Savjeti za vozače
59

Da li biste kupili polovni električni auto? Može li Tesla Model 3 biti zanimljiv izbor?

A. M.
Tesla je nesumnjivo jedan od najpopularnijih proizvođača električnih automobila, a Model 3 je jedan od omiljenijih na tržištu. Moderne tehnologije, inovativan pristup, ali i razumna cijena i dobre performanse čine Trojku popularnim izborom. Koje su prednosti, a koji nedostaci rabljenog Modela 3?

Električni automobili su još uvijek neistraženo područje, pa veliki broj ljudi zbog toga još uvijek osjeća strah i odbojnost prema njima. Na pomen polovnih električnih automobila, pogotovo ovih iz kolokvijalno rečeno prve generacije, kod većine vozača podiže kosu na glavi. Međutim, električni automobili sve više postaju dio naših života, a u priču se lagano ubacuju modeli s tržišta polovnjaka. Može li Tesla Model 3 biti jedan od njih?

Pogled na dizajn

Tesla Model 3 je električni automobil jedinstvenog i inovativnog stila koji je osvojio srca mnogih vozača u Evropi. Karoserija je dizajnirana elegantno i jednostavno, bez nepotrebnih dodataka i ukrasa. Glatki i aerodinamični prednji dio nema tradicionalnu rešetku tipičnu za automobile sa SUS motorima. Ispod branika nalazi se veliki dovod zraka koji hladi bateriju i podržava rad klima uređaja. Ručke na vratima su skrivene i integrisane s karoserijom. Sve u svemu, auto u cjelini izgleda moderno i stilski privlačno.

Sa dužinom od 4,67 metara, širinom od 1,88 m i visinom od 1,43 m, Trojku bi recimo mogli uporediti sa Renault Lagunom treće generacije, samo što je Model 3 širi. Takođe, kod električnih automobila navikli smo na dugački međuosovinski razmak, koji je znatno duži od "narodnih" limuzina srednje klase, a on kod Tesline limuzine mjeri 2,87 metara, što ima niz prednosti u praksi.

Kakav je Model 3 unutra?

Automobil izvana u jednu ruku izaziva senzaciju, prije svega što je u pitanju nešto novo na ulici. Međutim, Model 3 je novoj generaciji vozača impresivniji iznutra, gdje dominira minimalizam u kombinaciji s ogromnim 15-inčnim ekranom u centralnom dijelu. Vozači se ne žale ni na poziciju sjednja, jer je Model 3 automobil s prostranim interijerom za putnike zahvaljujući upravo pozamašnom razmaku između prednje i zadnje osovine .

Naravno, ovaj model ima znatno manje prostora za noge i glavu od modela Y, što proizlazi iz njegove konstrukcije i oblika koji vuče ka SUV vozilima. Odzada ima dovoljno mjesta za osobe do 185 cm visine, čak i na dužim putovanjima. Automobil ima ravnu podnicu, što olakšava sjedenje trećeg putnika u sredini.

Model 3 nema velik prtljažnik i ograničen je limuzinskim oblikom karoserije, stoga nije idealan za porodične ili ljude koji često putuju s puno prtljage. Kapacitet prtljažnika sa standardnim položajem naslona zadnje klupe iznosi 405 litara. Nije loše, ali nepravilni oblici u unutrašnjosti, nedostatak praktičnih dodataka i uzak otvor za utovar ne poboljšavaju ergonomiju.

Infotainment među najboljima u klasi

Umjesto praktičnog prtljažnika dobivamo nešto sasvim drugo od ovog automobila. Tesla je poznat po ponudi mnogih dodataka i modernih funkcija u svojim automobilima. Model 3 se može pohvaliti satelitskom navigacijom, besplatnim pristupom internetu i uslugama poput Netflixa i Spotifyja. Vozač se također može igrati s aplikacijama kojima se upravlja i pomoću komandi na upravljaču ili preko ultra brzog ekrana kristalne rezolucije.

Automobil također ima dvije "podloge" za bežično punjenje telefona ispod ekrana infotainment sistema i USB-C priključke za brzo punjenje. Unutrašnjost automobila je jednostavna i moderna, kao u skandinavskim trgovinama namještaja, što ljubitelji Tesle cijene i vole kod ove marke.

Šta je s pogonom, baterijama i performansama?

U ponudi su tri verzije. Osnovni model dolazi s pogonom na zadnje točkove, dok srednja i Performance verzija imaju pogon na sve točkove. Osnovna verzija P50 ima bateriju od 50 kWh (bruto) i snagu od 261 KS, što omogućava autonomiju od približno 354 km. Ova verzija od 0 do 100 km/h ubrzava za 5,8 s i postiže maksimalnu brzinu od 209 km/h.

Kupcima je ipak draža Long Range Dual Motor verzija, koja ima bateriju od 80,5 kWh i snagu od 441 KS, a to u praksi znači i zahvalniji domet do 560 km. Ova verzija od 0 do 100 km/h ubrzava za 4,6 s i postiže maksimalnih 233 km/h. Top verzija Performance ima identičnu bateriju kao Long Range Dual, ali veću snagu od 513 KS nakon redizajna iz 2020. godine. Od 0 do 100 km/h ubrzava za 3,3 sekunde i postiže maksinalnu brzinu od 261 km/h, što ga stavlja u konkurenciju s vrhunskim sportskim automobilima.

Najveće mane i nedostaci

Ono što mogu biti najveći problemi za jedan električni brend su popravke i servis, jer je još uvijek slaba dostupnost i servisa i dijelova. Ako gledamo listu nedostataka, recimo da je Model 3 automobil s mnogo senzora i kamera, s obzirom da posjeduje sisteme poluatonomne vožnje i samostalnog parkiranja ili sistem koji pomaže u izbjegavanju sudara.

Unatoč takvom setu mjera zaštite i sigurnosti u vožnji i upravljanju, ovaj automobil kao polovan često se prodaje u zapuštenom stanju, jer ga prethodni vlasnici oštete zbog korištenja u gusto naseljenim gradovima i na parkiralištima. Međutim, ovdje nije samo problem u prethodnim vlasnicma i njihovoj nepažnji, jer pokazalo se da je fabrički naneseni lak na pojedinim serijama loše kvalitete i lako se ošteti. Ogrebotine ili udubljenja koja su skupa za popravke možda neće biti pravilno sanirani, zbog fluidnog dizajna, a zamjenskih dijelova karoserije skoro da nema na tržištu. Stoga vrijedi pažljivo provjeriti limariju.

Ono što je nemoguće ispraviti na starijim modelskim godinama je izolacija putničkog prostora, zbog čega pri većim brzinama čujete "fijuk" vjetra. Problem koji su vlasnici ispravljali u garanciji je problematični motorić petih vrata. Ako nisu, onda će to dočekati novog vlasnika. Vlasnici se žale i na vrijeme punjenja na kućnim punjačima, zbog glomaznog kapaciteta baterije.

Prije kupovine morate provjeriti ne samo karoseriju, već i unutrašnji hardver, poput sjedišta ili upravljača, koji pogotovo kod prvih modelskih godina mogu biti oštećeni zbog nekvalitetnih materijala ili mogu zapinjati prilikom namještanja njihovog položaja.

Također, treba provjeriti sva vrata, jer neki vlasnici su se žalili da zapinju prilikom zatvaranja. S obzirom da Model 3 stiže na velikim točkovima i gumama od 18 ili 19 inča, koje se inače brže troše na preteškim električnim automobilima, poželjno bi bilo provjeriti i stanje pneumatika, jer njihova nabavka nije jeftina.

Najveću pažnju svakako treba obratiti na ekran osjetljiv na dodir. Stoga, pored tradicionalne provjere limarije, trapa i voznih osovina, kod modernih električnih automobila obavezno treba provjeriti infotainment sistem.

Pošto je ovo drugo srce, odnosno bolje rečeno mozak ovog modela, s posebnom pažnjom treba provjeriti fizička oštećenja, ali i funkcionalnost sistema, pogotovo nakon žalbi nekih vlasnika kojima je ekran znao "zalediti". Uopšteno gledajući, Model 3 nema većih problema, ali može imati male i dosadne kvarove, uglavnom na elektronici i multimediji.

Cijene i prednosti

Ako pogledamo oglase polovnih modela u Evropi, nećemo naći preveliku ponudu. Recimo da se u trenutku pisanja ovog teksta u Njemačkoj na popularnoj stranici mobile.de prodavalo oko 800 polovnih Modela 3. Cijene počinju od 22.000 eura za modele stare pet godina i koji su uveliko prešli 150.000 kilometara ili više. Poželjniji modeli Long Range Dual Motor sa kilometražom ispod 100.000 kilometara su drastično skuplji, a njihove cijene kreću se od 34.000 eura pa naviše.

Pozitivne strane kod ovog modela predstavljaju izvrsna oprema, zanimljiva tehnologija i pristojan komfor. Vlasnici uglavnom hvale, a to su neki uporedni testovi i dokazali, lakoću korištenja ekrana osjetljivog na dodir koji se ponaša poput vrhunskog tableta s pristupom svim funkcijama i aplikacijama.

Također, imidž Tesle jako visoko kotira među električarima, što je vrlo važan faktor, pa će ovaj model bolje držati vrijednost kao polovni nego neki električni model druge marke. Ono što kupci jako cijene su izvrsne performanse, pristojna autonomija, pa čak i skromni pad kapaciteta baterije zimi, pogotovo kod Long Range verzije.

S obzirom da je baterija najskuplji dio automobila, može se reći da je ova komponenta kod Teslinih automobila možda i najveća prednost. Naime, za razliku od konkurenata, koji baterije slažu u velike i preskupe module koje servisi neće parcijalno da popravljaju, Tesla pakuje iste u malim saćastim pakovanjima spojenim u paralelni spoj - vizuelno kao spojene kućne baterije od 1,5 V, koji se pogotovo kad vozilo izađe iz garancije i kad vlasnik traži što povoljniju opciju saniranja, mogu mnogo jeftinije održavati.

Isplati li se investirati u ovaj model?

Ovaj automobil prema standardnim očekivanjima može povremeno pokazati anomalije s kvalitetom izrade i manjim kvarovima na osjetljivim mjestima poput elektronike i multimedije, ali ne na svim, već na pojedinim modelima. Ako ste već u potrazi za polovnim električnim automobilom i uspijete li pronaći dobro očuvan primjerak bez sumnjive prošlosti, Model 3 može biti zanimljiv odabir, pogotovo što će vas nagraditi s puno zabave u vožnji, pristojnom autonomijom i zanimljivom interakcijom s modernim gadgetima današnjice.