Turska
0

FOTO+VIDEO / Sarajevo-x.com u posjeti Renaultu

Tekst i foto: Elvir Zubović <br />Video: Renault Media
Iako se globalizacija automobilske industrije spominje kao svojevrsna novost, ne treba zaboraviti da je među pinorima svjetskog širenja bio “Renault”, i to još davne 1969. godine, kada je osnovao partnersku “Oyak-Renault” kompaniju u Bursi. Do danas ovaj dio Francuske u Turskoj bez prestanka bilježi konstantan razvoj, a mi smo imali ekskluzivnu priliku pogledati svaki korak u proizvodnji aktuelnih modela Renaulta.

Kada je 1969. godine formirana partnerska kompanija “Oyak-Renault” rijetko ko je mogao očekivati da će to biti početak jedne od najvećih fabrika automobila u ovom dijelu svijeta. “Renault” je još tada prepoznao potrebu za globalnim širenjem kompanije, ali i smanjenjem troškova proizvodnje. Naravno, sami početak ove fabrike, kada je proizvodnja više ličila na manufakturu, ima malo toga zajedničkog sa današnjim postrojenjima koja se prostiru na preko 510 hiljada kvadratnih metara i opravdano spadaju među najsavremenije u regiji, ali i cijelom svijetu.

Sve je počelo sa Renaultom 12

Nakon što je 1971. godine završena izgradnja proizvodnih pogona u Bursi, “Renault” je odlučio da će tada aktuelni i popularni Renault 12 biti prvi model koji će se proizvoditi u Turskoj. Prema tadašnjim standardima, prostrana i moderna porodična limuzina sa vrlo pristupačnom cijenom počela je graditi novu dimenziju popularnosti “Renaulta” u ovom dijelu svijeta, a uspješan početak 12-ke kasnije su nastavili Renaulti 9 i 11, te 19 koji su dobro poznati i kupcima u Bosni i Hercegovini.

Danas sa proizvodnih pogona “Oyak-Renault” izlaze jedni od najvažnijih modela u ponudi “Renaulta”. Najnoviji model među njima je Fluence, koji kao trovolumenska limuzina nudi obilje prostora uz savremenu tehnologiju i elgantan dizajn. Jedan od najvažnijih modela za domaće tursko tržište, ali i za ostala tržišta Istočne i Centralne Evrope, svakako je Renault Symbol, koji kao nasljednik modela Thalia također nudi prednosti trovolumenskog oblika, ali u nešto manjem i znatno pristupačnijem izdanju u odnosu na Fluencea. Uz ova dva modela, ostatak proizvodnih kapaciteta zauzimaju Clio treće generacije u karavanskoj i “hatchback” verziji, ali i novi Megane u petovratnoj karoserijskoj verziji. O drastičnom napretku ove fabrike najbolje govori jednostavna statistika, pa je tako 1971. godine “Oyak-Renault” imao kapacitete za proizvodnju 20.000 automobila godišnje, dok taj broj sada iznosi impresivnih 360.000 automobila godišnje.

Pored aktivnih proizvodnih linija sa kojih svake minute izađe jedan od ovih pet modela, imali smo priliku vidjeti i formiranje potpuno robotizovanih pogona za proizvodnju novih Zero Emission vozila. Riječ je o električnim vozilima koja će već tokom naredne godine biti uvrštena u ponudu Renaulta, dok će se u Bursi proizvoditi Fluence Z.E. koji je najavljen još konceptnim modelom na proteklom sajmu automobila u Frankfurtu.

Izvor motora, mjenjača i dijelova

U “Oyak-Renaultu” se ponosno ističe da su sa razlogom jedan od najvećih proizvođača automobila u regiji, pa u prilog tome ide i činjenica da se u ovim pogonima proizvode četiri vrste motora, tri vrste mjenjača, kao i brojne karoserijske dijelove. Sve ove komponente su, pored ugradnje na vozila koja se proizvode u “Oyak-Renaultu”, namjenjene i za distribuciju u ostala postrojenja “Renaulta” širom svijeta koja također sklapaju iste modele, kao i u lagere rezervnih dijelova. Tako je samo prošle godine proizvedeno 240.921 motora, ali i 259,118 mjenjača.

Najsavremeniji od četiri motora svakako je K9K turbodizelaš, koji je široj javnosti poznat i kao 1.5 dCi, a koji se svojom štedljivošću i performansama dokazuje u već dvije generacije Clia i Meganea.

Automatizacija kao ključni faktor

Za razliku od njenih početaka 70-ih godina, sada je fabrika “Oyak-Renault” jedna od najsavremenijih, a to se prije svega može zahvaliti obimnoj automatizaciji proizvodnih procesa. Sam početak posjete fabrici, ali i samog procesa proizvodnje svakog automobila, obilježen je impresivnim presama za metal, koje jednim snažnim pritiskom od komada metala prave vrata, krov ili neki drugi dio karoserije novog Renaulta. Sljedeći korak opet je “u rukama” robotizovanih uređaja, pa se pripremljeni paneli karoserije spajaju i zavaruju u kompletan automobil. Kao i u većini procesa, tako i ovdje radnici prije svega vrše nadzor rada mašina, i tek na pojedinim mjestima vrše doradu varova na mjestima gdje roboti nisu mogli doseći. Automatizacija proizvodnog procesa svoj vrhunac pokazuje u pogonu za proizvodnju motora, gdje je i pored obimnih zadataka i velike količine posla zaposlena tek šačica inžinjera i radnika koji vrše nadzor nad alatima, i završavaju finalnu montažu dodatnih uređaja na motoru. Pored zavidnog tempa proizvodnje, kojeg omogućava ovakva automatizacija, “Renault” ističe da im ovako koncipirana proizvodna linija omogućava da u istoj seriji proizvode nekoliko različitih modela, što dodatno omogućava fleksibilnost i brzinu proizvodnje. Posebno zanimljiv detalj u cijelom procesu predstavlja sklapanje “braka” između sastavljene i lakirane karoserije sa motorom i podvozjem koje se ispod proizvodne linije doprema posebnim mini metroom, što radnicima omogućava brzu i jednostavnu montažu.

Armija obrazovanih radnika

Ipak, i pored savremene tehnologije koja omogućava zavidan tempo ali i kvalitetu proizvodnje u “Renaultu” su svjesni da je čovjek i dalje ključni element svake fabrike.

Tako “Oyak-Renault” zapošljava čak 5.914 radnika, s tim da se svakom od tih zaposlenika posvećuje pažnja i ulaže se u njegovo daljnje usavršavanje. Samo prošle godine “Renault” je investirao 1,5 miliona eura u obrazovanje radnika fabrike “Oyak-Renault”, a u prosjeku svaki zaposlenik je prošao obuku u trajanju od 52 sata.

Obrazovano i kvalitetno obučeno osoblje ključno je za kvalitet finalnog proizvoda, a kako u ovoj fabrici stavljaju naglasak na zasebnu kontrolu kvalitete svakog dijela onda je adekvatno znanje svakog radnika od presudnog značaja. Na samom kraju proizvodne linije vlada i najveća gužva, gdje radnici vrše finalna podešavanja ali i prvo pokretanje motora. Tako tek sastavljeni Clio, Fluence ili bilo koji drugi model ima manje od jedne minute da po prvi put “oživi” i nastavi svoj put do konačnih provjera kvalitete. I pored stalnog nadzora kvalitete i ispunjavanja standarda, na kraju proizvodnog procesa svi automobili prolaze kroz detaljno ispitivanje, a završnu ocjenu daju stručnjaci iz kontrolnog odjela koji svaku seriju automobila provjeravaju ručno i detaljno, i to na način kako bi i kupac automobila pregledao sve aspekte kvaliteta i završne obrade nakon što preuzme automobil.

Najveći proizvođač automobila u Turskoj

Činjenica da je “Oyak-Renault” ubjedljivo najveći proizvođač automobila, ali i najveći izvoznik, u Turskoj dobiva na težini tek kada se u obzir uzme činjenica da u Turskoj pored ove kompanije postoji još 18 velikih proizvođača automobila, autobusa i kamiona.

Zanimljivo je i to da je Turska svojom proizvodnjom automobila, i pored izuzetnih kapaciteta i brojnih savremenih postrojenja širom zemlje, prošle godine zauzela tek 17. mjesto u globalnoj proizvodnji sa 870 hiljada proizvedenih vozila, dok je Kina ubjedljivo na prvom mjestu sa čak 13.791.000 proizvedenih vozila. Također, pored neizbježnih recesijskih smanjivanja prodaje, evidentno je da je “Renault” zabilježio najmanji pad, pa je tako prošle godine u “Oyak-Renaultu” proizvedeno 277.572 vozila, čime je udio proizvodnje automobila u Turskoj ustvari porastao za 8 odsto u odnosu na 2008. godinu.

Zaštita okoline i stalni napredak kao prioriteti

Svoju posvećenost očuvanju životne okoline “Renault” je pokazao i na kraju posjete proizvodnim pogonima “Oyak-Renault”, kada je svakom posjetiocu uručio plaketu koja simbolizuje jedno drvo koje je zasađeno u blizini Burse. Naime, u skladu sa svojim ISO 14001 certifikatom o očuvanju životne okoline “Oyak-Renault” se obavezao da će formirati Green Millennium Forest šumu koja će Bursi donijeti svježinu 10.000 novih stabala, i tako značajno umanjiti štetne efekte koje sa sobom donosi svaka industrija, pa tako i ova.

Kao i do sada “Oyak-Renault” i u budućnosti namjerava nastaviti stalan porast svojih kapaciteta i ukupne proizvodnje. Iako već sada ova fabrika svojim mogućnostima ispunjava sve zahtjeve tržišta, u “Renaultu” ambiciozni projekat Z.E. električnih vozila namjeravaju u velikoj mjeri osloniti na pogone u Bursi, a po svemu sudeći i to će biti izazov na koji će vodstvo ove fabrike spremno odgovoriti.