Međunarodni dan pismenosti
0

U BiH šest posto djece ne pohađa školu

Sarajevo-x.com
Foto: Fotoservis
Foto: Fotoservis
Širom svijeta danas se obilježava Međunarodni dan pismenosti koji ima za cilj promociju učenja i podizanje svijesti o važnosti pismenosti. Prema procjenama UNESCO-a, oko 774 miliona ljudi u svijetu je nepismeno, a od tog broja dvije trećine čine žene. Gledajući globalno, petina odraslih ne zna čitati ni pisati, 75 miliona djece uopće ne ide u školu, a mnoga djeca je pohađaju neredovno.

Iako u BiH ne postoje zvanični podaci o broju nepismenih osoba, pojedinci i institucije koje se bave tim problem ističu da naša zemlja ima jednu od najvećih stopa nepismenog stanovništa u cijeloj Evropi.

Prema podacima sa posljednjeg obavljenog popisa stanovništa u BiH iz 1991. godine, na teritoriji naše zemlje živjelo je 3.697.232 stanovnika, od čega je 360.000 njih bilo nepismeno što je činilo 9,9 posto.

Prema riječima profesorice Lamije Tanović koja se bavila ovim problemom, broj nepismenih osoba na području BiH nakon rata dostigao je šokantnih 20 posto. Ona je napomenula da ova procjena nije naučna.

"Situacija u našoj zemlji po ovom pitanju je strašna. Obrazovanje je zapušteno i ne radi se puno toga da se to i promijeni", rekla je za Sarajevo-x.com profesorica Tanović.

Takvo stanje posljedica je niza faktora koji uključuju loše materijalne i socijalne uslove, daleke škole što se posebno odnosi na ruralna područja, loš prijevoz do škola, malo škola za osobe sa posebnim potrebama.

Prema podacima Misije OSCE-a u BiH, skoro 48 posto žena i 25 posto muškaraca u seoskim područjima BiH nepismeno je i nema završeno osnovno obrazovanje. U urbanim sredinama bez završene osnovne škole je 7,8 posto muškaraca i 22,25 posto žena.

Fatima Smajlović iz organizacije "Save the Children" navodi da se oko šest posto djece nalazi van obrazovnog sistema.

"Najveći broj te djece je iz ranjivih skupina. Tu spadaju djeca romske populacije, siromašna djeca, djeca bez roditelja i slične kategorije", rekla je Smajlović.

Ova organizacija je sa još dvije međunarodne organizacije organizirala projekat "Inkluzivne škole, inkluzivne zajednice" i u saradnji sa svim kantonalnim ministarstvima i pojedinim općinama cilj je rješavanje pristupa i kvaliteta obrazovanja.

Podaci Agencije za statistiku BiH govore da je u toku školske 2008./2009. godine u 196 predškolskih ustanova upisano 16.260 djece što je povećanje za 12 posto u odnosu na prethodnu godinu.

U istoj školskoj godini u 1.874 osnovne škole upisano je 359.925 učenika što je povećanje za jedan posto u odnosu na prethodnu godinu.

Manje učenika u 2008./2009. školskoj godini upisano je u srednje škole i to 9.350 učenika što iznosi 5,9 posto. Ukupno je u 306 srednjih škola upisano 148.100 učenika.

U zimski semestar školske 2008./2009. godine upisano je 105.358 studenata što je više za 0,4 posto.

O značaju obrazovanja najbolje govore podaci UNDP-a za našu zemlju koji govore da 57 posto siromašnih stanovnika naše zemlje čine osobe koje nakon završetka osnovne škole nisu nastavili obrazovanje.

Da najveći utjecaj na obrazovanje ima siromaštvo pokazuje i podatak da 43 posto djece iz siromašnih porodica ne upisuje srednju školu, za razliku od 23 posto djece iz bogatijih porodica.

Zvanične podatke o broju nepismenih osoba trebao bi omogućiti popis stanovništva koji će se u narednom periodu održati u BiH.