Najnoviji izvještaj
193

Svjetska banka: Dijete rođeno u BiH kada odraste može ostvariti samo 58 posto svog potencijala

A. B.
Ilustracija: Shutterstock
Ilustracija: Shutterstock
U najnovijem izvještaju Svjetske banke o Indeksu ljudskog kapitala (HCI), navedeno je da će dijete koje se rodi u BiH, kada odraste ostvariti 58 procenata produktivnog potencijala kojeg bi moglo iskoristiti uz završeno kompletno obrazovanje i puno zdravlje.

Na stranici Svjetske banke je objavljen navedeni izvještaj u kojem se pojašnjava da Indeks ljudskog kapitala (HCI) mjeri rezultate ljudskog kapitala širom svijeta prije pandemije. Shodno tome, procenatod 58 posto je niži od prosjeka regije Evrope i centralne Azije, ali viši od prosjeka zemalja s višim srednjim prihodom.

Ljudski kapital sastoji se od znanja, vještina i blagostanja koje ljudi akumuliraju tokom svog života, omogućavajući im da ostvare svoj potencijal kao produktivni članovi društva.

"Ljudski kapital je najznačajniji resurs BiH i od ključnog je značaja za razvoj zemlje. Nažalost, zemlja rapidno gubi svoj ljudski kapital, s obzirom da stanovnici, naročito mladi, odlaze iz zemlje u potrazi za boljim prilikama na drugim mjestima. Ali, čak i za one koji ostaju, nedostaci u obrazovanju i zdravstvu znače da će skoro polovina produktivnosti tokom njihovog životnog vijeka biti izgubljena, jer im obrazovanje ne pruža znanja koja su potrebna na tržištu, a zdravstvena zaštita im ne omogućava zdrav i produktivan život. Pandemija je samo povećala urgentnost djelovanja na zaustavljanju gubitka ljudskog kapitala. Naša želja je da vidimo da ljudi u BiH žive zdrav život i da mogu ostvariti svoj puni potencijal. To je dostižno, ali moramo djelovati odmah, da bismo preokrenuli ovaj negativni trend", kazao je Emanuel Salinas, šef ureda Svjetske banke u BiH i Crnoj Gori.

Prilikom procjene obrazovanja u BiH, izvještaj pokazuje da u prosjeku djeca mogu očekivati da će završiti 11,7 godina školovanja do 18. godine života. Međutim, ukoliko se u obzir uzme kvalitet učenja, to predstavlja ekvivalent tek 7,8 godina efektivnog obrazovanja.

Istaknuto je da je kvalitet učenja od najvećeg značaja za razvoj ljudskog kapitala. S tim u vezi, to znači da poboljšanje kvaliteta područavanja i učenja na nastavi i u školama u cijeloj zemlji predstavlja put za povećanje ljudskog kapitala i omogućavanje ostvarivanja potencijala za rast svih učenika u BiH. Da bi se to postiglo, iz Svjetske banke navode da je bitno da zemlja kao prioritet stavi razvoj obrazovanja.

Ovogodišnji izvještaj uključio je i analizu desetogodišnjeg razvoja ljudskog kapitala u 103 zemlje od 2010. do 2020. godine. Albanija, Azerbejdžan i Rusija spadaju među deset zemalja koje su ostvarile najveći napredak u oblastima zdravstva i obrazovanja na svijetu.

Svjetska banka pomaže vladama u izradi dugoročnih rješenja kojima će se u periodu nakon pandemije izgraditi otpornije, inkluzivnije ekonomije. U BiH, Svjetska banka pruža podršku zdravstvenom sektoru kroz finansiranje medicinske opreme, potrošnog materijala i objekata kao odgovor na pandemiju koronavirusa, a trenutno s vlastima razmatra mogućnosti za poboljšanje učinka zdravstvenog sektora i kvaliteta usluga.