Sigurnost u saobraćaju
66

Treba li promijeniti dobnu granicu za vozače u BiH? Između zakona i prakse

Dž. P.
Foto: Klix.ba
Foto: Klix.ba
Policajci tokom saobraćajnih kontrola sve češće zaustavljaju automobile za čijim su volanom osobe starije životne dobi. Nerijetko se događa da stariji vozači i izazovu nesreće, kao što je to bio slučaj prekjučer u Sarajevu kada je 70-godišnjakinja udarila Passatom 74-godišnju pješakinju i teško je povrijedila.

Da li su oni opasnost za sebe i ostale učesnike u saobraćaju ili je riječ samo o stereotipu, saobraćajni stručnjaci odgovaraju da im niko ne može zabraniti da voze uprkos starosnoj dobi, jer jednostavno rečeno, zakon im to dozvoljava.

"Za vozače koji imaju više od 65 godina, svake tri godine izdaje se ljekarsko uvjerenje i ako ga vozač dobije, to, prosto rečeno, znači da je sposoban za vožnju. Iz Zavoda za medicinu rada RS nedavno su me pitali kako vozačima koji imaju više od 70 godina, a voze komercijalna vozila, produžiti ljekarsko uvjerenje. Jednostavno, zakon to dopušta", pojašnjava direktor Agencije za bezbjednost saobraćaja Republike Srpske Milija Radović.

Radović kaže kako, nažalost, Bosna i Hercegovina stagnira u odnosu na zemlje u regionu na polju unapređenja bezbjednosti saobraćaja te kako treba u naše zakonodavstvo ugraditi dobre primjere i prakse iz regiona.

"Srbija i Slovenija imaju posebne programe unapređenja sigurnosti saobraćaja za starije osobe. Oni moraju biti svjesni da njihove psihofizičke sposobnosti nisu na nivou kao kod nekoga ko ima 30 ili 40 godina. Vid i sluh oslabe, vrijeme reagovanja je duže... Također, promijenili su se uslovi polaganja vozačkog ispita. Nekada davno, nije bilo kružnih tokova, autoputeva kao danas. Stoga je neophodno inoviranje znanja, a za to su potrebni programi, sredstva i način da se kroz udruženja penzionera učini da oni sami budu sigurniji kao učesnici u saobraćaju, ali i svi drugi, kako bi se izbjegle nesreće", navodi Radović.

Sličan stav zauzeo je i Ramiz Tiro iz Mostara, inžinjer saobraćaja i sudski vještak iz oblasti saobraćaja koji tvrdi da je zakon "labilan" i da treba postojati dobna granica za vozače.

"Ima mnogo bolesnih ljudi kojima narušeno zdravlje ne dozvoljava da voze, ali ipak voze i ljudi koji pate od PTSP-a, a koji također upravljaju automobilima. Ljekarska uvjerenja se izdavaju formalno. Nažalost, nema zakonskih procedura kojima bi se regulisalo izadavanje vozačkih dozvola. Ja sam bio instruktor i tvrdim da treba postojati ta granica u godinama vozača. Uskoro trebam putovati za Sarajevo, imam 70 godina i obezbijedio sam sebi vozača. Postoji mogućnost da zaspim, da me umor savlada", rekao je Tiro.

On se prisjetio slučaja iz Mostara, gdje je jedan 75-godišnji vozač konstantno produžavao vozačku dozvolu.

"Vozio je baš sporo, ali srećom nesreću nikada nije doživio. Umro je prije godinu”, dodao je Tiro.