Savjeti za održavanje
9

Sigurnost prije svega: Isplati li se mašinski ravnati diskove?

A. M.
Kada dotraju diskovi na automobilu i dođe red na zamjenu, a budžet je limitiran, nastaje dilema da li kupiti nove ili tokariti stare diskove? No, ravnanje tarne površine treba raditi samo onda ako je disk podložan takvom zahvatu i ako takav zahvat donosi uštedu. Svaki drugi razlog je neopravdan, jer ako negdje ne bi trebali štediti onda su to kočnice.

Zamjena disk pločica je manji i bezbolniji zahvat od zamjene diskova. No, montaža novih pločica na stare diskove obično zahtjeva ravnanje diskova koji tada neće uništiti pločice i skratiti im vijek trajanja. U tom slučaju to čak i ne mora biti klasično tokarenje, jer zahvat ravananja prolazi jednostavniji i blaži proces prilagođavanja diskova novim pločicama. Montaža novih pločica na stare izbrazdane diskove uz prethodno ravnanje ima itekako smisao, ali šta se dešava kada imamo potrebu servisirati same diskove koji koštaju znatno više?

Kada mijenjate diskove u pravilu bi pametno bilo zamijeniti u paketu i pločice. Istovremeno, majstor bi trebao provjeriti čeljusti, gumice na klipovima, i same kočione cilindre. Ali ako je vaš budžet limitiran i krpite kraj s krajem, vrijedi razmisliti o tokarenju. Naravno, takav zahvat vrijedi samo ako stari diskovi imaju dovoljno propisane debljine i nisu deformisani, te ako cijena tokarenja donosi dovoljnu uštedu spram cijene novih diskova.

Međutim, obratite pažnju kojoj radioni povjeravate taj zahvat, jer, kako je danas vrijeme novac, mušterije ostaju često nezadovoljne obavljenim poslom. Naime, majstor treba pripremiti disk prije nego ga podvrgne ravnanju, a sam proces treba obavljati temeljito i postepeno. Na kraju, zbog žurbe, disk se često po užurbanom postupku previše ''sastruže'' i ujedno istanjiti i tada nastaje još veće nezadovoljstvo. U tom slučaju, na prvobitnu uštedu možete zaboraviti, jer ćete se morati vratiti na početak i vrlo brzo shvatiti da ste se trebali odlučiti na nabavku novih diskova.

Tokarenje diskova se radi u desetim ili stotim dijelovima milimetra, te diskovi koji ispunjavaju navedene propise ne treba tek tako odbaciti i zamijeniti novim. U pravilu, kvalitetniji tvornički disk ima veće šanse za tokarenje od aftermarket diskova, pogotovo onih niže nabavne cijene. Iako postoje iznimke i kod skupljih varijanti, jeftini zamjenski diskovi često znaju pokazati anomalije i nezadovoljstvo vlasnika vozila odmah nakon montaže, od škripe, deformisanja i nesigurnosti pri kočenju. Takve diskove u pravilu treba izbjegavati i pri kupovini, a pogotovo podvrgnuti ih tokarenju, jer takvi diskovi teže prolaze kvalitetan proces tokarenja ukoliko do toga dođe.

Ako nešto na automobilu postoji na čemu ne bi trebali štediti onda su to kočnice i gume kao prvi i osnovni elementi sigurnosti.