Uoči izbora u Hrvatskoj
0

Bandić na oglašavanje potrošio više nego što je prijavio

FENA
Foto: AP
Foto: AP
Neovisni kandidat Milan Bandić od 19. novembra do 3. januara, po procjeni GONG-a i TIH-a, za oglašavanje na nacionalnim televizijama i u štampi potrošio je 9.589.000 kuna, a Državnom izbornom povjerenstvu (DIP) prijavio je da je u istom razdoblju dobio 6,986 miliona kuna donacija.

Kandidat SDP-a Ivo Josipović u istom razdoblju je, pokazala je praćena potrošnja, potrošio na oglašavanje 3.937.000 kuna, a DIP-u je prijavio 4.753.000 kuna donacija, objavili su danas GONG i TIH na konferenciji za novinare.

Troškove oglašivanja na nacionalnim televizijama i u štampi za udruge GONG i TIH analizirala je agencija MEDIApuls koja je troškove računala po cjenovnicima u medijima koji su jednaki za sve kandidate, s uključenim redovitim popustima.

U troškove oglašivanja nisu uračunati plakati, radijske postaje, lokalne televizije, internet i oglašivanje u BiH.

U potrošnju nisu uključeni ni ostali izdaci poput uredskih troškova, organiziranja skupova, putnih troškova, troškova volontera. Ti troškovi, po procjeni GONG-a i TIH-a, sudjeluju s najmanje 50 posto u ukupnim troškovima kampanje.

To, znači, procjenjuju udruge, da je ukupna vrijednost kampanje dvostruko viša od troška za oglašivanje.

Predsjednica GONG-a Sandra Pernar rekla je da ne žele prejudicirati je li neki kandidat potrošio više ili manje na kampanju nego je prijavio donacija te da će konačni izvještaji koje kandidati trebaju predati najkasnije dvije sedmice nakon izbora pokazati postoje li razlike.

Ako postoji razlika, treba se zapitati imamo li mađioničara jer sve to treba platiti, rekao je predsjednik TIH-a Zorislav Antun Petrović. No, dodao je, to se za sada ne može znati jer kampanja traje i još se može prikupljati novac.

Praćenja su pokazala da je Bandić podjednako trošio novac na oglašivanje u novinama i na televiziji, a Josipović je više trošio za televizijsko oglašavanje, a manje na dnevne novine. Također se vidi da su Bandićevi televizijski spotovi ukupno trajali 3,17, a Josipovićevi 2,37 sati.

U vezi sa finansiranjem kampanje udruge su kao najgori primjer izdvojile dijeljenje gotovine biračima prije izbora. Loši primjeri su navođenje anonimnih donatora bez uplate u državni budžet, primljene donacije od stranaca, što je zakonom zabranjeno, navođenje političkih stranaka kao donatora i nedovoljno detaljni izvještaji o primljenom novcu.

Udruge su pozvale kandidate da u konačnom izvještaju navedu prihode i rashode kampanje te da osim donacija u stvarnu novcu navedu i darovane usluge i dobra.

"Vjerujemo da poštena vlast nije moguća bez poštenih izbora, a da bi izbori bili pošteni, finansiranje kampanje treba biti transparentno", zaključio je predsjednik TIH-a Zorislav Antun Petrović.