Uz pomoć Švedske
56

U Sarajevu savremenim metodama mjereno koliko saobraćaj zagađuje zrak

B. R.
Mjerenje emisije štetnih gasova iz automobila (Foto: Vlada KS)
Mjerenje emisije štetnih gasova iz automobila (Foto: Vlada KS)
Na frekventnim sarajevskim ulicama istraživano je u kojoj mjeri saobraćaj doprinosi zagađenju zraka, saopćili su iz Vlade Kantona Sarajevo.

Švedska agencija za zaštitu okoliša (Swedish EPA) i Švedski institut za istraživanje okoliša (IVL) su u saradnji s kantonalnim Ministarstvom saobraćaja i Ministarstvom komunalne privrede, infrastrukture, prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša proveli ovo istraživanje.

Kako je navedeno, mjerenje se vršilo instrumentom za daljinsko ispitivanje, koje se postavlja uz cestu i mjeri emisije CO, HC, NOx i čestica iz vozila. Mjerači su bili postavljeni pet dana (od 27. juna do 1. jula) na nekoliko različitih lokacija, i to u ulicama Alipašina prema skretanju za Betaniju, Kurta Schorka prije Stupske petlje, Hamdije Čemerlića kod nadvožnjaka i Alije Kučukalića kod pijace.

"Istraživanje se radi u sklopu projekta 'IMPAQ - Poboljšanje kvaliteta zraka i upravljanja kvalitetom zraka u Bosni i Hercegovini'. Riječ je o trogodišnjem projektu koji bi trebao dati dugoročna rješenja za poboljšanje kvaliteta zraka. Kako je Sarajevo jedan od najzagađenijih gradova, istraživanje smo započeli upravo ovdje. Koristimo tehnologiju koja omogućava mjerenje emisija u prometu u realnom vremenu i zove se daljinska detekcija. Na ovaj način moguće je izmjeriti emisije iz hiljada pojedinačnih vozila tokom uobičajenog radnog dana. Zahvaljujući njoj moguće je napraviti procjenu emisije i kasnije definisati prijedloge za uvođenje lokalnih mjera kojima će se reducirati zagađenje", kazao je Ake Sjoding iz IVL-a i podsjetio da se ova metoda mjerenja koristi u mnogim velikim evropskim gradovima.

Rezultati istraživanja će pružiti, kako je naglašeno, naučne argumente za uvođenje potrebnih mjera radi poboljšanja kvaliteta zraka u Sarajevu.

"Dosadašnje analize su pokazale da kvalitet zraka zavisi od kućnih ložišta, negdje oko 50 posto, više od 30 posto je utjecaj iz saobraćaja, a u ostalom procentu industrija, pri čemu se ovi omjeri tokom godine mijenjaju. Urbani transport je generalno odgovoran za veliki procenat emisija i stakleničkih gasova koje utječu na klimatske promjene. Budući da je raspon utjecaja na okoliš širok, potrebno je definisati integralni paket regulatornih i finansijskih mjera za redukciju zagađivanja zraka iz saobraćaja. Upravo je to glavni cilj projekta koji Vlada Kantona Sarajevo realizuje sa švedskim i drugim međunarodnim partnerima. Da bi bili što učinkovitiji u ovom procesu, potrebno je vršiti monitoring i specijalna mjerenja, kao ova kojima danas prisustvujemo. Iz dosadašnjih istraživanja znamo da je utjecaj saobraćaja na kvalitet zraka potcijenjen, budući da smo koristili za procjene metodologije i evropske emisione standarde, a naša vozila su u prosjeku starija i najčešće ne posjeduju katalizatore i filtere za prečišćavanje gasova. Dobijene podatke ćemo moći koristiti za različite vrste poređenja, a bit će nam od koristi pred nastupajuću zimsku sezonu, tako da možemo inovirati plan interventnih mjera za slučajeve prekomjernog zagađenja zraka u KS", kazao je ministar komunalne privrede, infrastrukture, prostornog uređenja, građenja i zaštite Enver Hadžiahmetović.

Prilikom mjerenja uzimaju se u obzir, kako je istaknuto, geografski i vremenski uslovi, ali se prikupljaju informacije i o vrsti i modelu vozila. Biraju se lokacije sa blagim nagibom uzbrdo ili na izlazima iz kružnog toka, na kojima vozila prolaze sa dovoljnim opterećenjem motora, a time i dovoljnom količinom izduvnih gasova.

"Ministarstvo saobraćaja je aktivno učestvovalo u mjerenju emisija štetnih čestica iz vozila. Nakon pet dana mjerenja, radit će se obrada podataka i znat ćemo tačno koliko je učešće zagađenja samo iz saobraćaja. Trebamo uzeti u obzir činjenicu da je ljeto i da je zagađenje dosta manje nego u zimskom periodu, ali je i dalje prisutno te da je trenutno zagađenje očigledno iz vozila. Rezultati će nam pomoći da kreiramo dalje strateške pravce te odredimo uslove kretanja vozila u samom centru grada", poručio je pomoćnik ministra saobraćaja Tarik Bašović.

Ova pilot studija će se moći koristiti i za buduće praćenje zagađenja. Pomoći će boljem razumijevanju štetnog utjecaja saobraćaja na kvalitet zraka, boljem planiranju mjera te podizanju svijesti građana i vlasnika automobila o zagađenju, saopćili su iz Vlade Kantona Sarajevo.