Šta se kuha u OHR-u?
152

Šta treba znati o procesu Schmidtovog nametanja izbornog zakona: Đavo je u detaljima

Semir Hambo
Foto: Arhiv/Klix.ba
Foto: Arhiv/Klix.ba
Već dva dana vruća politička tema u Bosni i Hercegovini je nametanje izmjena izbornog zakona, na što se visoki predstavnik Christian Schmidt uveliko priprema.
Danima traju pregovori i konsultacije unutar OHR-a, a Schmidt je jučer obavio niz telefonskih razgovora sa liderima parlamentarnih stranaka o ovoj temi. Da će Schmidt uskoro posegnuti za bonskim ovlastima i nametnuti određene izmjene zakona ukazuje nekoliko detalja. Prije svega vrijeme kada je ova tema stavljena na dnevni red OHR-a, s obzirom da se približavaju izbori, ali tu je i način komunikacije s predstavnicima stranaka.

Odluka je spremna?

Izvjesno je da je Schmidt već pripremio odluku, a da trenutno samo polira detalje i isputuje raspoloženje među političkim strankama. Javnost trenutno o svemu tome dobija informacije na kapaljku jer iz OHR-a, ali i iz drugim ambasada mudro šute uz poruku kako ništa ne žele komentirati.

A s obzirom da se radi o iznimno važnom političkom dokumnetu i odluci iluzorno je očekivati da javnost nema potrebu da sazna šta se to kuha u kuhinji OHR-a. Iz te institucije muk, a predsjednici stranaka od jučer se oglašavaju o tome kako su razgovarali sa Schmidtom o temi nametanja izmjena izbornog zakona.

Iako za sada postoje samo pretpostavke i određena medijska saznanja o dokumentu kojeg sprema Schmidt, u javnosti se već mogu čuti, prije svega kritike. Tišina iz OHR-a i drugim ambasada to dodatno pojačava. Reakcije iz političkih krugova do sada uglavnom idu u pravcu bojazni da bi Schmidt mogao donijeti izmjene zakona koje bi legalizovale ranije zahtjeve HDZ-a u smislu načina popunjavanja Doma naroda FBiH.

S druge strane mogle su se čuti i poruke da bi Schmidova intervencija relaksirala situaciju ukoliko bi išla u pravcu oduzimanja moći jednoj stranci da blokira procese u Parlamentu FBiH ili u procesu imenovanja vlade u FBiH.

S jedne strane je nezahvalno u startu odbacivati ono što OHR sprema jer se ne znaju svi detalji, iako postoje nagađanja da će donesenom odlukom svi nešto dobiti, ali i da će svi biti nezadovoljni. Ali, đavo je u detaljima, koji mogu biti presudni. Javnost zaslužuje i im pravo znati kako će izgledati jedan od najvažnijih dokumenata u svakoj državi - izborni zakon.

Stanje na terenu

Međutim, ako na jednu stranu ostavimo suštinu dokumenta, uplitanje Schmidta u izborni zakon ima i drugu dimenziju. U političkom smislu Schmidtov potez, bez obzira šta te izmjene zakona nosile, će skinuti teret sa pleća HDZ-a i SDA. Za prve će značiti da su učinili sve da dobiju šta žele, ali da nisu mogli dobiti sve, jer ipak je na kraju kompletnu odluku donio Schmidt.

Za SDA će značiti da u konačnici nije pristala na zahtjeve HDZ-a, da nije "izdala", ali da ništa nisu mogli učiniti jer je odluku donio Schmidt.

Najveće kritike će u takvom scenariju iznositi DF, Naša stranka i vjerovatno SDP. Optuživat će međunarodnu zajednicu da je popustila, istu onu međunarodnu zajednicu koja je u strankama poput SDP-a i NS-a vidjela neku političku promjenu i otvoreno ih podržala na određenim nivoima.

Ostale stranke će ići srednjim putem i prikloniti se onoj opciji koja bude dominantna. To podrazumijeva iznošenje određene doze kritike na račun OHR-a, ali uz pozdravljanje što se ipak nešto desilo i pomjerilo s mrtve tačke.

U konačnici, Schmidt nametanjem odluke o izmjenama izbornog zakona, ma kako to završilo treba imati na umu kako će se taj potez odraziti na svaku od stranaka i kako će svaka stranka taj čin iskoristiti u predizborne svrhe.