Svijet
0

Štrajk francuskih saobraćajaca ušao u drugi dan

FENA
Foto: AFP
Foto: AFP
Saobraćajni radnici prekinuli su u četvrtak, drugog dana štrajka, većinu željezničkog saobraćaja u Francuskoj, ljuteći putnike prisiljene da odgode putovanja i Parižane da idu pješačiti, voziti se biciklima ili skateboardima na posao.

Vlada je čekala odgovor na svoju ponudu da se pregovara o načinima okončanja štrajka - prvog velikog izazova planu predsjednika Nicolasa Sarkozyja da modernizira Francusku širokim reformama, javio je AP.

Sarkozy želi da se štrajk prekine "što je ranije moguće", izjavio je njegov portparol u srijedu navečer i ponudio je pregovore od kompanije do kompanije u prisustvu vladinih predstavnika kako bi se našlo rješenje.

Ministar rada Xavier Bertrand, u pismu upućenom sedam sindikalnih lidera, navodi da bi se pregovori trebali nastaviti "brzo" i okončati za mjesec dana.

Vlasti su, ipak, jasno stavile do znanja da se suštinski princip plana reforme posebnih penzijskih beneficija za saobraćajne radnike, koji je na snazi više od 60 godina, ne može mijenjati.

"Predsjednik Republike uvijek je smatrao da više mora učiniti za sve strane u pregovorima nego insistirati na sukobu. Štrajk se mora prekinuti što je ranije moguće u interesu putnika", izjavio je predsjednički portparol David Martinon.

Predsjednik radničkih sindikata Jean-Claude Mailly, izjavio je, međutim, kako to nije dovoljno. "Sve mora biti na stolu", izjavio je on u srijedu navečer.

Sarkozyjev poziv za brzim prekidom štrajka ukazuje na to kako on ne želi rizikovati usporavanje svojih reformi. Pariranje sistemu posebnih penzijskih povlastica postalo je simbolično za njegova nastojanja da ukloni ono što smatra zastarjelom praksom.

I državne željezničke vlasti (SNCF), koje su počele sa štrajkom u utorak navečer, i Pariški saobraćajni sistem tvrde da se situacija poboljšala drugog dana štrajka.

SNCF je saopćio da 150 od 700 brzih vozova saobraća u četvrtak, u poređenju s 90 dan ranije, dok je RATP, koji rukovodi pariškim suistemom javnog saobraćaja, saopćio da je samo jedna linija metroa potpuno ugašena i da ostale variraju od jednog od pet vozova i od jednog od dva voza.

Ulice Pariza, ipak, bile su zakrčene pješacima i onima na biciklima koji su pokušavali doći do radnih mjesta. Nova gradska služba rent-a-bike postala je popularno sredstvo prijevoza.

Vlasti su javile da voz Eurostar između Pariza i Londona nije ugrožen štrajkom.

"Podržavam ideju štrajka, ali ovo nije štrajk. Štrajk škodi ljudima poput nas, koji smo u osnovi taoci", izjavio je 25-godišnji Xavier Michel, koji je išao skateboardeom osam kilometara do svog reklamnog ureda.

Vlada i sindikati nastoje pronaći kompromis u sporu oko Sarkozyjevog pokušaja da ukloni izuzetak koji dopušta određenoj vrsti radnika da se penzionišu nakon 37,5 godina staža umjesto običnih 40. Ta mjera štednje pogodila bi pola miliona radnika i ima za cilj podstaknuti ekonomski rast i staviti sve Francuze u isti položaj.

Radnici infrastrukturnih kompanija i uposlenici u operskim kućama - čiji su zastori ostali zatvoreni u srijedu - su među onima koji gube posebne povlastive.

Sarkozy je pristao na prijedlog utjecajnog šefa sindikata CGT Bernarda Thibaulta za razgovorima od kompanije do kompanije uz prisustvo člana vlade.

Iako je premijer Francois Fillon izjavio da suština reforme "nije predmetom pregovora", predsjednički portparol Martinon izjavio je d će "konkretni prijedlozi" svih strana "naravno biti prostudirani".

Ovo je drugi saopbraćajni štrajk u manje od mjesec dana, ali je štrajk od 18. oktobra - pogubniji nego ovaj - bio ne više od upozorenja. Trenutni štrajk - čiji nastavak zavisi od svakodnevnih pregovora - ima za cilj slomiti vladu.