Američki dieselgate
15

Rekordna kazna za američkog proizvođača dizel motora Cummins

A. M.
Proizvođač dizelskih motora Cummins dobio je rekordnu kaznu od 1,675 milijardi dolara. Kazna je izrečena za nezakonito korištenje uređaja koji je uticao na promjenu parametara motora na testovima emisije štetnih gasova.

Scenarij je jednak onom koji je svojevremeno osmislio i proveo Volkswagen, a tiče se instalacije uređaja čiji softver je bio programiran na način da se kontrola emisije aktivira samo tokom testiranja vozila, dok je automobil na cesti emitovao do 40 puta više azotnih oksida. VW je sporni softver instalirao na oko 11 miliona vozila, od čega 500.000 u SAD, a Dieselgate afera ih je koštala milijarde eura.

Sad se isti scenarij događa u američkom dvorištu, a ovaj put je krivac domaći proizvođač i specijalista za dizel motore. Iako direktno nije priznao krivično djelo Cummins Inc. je uz pomoć skupih advokata mudro sarađivao sa sudom i uz nagodbu pristao platiti kaznu u iznosu većem od 1,67 milijardi dolara.

Prema Ministarstvu pravde Sjedinjenih Američkih Država, Cummins je prekršio savezni zakon o čistom zraku, a riječ je o zakonu koji od proizvođača automobila, odnosno motora zahtijeva pridržavanje ograničenja emisija. Kazna od 1,675 milijardi dolara je najveća građanska kazna koju je Ministarstvo pravde ikada izreklo prema Zakonu o čistom zraku i druga najveća ikad dobivena kazna za zaštitu okoliša.

Ministarstvo pravde optužuje Cummins za ugradnju uređaja koji mogu zavarati, odnosno poništiti ili zaobići kontrole emisija. Sporni uređaj ugrađen je na čak 630.000 motora modela Ram 2500 i Ram 3500 proizvedenih od 2013. do 2019. godine. Istovremeno, pomoćni uređaji za kontrolu nedeklarisanih emisija otkriveni su i na 330.000 motora modela Ram 2500 i Ram 3500 proizvedenih između 2019. i 2023. godine.

"Vrste uređaja za koje tvrdimo da ih je Cummins ugradio u svoje motore kako bi izigrao federalne zakone o zaštiti okoliša imaju značajan i štetan uticaj na zdravlje i sigurnost ljudi", rekao je državni advokat Merrick B. Garland u pripremljenoj izjavi. "Naše preliminarne procjene sugerišu da su uređaji za isključivanje na nekim Cummins motorima uzrokovali proizvodnju hiljada tona viška emisija azotnih oksida."

Cummins je već ranije počeo raditi na opozivima i popravci spornih kamioneta iz ‘’prve’’ ture. Američku kompaniju očekuje dodatni trošak od otprilike 2,4 milijarde dolara za rješavanje ovih i drugih povezanih problema na približno milion kamioneta u SAD. Dionice Cumminsa Inc. pale su oko 3% u petak ujutro, a iz grupacije Stellantis, proizvođača vozila Ram, u petak nije bilo komentara.