Urbana mobilnost
1.7k

Umjesto da motiviše korištenje električnih romobila i bicikala, vlast u Sarajevu se odlučila na suprotno

B. R.
Nova pravila u Sarajevu na štetu vozača električnih romobila i biciklista (Foto: T. S./Klix.ba)
Nova pravila u Sarajevu na štetu vozača električnih romobila i biciklista (Foto: T. S./Klix.ba)
Vlast u Kantonu Sarajevo je pogriješila novim zakonskim pravilima za korištenje bicikala i električnih romobila. Umjesto da podstakne korištenje ovih prijevoznih sredstava, demotivisat će mnoge od njihove upotrebe.
Novim pravilima je zabranjeno kretanje biciklom i električnim romobilom na pješačkim stazama, odnosno moguće ih je voziti samo na biciklističkim stazama i saobraćajnicama. Svi oni koji krše propise kažnjavaju se u iznosu od 50 do 250 KM. Cilj nadležnih je zaštita pješaka.

Pješaci su najugroženiji u saobraćaju i shodno tome trebaju biti najzaštićeniji, ali ih vlast štiti na pogrešan način, tj. na štetu korisnika prijevoznih sredstava, čije je korištenje dobro za zdravlje čovjeka i okoliš - sve više su alternativa motornim vozilima koja zagađuju okoliš, stvaraju saobraćajnu gužvu, zauzimaju mnogo prostora i za čije se održavanje troši mnogo novca i resursa.

Alternativa su utoliko više i u trenutku rekonstrukcije tramvajske pruge zbog čega je otežano funkcionisanje javnog prijevoza.

Izgledno je da će mnogi odustati od korištenja bicikla i/ili električnog romobila kao osnovnog prijevoznog sredstava i kao sredstva za rekreaciju s obzirom na to da ih je izuzetno opasno voziti na saobraćajnici. Mnogima je neprihvatljivo da ih voze na primjera radi glavnoj sarajevskoj saobraćajnici na kojoj je dozvoljena maksimalna brzina za motorna vozila 60 kilometara na sat.

Ova, ali i druge saobraćajnice su nerijetko mjesto utrka i obijesne vožnje. Zbog toga se često dešavaju saobraćajne nesreće. Ko će u takvim okolnostima voziti bicikl ili romobil pored vozila teških više od jedne tone?

Istovremeno, na trotoarima i drugim pješačkim zonama je parkiran veliki broj motornih vozila, čime se ugrožavaju svi ostali učesnici u saobraćaju. Najveći problem u tome je ono što je, između ostalih primijetio i profesor na Fakultetu za saobraćaj i komunikacije Univerziteta u Sarajevu (UNSA) Osman Lindov, a to je što je vlast vrlo malo radila na razvoju urbane mobilnosti.

"Vladari Kantona Sarajevo, niste milimetra nove biciklističke staze napravili, niti očistili, a sad ovo radite. Gradite nove ceste bez adekvatnog trotoara i biciklističke staze. Sankcionišete ekološki čist prijevoz građana, jer nemaju alternativu, osim da se kreću individualnim vozilima, što je vjerovatno po vašoj 'stručnosti' najbolje rješenje. Vaš propis će bicikliste i vozače romobila odvesti da se ubijaju motornim vozilima i da se pješaci ubijaju motornim vozilima", upozorio je profesor Lindov.

Smatra da će vlast biti odgovorna za nesreće u kojima budu stradali biciklisti i vozači romobila.

Da su se gradile biciklističke staze i druga infrastruktura za urbanu mobilnost, svi učesnici u saobraćaju bi bili mnogo sigurniji, a sigurno je da bi i saobraćajne gužve bile manje. Svjesne opasnosti, vlasti u Republici Srpskoj i vlasti pojedinih gradova u inozemstvu dopuštaju vožnju električnih romobila na trotoarima, ali uz znatno ograničenu briznu. Tako je nedavno u Republici Srpskoj ta brzina ograničena na šest kilometara na sat. Naravno, to ne znači da bi se biciklom ili romobilom moglo kretati u svakom pješačkom prostoru.

Za nadati se da će nadležni, ne samo u Sarajevu, već i drugim gradovima Bosne i Hercegovine ozbiljno razmotriti ovo pitanje i pronaći rješenja prihvatljiva svima. Potrebno je i više edukovati stanovništvo o tome kako koristiti električne romobile te uspostaviti red u sistemu javnih električnih romobila - onih koje je moguće unajmiti.

Pomoćnik ministra komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine Zoran Andrić je prošli mjesec izjavio za Klix.ba da je formirana radna grupa koja će se baviti time kako regulisati i upotrebu električnih romobila. I on je istakao da je ključno postojanje infrastrukture.