Vinjete
0

Slovenija će naplaćivati 500% više za vožnju do Hrvatske

FENA
Slovenija, raskrižje za Europljane koji voze za Hrvatsku, Grčku i ostatak Balkana, razbjesnila je svoje susjede s planovima da poveća cestarine za 500 posto, uvođenjem polugodišnjih vinjeta, upravo kada se turisti počinju kretati prema plažama na jadranskoj obali, izvješćuje u petak američka novinska agencija Bloomberg.

Agencija navodi primjer Natalie Wischer, njemačke tajnice iz Nuernberga, koja je početkom mjeseca platila 5.50 eura cestarine u Sloveniji na putu za Hrvatsku, a u povratku s ljetovanja morat će platiti 35 eura za polugodišnju vinjetu, obveznu od 1. srpnja, ukazujući na opterećenje koje ta mjera donosi turistima.

"S ovako visokim cijenama benzina, jednostavno nije pošteno da će oni naplatiti tako puno bez mogućnosti da se kupi krakoročnija vinjeta, poput one u Austriji", kazala je Wischer za Bloomberg.

Njemački i austrijski automobilistički savezi nazvali su drastično poskupljenje vožnje kroz Sloveniju "pljačkom" i zatražili intervenciju Europske komisije, navodi Bloomberg.

"Nerazmjeran teret koji Slovenija nameće vozačima iz drugih zemalja EU može predstavljati diskriminaciju", izjavio je Max Stich, potpredsjednik za turizam njemačkog autokluba ADAC, najveće automobilističke udruge u Njemačkoj.

U zahtjevu upućenom EK, njemački i austrijski automobilistički savezi naglasili su da Slovenija svojim planom krši jedno od temeljnih načela 490-milijunske EU - pravo na slobodu kretanja.

Bloomberg citira i odgovor slovenskog ministarstva prometa na upit o novom sustavu u kojem se kaže kako bi on trebao ublažiti prometnu zagušenost i zagađenje, te donijeti uštede lokalnim vozačima i čestim putnicima.

"U usporedbi s cestarinama u regiji naš sustav je prilično pošten, a EK nema prigovora na naše planove", navelo je ministarstvo.

EK je zatražila detaljne informacije o planu vinjeta i razmotrit će da li on ispunjava smjernice EU-a, kazala je glasnogovonica EK Marja Quillinan.

Slovenska vlada utrošit će osam milijuna eura u novi sustav od kojeg očekuje 20 milijuna eura godišnjih prihoda više, rekao je ministar prometa Radovan Žerjav, najavljujući plan u ožujku.

Kada je Austrija uvela isti sustav vinjeta 1996., bez mogućnosti kupnje vinjeta s kratkoročnim važenjem, EU ju je prisilila na povlačenje te mjere, rekla je Verena Proebner iz Austrijskog automobilističkog kluba. Austrija danas ima kratkoročne vinjete, od kojih najjeftinija košta 7.70 eura i vrijedi 10 dana.

Češka, Slovačka i Mađarska također nude kratkoročne opcije. U Mađarskoj primjerice, vinjeta za četiri dana košta 1.530 forinti (10 US dolara). Italija i Hrvatska i dalje koriste klasične cestarine, navodi Bloomberg.

Agencija ističe kako je Hrvatska, koja ovoga ljeta očekuje 12 milijuna turista na svojoj 1.777 km dugačkoj obali i otocima, među najglasnijim protivnicima slovenskih vinjeta. Ministar turizma Damir Bajs ovoga je tjedna pozvao turiste da prouče kako izbjeći plaćanje vinjeta u Sloveniji, navodi agencija.

Automobilističke udruge nude detaljne upute svojim članovima pokazujući kako putovati oko Slovenije ili koristiti regionalne ceste na kojima nema cestarine.

"To je vic", rekao je dopisniku Bloomberga u Sloveniji Luboš Bečkovsky (47), koji radi u Siemens AG-u u Češkoj dok je bio na putu u Koper, na poslovni sastanak. "Jednostavno suludo!", dodao je.