Prije 38 godina
87

Najveći automobilski događaj u Sarajevu: Yu Rally startao sa Skenderije za evropski Šampionat

Klix.ba
Prije tačno 38 godina Sarajevo je bilo domaćin najvećeg automobilskog takmičenja u historiji grada i zemlje. Sjećamo se detalja i učesnika ovog velikog takmičenja i istovremeno podsjećamo da je autosport praktično prestao postojati u našoj zemlji.
Ovaj vrijedan i vrlo rijedak materijal, kao i historijske činjenice detaljno je obuhvatio i opisao autor Šefik Braco Emrić koji je i sam bio dugogodišnji takmičar na brdskim i kružnim trkama u Šampionatu Bosne i Hercegovine.
Video pokazuje kadrove sa Yu Rally 1984.

U suorganizaciji auto moto klubova AMK Željezničar Sarajevo i AMK Akademac Beograd i pokroviteljstvom Skupštine Grada Sarajeva, 19. YU Rally vožen je 20/22. septembra 1985. godine u okolini Sarajeva sa brzinskim ispitima Trebević, Jahorina, Romanija, Igman, te jenbodovan je za Evropsko (koeficijent 2) i Jugoslovensko reli prvenstvo. Na itinereru dužine 436 kilometara, sa podlogom asfalt i šljunak i ukupne dužine sa dionicama od 923 kilometra, nastupile su 33 posade iz 11 evropskih zemalja i 30 tada domaćih jugoslovenskih posada. Tačno u 13:01 sati 20. septembra sa platoa ispred Centra Skenderija u Sarajevu startovala je prva posada.

Oko 15 hiljada gledalaca imalo je priliku vidjeti bravurozne vožnje nekih od tada najboljih evropskih i jugoslovenskih posada sa reli automobilima kao što su Nissan 240 RS, Opel Manta 400, Opel Ascona 400, Opel Kadett GSI, Renault 5 Turbo, Renault 11 Turbo, BMW 320, Peugeot 205 Turbo 16, Mitsubishi Lancer 2000 Turbo, Citroën Visa 1000 Pistes, Talbot Samba Rallye, Ford Escort RS Turbo, Talbot Sunbeam, Toyota Starlet 1.3S, Škoda 130 LR, uz tada neizostavne i veoma dobro pripremljene jugoslovenske automobile Zastava, pa čak i nevjerovatno brze istočnonjemačke automobile Wartburg 353 i Trabant P800 RS.

Dana 22. septembra u 20:10 sati na cilj je stigla prva od ukupno 30 posada, od kojih je 13 bilo domaćih. Sveukupni pobjednik bila je njemačka posada Jochi Kleint/Werner Hohenadel u Volkswagenu Golf II GTi, ispred dvije grčke posade Moschous Giorgos/Fertakis Kóstas i "Stratissino" (Stratis Hatzipanayotou / Makrinos Manolis), Nissan 240 RS, a najbolje plasirana jugoslovenska posada Branislav Küzmič / Rudi Šali u Renaultu 5 Turbo, AMD Kompas-Hertz Ljubljana, koja se plasirala se na ukupno deveto mjesto Evropskog i prvo mjesto Jugoslovenskog reli prvenstva.

Uz brojna odustajanja zbog udesa i kvarova automobila, iznenađenje je bila čehoslovačka posada Sedlář Jiří / Častulík Josef koja se sa automobilom Škoda 130 LR plasirala na šestu poziciju u ukupnom poretku. Također, iznenađenje je i tek deveta pozicija posade Branislav Küzmič / Rudi Šali koja je držala sigurnu treću poziciju. Prema izjavama Branislava Küzmiča i Rudi Šalija koji su uložili protest na rezultat, njima je u mjestu Kalovita Brda izletio motociklista zbog kojeg su upali u jarak, oštetili automobil i izgubili 21 minutu do sljedeće vremenske kontrole.

U veoma jakoj konkurenciji reli su uspješno završila i tri automobila "Fićo". Sa ovim automobilom najuspješnija je bila jugoslavenska posada Vićentije Savić / Dragan Plakalović, Zastava 850 koja se u ukupnom poretku relija plasirala na dvadeset treće mjesto, a ukupnom poretku za Jugoslovensko reli prvenstvo plasirala se na šesto mjesto ispred čak sedam moćnijih automobila Zastava 101, GT55, GT65.

Međutim, najveće iznenađenje na ovom veoma zahtjevnom i uzbudljivom reliju bio je upravo njegov pobjednik Jochi Kleint (Hamburg, 1948.) koji je sa fabričkim automobilom Volkswagen Golf II GTi, Grupe A, Volkswagen Motorsport, zapremine motora 1802 ccm i snage 168 KS, u potpunosti dominirao relijem i uspio poraziti vozače sa daleko moćnijim automobilima. Riječima "Nijemac je letio na stazi!", Branislav Küzmič pohvalio je pobjednika Jochi Kleinta, a bugarski vozač Ilia Chubrikov koji je odustao zbog kvara svog automobila Peugeot 205 Turbo 16, skromno je izjavio: "Kleintov usjpeh je potpuno zaslužen."

Stoga jedna anegdota kaže da je ovaj Golf domaći i da je na svom terenu pobijedio moćne reli automobile obzirom da je i Tvornica Automobila Sarajevo vršila proizvodnju Volkswagen Golfa.

Rally kao najzahtjevnija disciplina autosporta kratko se vratila u Bosnu i Hercegovinu i Sarajevo u periodu od 2013. do 2018. godine, dok su na žalost zadnjih godina i mnogo pristupačnije i jednostavnije discipline autosporta poput brdskih i kružnih trka praktično nestale sa sportske scene, očito bez plana i želje nadležnih da tu lošu situaciju na bilo koji način poprave.