Luksuz ili potreba
124

U BiH je sve više privatnih aviona

SRNA
U BiH ima 80 osoba sa dozvolom i licencom privatnog pilota, a po 26 pilota imaju licencu saobraćajnog i komercijalnog pilota, što znači da mogu da se profesionalno bave avionskim prevozom ljudi i roba.

Kada je u oktobru 2011 godine u Banjoj Luci uvezen skupocjeni Mercedes plaćen više od milion maraka, svi su se danima pitali ko je njegov vlasnik i otkud mu toliki novac?

Niko u BiH do sada nije, makar javno, postavio to pitanje nekim novokomponovanim bogatašima za koje se pretpostavlja da imaju i po nekoliko privatnih aviona.

Ko su vlasnici tih aviona, naravno, nemoguće je saznati. Baš kao i u slučaju onog skupocjenog Mercedesa, nadležni ne žele da otkriju njihov identitet. Kažu da bi na taj način otkrili poslovnu tajnu.

Ipak, podaci do kojih smo došli poslije višednevnog istraživanja dovoljno su ilustrativni za ovu priču.

Prema podacima Direkcije za civilnu vazdušnu plovidbu, u BiH trenutno je registrovano 78 civilnih aviona i helikoptera. Od tog broja, skoro svaka treća letjelica registrovana je na neko fizičko lice.

Da budemo sasvim precizni, trenutno je u BiH čak 21 avion registrovan kao privatna svojina nekog fizičkog lica. Međutim, potpuno je jasno da je broj privatnih aviona registrovanih u BiH mnogo veći.

Dobri poznavaoci prilika u ovoj oblasti tvrde da je najveći broj privatnih aviona registrovan na aero klubove i neke privatne firme.

To potvrđuje podatak da aero klubovi u BiH trenutno imaju 35 registrovanih aviona. Na sajtu Direkcije za civilnu vazdušnu plovidbu BiH tačno se može vidjeti koji su to tipovi aviona, njihove registarske oznake i tačan datum kada je letjelica registrovana.

Ni iz tih podataka ne može se saznati ko je zaista vlasnik letjelice određenih registarskih oznaka. U rubrici o vlasništvu najčešće piše - "fizičko lice".

Kada je riječ o avionima registrovanim na firme, podaci su nešto transparentniji. Tako se, naprimjer, jasno može vidjeti da je "Avaz d.o.o." vlasnik aviona "Cesna 550 Bravo", registarskih oznaka E7-FRA koji je registrovan 29. marta ove godine.

"Atelje klub d.o.o.", ma šta to značilo vlasnik je aviona "HUSKY A-1" registarske oznake E7-ABK koji je registrovan 17. septembra 2010 godine. Nešto ranije, u 2006. godini u BiH su registrovana još dva aviona.

"VIP Aviation" d.o.o“ vlasnik je Cesne "C-177RG" registarskih oznaka

E7-VIP, koji je registrovan 30. jula 2009 godine.

Iste godine, ali 24 decembra, registrovan je i avion "Zlin Z242L", registarskih oznaka E7AAH u vlasništvu kompanije "Grand Trivić".

Jedan avion tipa "Cesna“ ovih dana često je pominjan i u jednom sudskom procesu koji se vodi pred Okružnim sudom u Banjoj Luci. Riječ je o letjelici C-340 A registarske oznake E7-AAU čije je vlasnik preduzeće “AVIO-RENT” doo. Taj avion registrovan je 23. decembra 2008 godine.

Podaci do kojih smo došli govore da svoje avione imaju i još neke poznatije kompanije sa ovih prostora. Naprimjer "NLB Leasing doo" iz Sarajeva registrovalo je svoj avion 7. jula 2008 godine. Hypo Alpe Adria ima u BiH registrovana dva aviona. Riječ je o letjelicama ATR-72 i oba ova aviona registrovana su isti dan, 27. maja 2005 godine. I firme "Bentus doo" i "Eko-bel doo" takođe imaju svoje avione.

Koliko se koriste avioni registrovani u BiH i za koje namjene niko pouzdano ne zna. U zvaničnim institucijama obično kažu da se te letjelice najčešće koriste za obuku sportskih pilota i padobranaca, panoramsko razgledanje gradova i nekih drugih turističkih destinacija, a očigledno je da ti avioni služe i za prevoz putnika i roba na određene destinacije.

Ipak, najvažnije od svega je činjenica da na nebu iznad BiH do sada nije bilo nekih značajnijih incidenata uprkos činjenici da je u ovom vazdušnom prostoru svaki dan sve veća gužva.