Svijet
0

Stupa na snagu sporazum EU i SAD-a o "otvorenom nebu"

FENA
Foto: Reuters
Foto: Reuters
British Airways je prisiljen da ponovo otkaže izvjestan broj letova sa svog novog terminala na aerodromu Heathrowu, dok pokušava da riješi problem sa neisporučenim putničkim prtljagom koji se gomila na svim terminalima.

Preko trećine planiranih letova u nedjelju je otkazano, a veći broj drugih letova kasni, dok osoblje aerodroma pokušava da se izbori sa 15.000 zaostalih komada prtljaga, nagomilanog na različitim terminalima.

Heathrow također treba da se prilagodi provođenju dugoočekivanog transatlantskog sporazuma poznatog kao "Otvoreno nebo".

Ovim sporazumom su ukinuta sva dosadašnja ograničenja na to koje kompanije mogu da saobraćaju između Evrope i Amerike i s kojih aerodroma.

Očekuje se da će ovo dovesti do velikog porasta broja ponuda transatlantskih letova, i veća konkurencija podrazumijeva pad cijena letova.

Novi letovi će vjerovatno koristiti manje aerodrome s obzirom na preopterećenost onih najvećih; irska kompanija Rajaner je već objavila interesovanje za ustanovljavanje letova za Sjevernu Ameriku.

Sporazum o "otvorenom nebu", potpisan u Washingtonu 30. aprila 2007., nakon četiri godine pregovora, omogućit će evropskim i američkim aviokompanijama da lete između bilo kojeg grada u EU i u Sjedinjenim Državama, čime će se ukloniti sadašnja ograničenja koja, naprimjer, priječe njemačkom prijevozniku Lufthansi da leti u SAD iz Amsterdama ili Rima.

Pristup londonskom Heathrowu, najprometnijoj zračnoj luci u EU, bit će posve otvoren konkurenciji, čime će se okončati izrazito unosno ekskluzivno pravo na transatlantske letove odobreno prije 30 godina kompanijama British Airways, Virgin Atlantic Airways, United Airlines i American Airlines.

Američki zračni prijevoznici dobit će također pravo da lete između evropskih gradova, a evropske kompanije moći će letjeti iz SAD-a u evropske zemlje koje nisu članice EU-a poput Švicarske.

Riječ je o dosad najambicioznijem sporazumu u sektoru zračnog prometa koji obuhvaća 60 posto svjetskog prometa, smatra Evropska komisija.

Stručnjaci očekuju ekonomsku korist od više milijardi eura, milione novih putnika i otvaranje 80.000 novih radnih mjesta u idućih pet godina. Transatlantski promet trebao bi se povećati za 50 posto, a moguća su i neka preuzimanja među evropskim aviokompanijama.

EU i SAD trebali bi u drugoj fazi pregovora, koja bi trebala početi do 30. maja ove godine i završiti do kraja 2010., postići i dogovor o kupnji dionica američkih kompanija. U ovom trenutku, američki propisi zabranjuju vanjskim ulagačima da imaju više do 25 posto dionica u američkim aviokompanijama.