Sarajevo kao izuzetak
0

U BiH ne postoje propisi za zaštitu od buke

Piše: Amra Kovač
Drndanje starih i dotrajalih automobila i autobusa, sirene, tramvaji, motori, avioni, helikopteri..., sve su to neki od izvora zvukova koje stanovnici Sarajeva svakodnevno čuju i koje skoro više i ne primjećuju. Iako jedino u glavnom gradu postoji Zakon o sprečavanju buke, očito je da se kao jedini takve vrste u državi, ne poštuje.

Međutim, malo je građana koji se uopće zapitaju kako ta buka utiče na njihovo zdravlje i da li su nervoze koje osjećaju, a kojima ne znaju uzrok, možda upravo nastale od buke.

„Koliko je štetno djelovanje buke na organizam govori činjenica da je donošenje i primjena propisa iz oblasti zaštite od buke, u susjednim zemljama u nadležnosti ministarstva zdravstva dok se kod nas problemom buke bavi Ministarstvo zaštite i okoliša Kantona Sarajevo. Na području Kantona Sarajevo ova oblast je uređena, međutim, na nivou Federacije BiH ili na nivou BiH, ne postoje nikakvi propisi za zaštitu od buke tako da se zakoni razlikuju od kantona do kantona“, kazala je u izjavi za Sarajevo-x.com Zijada Krvavac, pomoćnica ministra Ministarstva zaštite i okoliša KS.

Buka, prema riječima pomoćnice ministra, na čovjeka utiče i psihički i fizički, ometa san i koncentraciju, rad, smanjuje efikasnost i produktivnost, može se ogledati i u promjenama krvnog pritiska i pulsa, poremećaju u radu probavnih organa, suženju vidnog polja, može trajno oštetiti sluh...

„Da bi se riješio problem buke u Kantonu Sarajevo potreban je koordiniran napor više nadležnih institucija i organa, a ne treba zaboraviti ni učešće građana, koji svojim tolerantnim odnosom i prilagođavanjem sopstvenih aktivnosti mogu doprinijeti umanjivanju problema buke“, kazala je Krvavac.

Kada su pitanju stari automobili, saobraćajna policija ima uređaje koji se zovu fonometri i koji mjere buku vozila na saobraćajnicama, te kada neki automobil pravi previše buke, potrebno je zaustaviti vozilo, mjeriti fonometrom, te ukoliko automobil ima prekomjerne vrijednosti proizvodnje buke, sankcionisati vozača.

Zakon o sprečavanju buke Kantona Sarajevo, prema riječima Krvavac, izričito zadužuje investitore i izvršioce radova da kroz određene mjere spriječe širenje buke s gradilišta. Isti bi se principi trebali ispoštovati kada je u pitanju već izgrađena saobraćajnica koja bi trebala biti projektovana tako da pruža maksimalnu moguću zaštitu od buke za obližnje stambene objekte.

U slučaju da se buka ne može smanjiti, investitor bi trebao osigurati izolacije na prozorima.

S druge strane, diskoteke su po Zakonu dužne na uređaj za pojačavanje zvuka ugraditi elektronski regulator koji ograničava nivo zvuka.

Na području Kantona Sarajevo, prema riječima Krvavac, izvršena su mjerenja. Buka već prelazi dozvoljene decimale u centralnim dijelovima grada, na skoro svim raskrsnicama u gradu, potom u blizini Muzičke škole na Ilidži, u ulici Safeta Zajke u Rajlovcu, te u blizini sarajevskog aerodroma.

“Za svaki novi objekat koji se gradi, mora se paziti koji je postojeći nivo buke, da se ne bi tu gradio objekat koji će pridonijeti još većem povećanju”, dodala je Krvavac.

Što se tiče kontrole buke u Sarajevu do 22 sata je nadležna inspekcija okoliša koja je u okviru Ministarstva zaštite i okoliša Kantona Sarajevo, a nakon 22 sata za kontrolu buke su nadležne policijske uprave jer se tada buka tretira kao remećenje javnog reda i mira.