{{error}}
Korisničko ime ili e-mail
Lozinka
ili
Facebook prijava


Unesite e-mail:


Zgrada stare željezničke stanice na Ilidži nacionalni spomenik koji propada

F
9.12.2012. u 10:29
1
37
Zgrada stare željezničke stanice na Ilidži nacionalni spomenik koji propada
1
Zgrada stare željezničke stanice na Ilidži nacionalni spomenik koji propada
Foto: Komisija za očuvanje nacionalnih spomenika
Stara željeznička stanica Ilidža jedan je od brojnih nacionalnih spomenika BiH koja baštini bogato kulturno-historijsko naslijeđe Sarajeva i BiH. Ova historijska građevina, danas u jako lošem stanju, svjedok je razvoja BiH i priključenja tadašnjem savremenom željezničkom prometu.
Zgrada Stare željezničke stanice na Ilidži s naglašenim kosim krovovima i bogato obrađenim drvenim strehama, predstavlja tipičan primjer „alpske arhitekture“ austrougarskog perioda. Osnovna karakteristika tog stila izgradnje je upotreba drveta u konstruktivne i dekorativne svrhe. Stil izgradnje primijenjen na ovom objektu „uvezen“ je iz zemalja alpskog regiona, a zbog velike sličnosti s autohtonom arhitekturom dobro je prihvaćen, naročito u stambenoj i arhitekturi javnih objekata.

Objekt je najvjerovatnije izgrađen prema projektu češkog arhitekte Franca Blažeka, koji je radio na Građevinskom odjeljenju Zemaljske vlade u Sarajevu od 1889. do 1903. godine.

Stanica je služila svojoj namjeni sve do ukidanja uskotračne pruge Sarajevo-Metković-Ploče 26. novembra 1966. kada je preuređena u stambeni prostor. Zgrada je bila u dobrom građevinskom stanju sve do 1996. godine kada je usljed požara potpuno uništena krovna konstrukcija istočnog dijela objekta. Zbog uticaja atmosferilija i neprovedenih radova na sanaciji oštećenog krovišta objekt rapidno propada. Naročito je ugroženo istočno krilo i središnji trakt. Prisutne su i neadekvatne građevinske intervencije koje su provodili sadašnji korisnici.

Nakon Berlinskog kongresa 1878. godine BiH dolazi pod vlast Austrougarske monarhije koja započinje intenzivnu gradnju željezničke mreže posebno u dolini rijeke Bosne, tako da je Sarajevo do kraja XIX stoljeća bilo povezano s ostalim dijelovima monarhije. Željeznička pruga Sarajevo–Brod bila je izgrađena 1882. godine, kojom je Sarajevo bilo povezano s glavnim željezničkim prugama u monarhiji.

Tada je Sarajevo dobilo i prvu gradsku željezničku stanicu, udaljenu oko tri kilometra od centra grada. Ova glavna željeznička stanica je bila povezana s Ilidžom lokalnom prugom Sarajevo-Ilidža, koja je izgrađena 25. maja 1890. godine.

Dvije godine kasnije izgrađena je i lokalna pruga Ilidža-Banja Ilidža u dužini od 1,3 km koja je bila povezana s prugom Sarajevo-Metković. Iste godine izgrađena je i željeznička stanica na Ilidži, prema projektu Tehničkog odjeljenja Bosanskohercegovačkih državnih željeznica.

Najnovije
Najčitanije
Preporuke
Anketa
Da li je opravdan zahtjev za povećanje akciza na gorivo kako bi se ubrzala izgradnja autoputa?
Email adresa: (nije obavezno)

Tekst ispravke: