Damir Mašić, ministar obrazovanja
0

Udžbenici se moraju štampati u BiH

Piše: E. Gorinjac
Damir Mašić (Foto: Edin Puzić/Sarajevo-x.com)
Damir Mašić (Foto: Edin Puzić/Sarajevo-x.com)
Početak proteklih školskih godina roditelji i učenici će pamtiti po nesređenoj situaciji kada su u pitanju udžbenici. Neke generacije su naučile da vuk živi na grani, iz udžbenika za fiziku djeci u osmom razredu je preporučeno da naprave "eksperiment" sa mačkom, tako što će je vući po tepihu dok ne stvore takav električni naboj da frcaju iskre. Bilo je tu još "korisnih" stvari, ali novi ministar obrazovanja i nauke FBiH Damir Mašić tvrdi da će se u buduće ozbiljnije postupati sa udžbeničkom politikom.

Novoformirana Koordinacija ministara obrazovanja i nauke u FBiH upravo vrši reviziju kompletne udžbeničke politike i svih do sada važećih pravnih akata iz ove oblasti.

U Ministarstvu kažu kako se radi i na unaprijeđenju kvalitete odobrenih udžbenika, uvođenju zaštite udžbenika te uspostavljanju preciznih kriterija za odobir recenzenata. Prema ministrovim riječima uslijedit će i obezbjeđivanje udžbenika na jezicima konstitutivnih naroda u BiH, kao i formiranje njihove povoljnije cijene.

"Kada govorimo o izboru recenzenata, do sada su se oni birali na listu recenzenata Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke na osnovu javnog poziva koji je stalno bio otvoren. Mogućnost upisa na listu su imali stručnjaci sa najboljim referencama iz pojedinih predmetnih oblasti. Bez obzira na to, nisam zadovoljan načinom dosadašnjeg rada i rezultatima. Smatram da su dosadašnji recenzenti, izdavači, a i autori morali pokazati puno veću odgovornost, da su morali usaglasiti cijeli proces sa kantonalnim ministarstvima", rekao je ministar Mašić za Sarajevo-x.com.

Odobravalo se po 10 udžbenika iz jednog predmeta

Do sada je rukopise dostavljenih udžbenika recenzirao tim sastavljen od pet recenzenata. Oni su davali mišljenje o svakom rukopisu i dostavljali ga Ministarstvu.

"Od pet ocjena recenzenata, najniža i najviša ocjena nisu ulazile u ukupan zbir bodova kojim se vrednuje rukopis udžbenika. Svi udžbenici koji su osvajali više od 80 posto od maksimalnog broja mogućih bodova, bez obzira na njihov broj, odobravali su se za upotrebu. Praksa je pokazala da je nedopustivo veliki broj udžbenika za isti predmet i isti razred bivao odobren. Dešavalo se da po 10 udžbenika iz jednog predmeta za isti razred bude odobreno, što je izazivalo opću pometnju", kaže Mašić.

Ovakva situacija koja je stvarala poptpunu zbrku je bila jedan od razloga zbog čega je ministar, kaže, insistirao na promjeni udžbeničke politike, a tvrdi da se s njim u potpunosti slažu i čelnici ministarstava na kantonalnim nivoima.

Za odobravanje udžbenika koji će biti u upotrebi zadužena je Koordinacija ministara obrazovanja i nauke u FBiH na osnovu ranije provedenog konkursa, dok će svaki kanton, odnosno kantonalna ministarstva obrazovanja, sami odrediti koji konkretno udžbenik će se koristiti u školama njihovog kantona.

Iz Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke napominju i to da bi se u okviru reforme udžbeničke politike trebao reducirati i broj udžbenika za osnovne škole po svakom predmetu, što bi moglo doprinijeti ujednačenosti u svim kantonima, kao i u svakoj pojedinačnoj školi.

"Već je završen izbor udžbenika za školsku 2011./2012. godinu. Ovaj proces je počeo znatno prije imenovanja aktuelne vlasti u FBiH. Na spisak odobrenih udžbenika za narednu školsku godinu dodat će se, u odnosu na prošlu, novi naslovi za prvi, drugi, treći i osmi razred devetogodišnje osnovne škole. Što se tiče grešaka koje su se pojavljivale u udžbenicima prethodnih godina i sam sam kao zastupnik u Parlamentu FBiH ukazivao na te sramotne propuste. Sankcije zbog toga su trebali snositi svi koji su bili odgovorni, od recenzenata koji nisu primijetili očite greške do autora samih udženika, kao i izdavačkih kuća koje su dopustile da se takav udžbenik nađe u školama. Međutim, vrlo je upitno da li su adekvatne sankcije zaista i primjenjivane", kaže ministar.

Recenzenti i autori moraju parafirati svaku stranicu

Mašić je za Sarajevo-x.com rekao i to da će sada izdavači biti obavezani da dostave po jedan probni primjerak udžbenika Ministarstvu i svakom recenzentu kako bi recezenti mogli utvrditi jesu li njihove primjedbe, prijedlozi i sugestije prihvaćene prije štampanja.

"Kada recenzenti utvrde da su njihove sugestije prihvaćene, oni i autori će parafirati svaku stranicu udžbenika, čime potvrđuju njenu ispravnost. Zajednički izvještaj autora i recenzenata o ispravnosti udžbenika dostavlja se Ministarstvu, koje na osnovu ovog izvještaja donosi rješenje o upotrebi. To će sigurno doprinijeti poboljšanju procesa odabira udžbenika, posebno u uspostavaljnju rigoroznijih mehanizama zaštite udžbenika od eventualnih grešaka", kaže Mašić.

Do sada je bilo i nelogičnosti i nejasnoća u tome da li se udžbenici moraju štampati u BiH i da li autori moraju biti iz BiH.

"U rješenjima koja su se izdavala za upotrebu udžbenika bila je napomena koja se odnosila na 'sugestiju i preporuku' za štampanje udžbenika u BiH. To znači da je isključivo od dobre volje zavisilo da li će ova preporuka biti ispoštovana. Koordinacija ministara obrazovanja i nauke u Federaciji BiH je promijenila ovu odredbu u rješenjima, i sada izdavači imaju obavezu štampati udžbenike, priručnike i radne sveske u našoj zemlji", kaže ministar.

Prema novom pravilniku autori udžbenika mogu biti jedino državljani BiH, s izuzetkom udžbenika iz stranih jezika, kada autor može biti i neko iz inozemstva, ali samo pod uslovom da njegov udžbenik odgovara nastavnom planu i programu u Federaciji.