"Upadljivi luksuz"
52

Bogata djeca Irana na meti kritika nakon otmjene svadbe

Klix.ba
Foto: Instagram (Foto: Ilustracija)
Foto: Instagram (Foto: Ilustracija)
Uvid u upadljivi "luksuz" vjenčanja sina iranskog ambasadora ponovno je oživio javne kritike o životnom stilu u kojem uživaju djeca iranske elite, dok se mnogi od 82 miliona ljudi suočavaju s izraženim ekonomskim pritiskom, piše Radio Slobodna Evropa.

Atmosfera je već bila napeta prije nedavnog vjenčanja Amira Mohsena Moradiana sina teheranskog ambasadora u Danskoj, i Anašid Hoseini, iranskog modela i dizajnerice. Njihovo vjenčanje održano je navodno u teheranskom salonu u ljeto 2017. godine, koji se oglašava kao jedno od glavnih "najluksuznijih i najljepših" odredišta u prestižnoj četvrti Šahrak Garb.

Iranska valuta, rijal, već dugo je u padu, ali je naglo pala nakon što je američki predsjednik Donald Tramp (Donald Trump), ranije ove godine, najavio da će se Sjedinjene Države povući iz nuklearnog sporazuma i uvesti nove sankcije. Ulični nemiri, potaknuti povećanjem maloprodajnih cijena mnogih namirnica, izbili su u desetinama gradova u decembru i januaru. Neki su prosvjednici pozivali vrhovnog vođu, ajatolaha Ali Hameneija, da odstupi.

Stvaranje novih radnih mjesta i socioekonomske poteškoće bili su glavna tema tokom predsjedničkih izbora 2017. godine, koji su relativno umjerenom predsjedniku Hasanu Rohaniju (Hassan Rohani) omogućili drugi mandat.

Sve je više znakova zabrinutosti da dolaze još teži dani, uključujući i proteste protiv rasta cijena u većim gradovima, uključujući Teheran, Isfahan i Karaj.

A onda su se pojavile fotografije Moradian - Hoseini svadbe i kritičari su nagađali da su potrošene "milijarde” riala. Fotografije objavljene na internetu pokazale su kako su ovom događaju prisustvovali državni dužnosnici.

Popularna web stranica Fararu navela je da je "glamurozno" vjenčanje održano u vrijeme kad 12 miliona Iranaca u dobi udaje i ženidbe nije u mogućnosti da sebi priušti da stane na ludi kamen.

Za neke, ovo je jasno pokazalo rastuću nejednakost i nepravdu u Iranu. Za druge, izgleda kao primjer državnih dužnosnika koji napuštaju stroge revolucionarne vrijednosti i ideale.

To je dovelo do ponovnih kritika takozvanih "agazadehsa", termin koji su koristili ljudi u Iranu za opisivanje privilegirane djece elite za koje se smatra da imaju koristi od poznanstava i obiteljskih veza, uključujući pristup najboljim poslovima i državnim ugovorima.

'Kraj Islamske Republike'?

Fotografije vjenčanja koje su se pojavile na internetu dovele su do zaključka jednog konzervativnog imama da bi takva događanja mogla značiti kraj iranskog klerikalnog establišmenta, čiji su osnivači i čelnici dugo zagovarali skroman način života dok su se borili za prava siromašnih.

"Je li učenje velikog imama" – upućujući na revolucionarnog vođu i utemeljitelja islamske republike Iran ajatolaha Ruhollaha Homeinija - "kad se uzme u obzir način života zvaničnika bilo krivo i površno?" upitao je Sejed Muhamed Mehdi Sadrolsadati, u vezi s ambasadorom u Danskoj i ocem mladoženje Morteza Moradiana, u postu na Instagramu gdje ima više od 200.000 pratilaca.

Vjeruje se da je Sadrolsadati, koji upravlja džamijom u svetom gradu šiita Komu i zagovara transparentnost "bez političkih razmatranja", bio među prvima koji kritiziraju vjenčanje kao pretjeran "luksuz".

U svom postu, koji je uklonio nakon što se Moradian žalio da su fotografije objavljene bez njegovog dopuštenja, Sadrolsadati se upitao kako bilo koji predstavnik Irana može dozvoliti jedan takav događaj kad samo mali dio ljudi u Iranu može priuštiti vjenčanje u "jednom od najluksuznijih salona u zemlji" s "[Mercedes] Benzom”.

"Zar se ne osjećate odgovornim? Je li to kraj Islamske Republike?" Upitao je, citirajući Homeinia koji je rekao: "Bio bi kraj Islamske Republike ako bi dužnosnici otišli živjeti iz koliba u palače".

Nevjesta bi se trebala „sramiti“

Velik dio kritika usmjeren je na mladenku Hoseini, koja je u jednom intervjuu izjavila da nosi samo strane robne marke i da putuje u inozemstvo u kupovinu. "U Iranu zapravo nemamo ništa, nemamo brendove", rekla je.

Mnogi Iranci objavili su fotografije s njene stranice na Instagramu gdje je prikazana u dizajnerskoj odjeći i modnim dodacima, uključujući šalove i torbe, ali sa ubačenim cijenama.

Jedan korisnik je zaključio da Hoseini predstavlja iransku "dekadenciju", osobito jer je ona bila model koji promovira islamski hidžab i skupe strane robne marke. "Luksuzne žene u čadorima s puno šminke koje slijedi revolucionarna mladost", napisao je na Twitteru sociolog Saed Saraf.