Jonathan Scheele
0

Transport "žila kucavica" za ekonomski razvoj Balkana

FENA
Želite li ulazak u evropske zemlje i transportnu uniju bez čekanja te potpuni pristup EU tada je potrebno osposobiti puteve i željeznice te donijeti sporazume o zajedničkom tržištu na kojem bi vladala ista pravila za transport, kazao je danas na pres-konferenciji u Sarajevu Jonathan Scheele, direktor odjela u Generalnoj direkciji Evropske komisije za energetiku i saobraćaj (DG TREN).

Jonathan Scheele boravio je u dvodnevnoj posjeti BiH, gdje je održao niz sastanaka s ministrom trgovine BiH i pomoćnicima entitetskih ministarstava za transport i s predstavnicima željeznica FBiH i RS-a.

EU je predložila prošlog proljeća potpisivanje ovakvog sporazuma, a pregovori bi trebalo završiti do septembra jer saobraćajna zajednica predstavlja solidan način za razvijanje i očuvanje saradnje, stabilnosti i mira u regiji.

Sporazum se zasniva na acquisu (pravna akta) Zajednice o transportu u pogledu razvoja infrastrukture, otvaranja tržišta, tehničke interoperabilnosti, sigurnosti, okolišnog i socijalnog zakonodavstva. Sporazum će uzeti u obzir iskustvo koje je stekla Komisija u pregovorima za slične sporazume u zračnom transportu (Sporazum o zajedničkoj Evropskoj avijaciji).

"Potrebno je kreirati jedinstveno tržište jer je transport 'žila kucavica' za ekonomski razvoj. BiH ima određene prednosti zbog svog položaja, ima brže, efikasnije pristupe ostatku svijeta", dodao je Scheele.

Cilj sporazuma jest da se uspostavi integrirano tržište za infrastrukturu i drumski, pomorski i riječni saobraćaj i da se relevantna legislativa zemalja u regiji zapadnog Balkana uskladi sa zakonima EU, da bi se omogućilo da korisnici saobraćaja i sveukupna javnost što prije osjete prednosti pristupanja.

Zajedničko tržište trebalo bi da bude već uspostavljeno do 2010. godine, tako da se za sedam do osam godina može vidjeti integrirano tržište s istim pravilima za sve i to povezivanje BiH s regijom a kasnije i s Evropskom unijom.

Da bi se to dogodilo potrebno je uključiti sve sfere pa i politiku, iako struktura vlasti u BiH ne čini život lakšim u smislu dogovora, zaključio je Scheele.

Što se tiče zemalja zapadnog Balkana, ova zajednica će ići uporedo s brzim razvojem regije koji ima izuzetan ekonomski potencijal, a bit će glavni podsticaj za održivi ekonomski razvoj i revitalizaciju željeznice. Cilj je da se poveća konkurentnost transportnih sistema u regiji. Saobraćajna zajednica će pomoći u povećanju stabilnosti i prosperiteta širom Evrope. Također će omogućiti da se EU trans evropska saobraćajna mreža proširi i doprinese razvoju našeg unutrašnjeg tržišta.

Sporazum o Transportnoj zajednici sa zapadnim Balkanom je posebno koncipiran da bi se regija u potpunosti integrirala u Evropsku transportnu porodicu i da bi se dopunila Politika proširenja zajednice.

"Bit će ovo težak izazov za BiH jer transport zahvata široko područje, a promjene koje će nastati bit će teške. Međutim, lakše je kad više zemalja ulazi u projekt, a ovaj uključuje zemlje nastale raspadom bivše Jugoslavije i Albaniju. Bez saradnje sa susjednim državama ne bismo imali budućnost", kazao je Izet Bajrambašić, pomoćnik ministra komunikacija i prometa BiH.

U željeznicama već dvije godine teče odvajanje infrastrukture i operativaca. Infrastruktura treba da postigne visoki standard a to je u nadležnosti države. Uz pomoć Transportne zajednice smo završili kompletnu dokumentaciju za koridor 5-C, a Evropska komisija je osigurala 500 miliona eura za njegovu realizaciju, što je dobar primjer saradnje, dodao je Bajrambašić.

Na pres-konferenciji je napomenuto da je saradnja zemalja u regiji na ovom polju bila veoma dobra, bez obzira na neslavnu prošlost iz 90-ih.