koliko je koji automobil prešao. Istina, upućena sam u kilometražu Yuge koji sam kupila od prvog vlasnika, on ima 107.000 kilometara na satu. Najbitnije mi je da se s automobilom i njegovim temperamentom dobro upoznam, da vodim evidenciju servisiranja i samim tim sve ostalo mi nije previše važno", kazala je naša sagovornica.

U Čipsa je uloženo mnogo truda i novca, jer je riječ o potpuno restauriranom automobilu, a potrošeno je oko 6.000 eura.

"Žuti Fićo je restauriran, od mehaničkih dijelova do unutrašnjosti, uključujući limariju i farbanje. Vraćen je u fabričko stanje, što podrazumijeva žutu boju karoserije i crveno-bijelu pepito unutrašnjost, uz manje dodatke kao što su upravljač presvučen kožom i branici s odbojnicima, koji mu ne pripadaju kao modelu, ali su se pokazali kao sjajan saveznik u borbi protiv neobazrivih ljudi koji ne paze na svoju okolinu prilikom isparkiravanja i uparkiravanja. U njegovo sređivanje je uloženo oko 6.000 eura", otkrila je Stojiljković.

I njeni ostali automobili su doživjeli određene modifikacije, a samo jedan od njih će ostati netaknut, legendarni "kontraš".

"Yugo kabrio je u potpunosti promijenio izgled, pošto je po specifikacijama u pitanju model Yugo Koral In, ali je bio veoma zapušten i oštećen na mnogim mjestima te sam odlučila da ga vratim malo 'unazad' i na njega stavim GVX set plastika i branika, nove felge, kameleon foliju, a također je dodatno spušten. Ovim je u potpunosti promijenio izgled i niko ne bi pogodio kako je nekada izgledao. U njega je uloženo oko 1.000 eura. Buba je također u potpunosti promijenila izgled, od spoljašnje boje koja je iz srebrene promijenjena u tamnosivu, enterijer je kompletno zamijenjen kožnim, dodat je spojler, nebo i svi detalji su presvučeni u crnu Alcantaru. Ugrađen je zračni ovjes, a automobil 'nosi' Ronal Aero 18-inčne felge. U 'Bubu' je uloženo oko 3.000 eura. Jedini koji se u tom smislu neće mijenjati jeste 'kontraš', jer je u dobrom stanju i nema potrebe za kompletnom restauracijom. Njega na proljeće čekaju mehanički radovi da bi se osposobio za vožnju i uživanje. Sve ovo dovodi do zaključka da obožavam da radim neisplative stvari i da zaista planiram da dovjeka uživam u svojim automobilima", kazala je Jovana govoreći o svojim limenim ljubimcima na četiri točka.

Održavanje starijih automobila nije baš lako, a uspjeh na ovom polju ovisi o nekoliko faktora, dobrih majstora, poznanstava i novca. Neke njene automobile je lakše, a neke teže i skuplje održavati u sjajnom stanju.

"Ako se fokusiramo na Fiću u ovom slučaju, imam tu sreću da poznajem dobre majstore i dobre ljude koji na njemu rade i koji poznaju Zastavu. Neki od njih su cijeli radni vijek proveli u fabrici ZCZ, dok su drugi entuzijasti i sami su naučili kroz svoje automobile kako da ih održavaju. Dijelova ima još uvijek, što lijepo ilustruje situacija od prije nekoliko dana, kada mi je na Romaniji pukla sajla kvačila. Istog dana, uvečer, stigla mi je druga sajla iz Sarajeva, a mi smo sutradan mogli to da zamijenimo i nastavimo put za Beograd. Svakako ogromnu ulogu igraju društvene mreže, gdje dijelim svoje dogodovštine s ljudima kojima su zanimljive, a isti ti ljudi su se svaki put odmah angažovali okolo da pokušaju što prije pronaći neki dio ukoliko je bilo hitno kao ovog puta. Generalno servisiranje i popravke ne koštaju puno, više je pitanje vremena i dijelova nego finansija. Ruku na srce, neki prodavci i preprodavci dijelova su vidjeli priliku za zaradu i cijene Fićinih delova su preko noći skočile 500 posto, ali sve je to dio sticanja iskustva i učenja o automobilima - da se na takve stvari ne nasjeda i da se pronađe dobar majstor", istakla je Jovana.

Svojim Čipsom je itekako zadovoljna, problema gotovo da i nema, a najbolji test je položio na "sarajevskom minusu" protekle sedmice. Čak i kada bude problema, Jovana se ne plaši da i sama "isprlja ruke" i obavi popravke.

"Zaista se ne kvari često, ako uzmemo u obzir gdje sve idem njim i koliko često ga vozim. Kad je lijepo vrijeme, vozim ga gotovo svakodnevno, jer je dugo prije kupovine bio moj auto snova i uvijek mi je prvi izbor za vožnju. Tokom putovanja do Sarajeva bio je potpuno zamrznut tri dana, ali je ipak palio bez problema, prošao kroz sve nanose snijega i preko leda noseći kilograme bljuzgavice, soli i ledenica oko točkova. Ja rado isprljam ruke, kad god je u pitanju nešto što znam ili mislim da znam sama da riješim.

Ne usuđujem se da rasklapam nešto što smatram da neću znati vratiti u prvobitno stanje, ali sve sitnije popravke radim sama, naravno i zamjenu sijalica, osigurača, točkova, kablova i slično. Izuzetno cijenim majstore koji nemaju problem da odvoje vrijeme i pokažu mi kako se rade neke stvari. Uživam u vožnji Fiće, koristim ga za izlazak u grad, za izlete i piknike, a učestvujem na izložbama kad god imam priliku za to", rekla je Stojiljković.

Njena želja je da u budućnosti još češće putuje svojim Fićom, a to će joj omogućiti i novi biznis koji podrazumijeva turneje Zastavinim automobilima.

"Ne putujem onoliko često koliko bih voljela. S obzirom na to da često nisam bila kod kuće zbog sezonskih poslova na brodovima, propuštala sam mnogo toga. Sada kada sam bazirana u Beogradu i dalje razvijam biznis sa Zastavama, znam da nas tek čekaju turneje. Kad god sam u prilici, organizujem neke vožnje, bilo samo Fićama ili svim našim Zastavama, po Vojvodini, Šumadiji i slično. U planu je da ove godine napravimo više višednevnih druženja na nekim daljim relacijama. Maksimalna smo podrška jedni drugima i u nabavljanju dijelova i u popravkama, kao i u dijeljenju kontakata koji su možda i najvažnija stavka u cijeloj priči. Dobrog majstora je teško naći", poručila je ponosna vlasnica Čipsa.

Ove godine je uspješno obavila svoje najduže putovanje, a to je dolazak u Sarajevo.

"Kad sam 2019. s Fićom bila u Sarajevu, zaljubila sam se u čitavo putovanje, u grad i ljude. Ove godine imala sam priliku da se vratim i da mi se dogodi nezgoda s kvačilom usput, koja je malo produžila vrijeme putovanja, ali nam i dala vremena da se dodatno družimo i kasnije 'skrenemo s puta' te obiđemo još neka mjesta. Definitivno nam nije posljednji put da dolazimo", izjavila je oduševljeno Jovana.

Druženja s ljubiteljima automobila i vožnja njenim Čipsom dosad je donijela mnoge lijepe priče i anegdote.

"Anegdota je bilo nebrojeno mnogo, od gubljenja u šumi u planinama kod Milića 2019. godine, šlepanja Fiće drugim Fićom u Vojvodini 2021. godine pa do ovih sitnih nezgoda i pehova od prije nekoliko dana, kada su se tokom mog mijenjanja točka na Fići dvojica prijatelja sudarila Stojadinom i 128-icom ili kad sam preživjela šlepanje preko Romanije i obilaženje lijevom trakom tokom šlepanja. Ovi momenti su neprocjenjivi, iskreni osmijesi se jednostavno ne zaboravljaju", istakla je Stojiljkovič.

Neki i danas čudno gledaju i komentarišu kada jedna djevojka, žena, uđe duboko u svijet automobila ili pak ima ovako sjajnu priču kao Jovana, Ipak, mnogo je više onih čije su reakcije pozitivne.

"Ako pogledamo širu sliku, ljudi koji gledaju čudno ili sa neodobravanjem na to kako živim svoj život, potpuno su nepostojeći. Svjesna sam toga da je internet kancerogena sredina, gdje smo svi izloženi ničim izazvanim lošim komentarima i zajedljivosti, ali zaista se ne suočavam često s negativnim reakcijama. Ako ih i bude, ja to okrenem na šalu na taj način da se ta loša energija jednostavno ne može nastaviti. Reakcije koje dobijam uživo su neprocjenjive, moj auto ljudima uljepša dan, što se vidi na njihovim ozarenim licima kad ga ugledaju i to je jedino što je važno. Ljudi koji me prate potpuno podržavaju cijelu priču, a 100 posto dobrih ljudi sam upoznala zahvaljujući svom malom automobilu. U pitanju su nesebični, iskreni, neiskvareni ljudi s fantastičnim smislom za humor i avanturu, spremni da poklone svoje vrijeme, znanje i vještine, koji cijene prave vrijednosti, poštuju starije i čuvaju svoju historiju. Svako treba da radi ono što zaista voli", poručila je Jovana.

Posjetu Sarajevu neće zaboraviti te se planira ponovo vratiti u glavni grad BiH, a razloga je mnogo.

"Ovaj put u Sarajevo mi ostaje u srcu kao najdraže putovanje do sada, zahvaljujući prije svega ekipi ljudi koji su bili sa mnom i koji su pokazali šta znače kolegijalnost, podrška i fenomenalna energija. Nadam se da će nam sljedeća turneja biti neka ljetna do mora ili možda kompletna Yu turneja. Vidjet ćemo kad se malo oporavimo od ove avanture", završila je Stojiljković.