Brojni projekti
1.1k

Intervju / Semir Efendić: Uspjeli smo pokrenuti Novi Grad, a SDA treba radikalnu reformu

Piše: S. H.
Foto: Nedim Grabovica/Klix.ba
Foto: Nedim Grabovica/Klix.ba
Načelnik Općine Novi Grad Semir Efendić u intervjuu za Klix.ba govori o aktuelnim temama u najmnogoljudnijoj općini u državi, završenim i planiranim projektima, najvećim kantonalnim problemima, stanju u SDA, neophodnoj reformi stranke i političkim ambicijama te drugim temama.

Žive li građani Novog Grada bolje u odnosu na period prije nego ste vi izabrani za načelnika?

Uslovi za život u općini su sigurno bolji nego što su bili 2012. godine jer je od tada do danas realizovan veliki broj projekata koji utječu na svakodnevni život. Urađeno je dosta u oblasti saobraćajne, komunalne i ostale infrastrukture. Izgrađeni su parkovi, igrališta, školski objekti, obdaništa, biciklističke staze, šetnice i slično. Također, pokrenut je veliki broj projekata i programa u oblasti privrede, socijalnog i društvenog razvoja naše općine. U tom smislu naša općina je sigurno ugodnije mjesto za život. Treba ipak istaći da smo mi dio bh. društva i da život u Novom Gradu u velikoj mjeri zavisi od ukupnog ekonomskog, socijalnog i političkog stanja u našoj državi, koje je nažalost daleko od zadovoljavajućeg.

Ono što je najvažnije, mi smo uspjeli "pokrenuti Novi Grad", što je bio naš slogan 2012. godine, i postati dobar primjer u mnogim oblastima djelovanja lokalne zajednice. U praksi smo dokazali ono za šta nas uvjeravaju da je nemoguće u BiH, a to je da se politika i državni posao mogu voditi odgovorno, ubrzanim koracima razvoja, i na opće zadovoljstvo naših građana.

Ima naravno još puno posla koji treba uraditi u raznim oblastima i mi nastavljamo realizaciju projekata koji su dio programa Novi Grad 2020. za koji smo dobili podršku građana na lokalnim izborima održanim prošle godine.

Koji su projekti koje planirate realizirati u ovom mandatu?

Projekata je dosta i oni će nastaviti mijenjati lice Novog Grada nabolje. U ovom mandatu trebalo bi da bude izgrađena deveta transverzala s mostom preko željezničke pruge u Boljakovom Potoku. To je projekt čija je prva faza započela prošle godine iz pravca ulice Džemala Bijedića. Trenutno imamo zastoj jer je preduzeće Energoinvest TDS u međuvremenu otišlo u stečaj te stečajni upravnik pokušava osigurati uslove za mogući nastavak proizvodnje u fabrici nakon okončanja stečajnog postupka, u čemu mu i mi kao općina nastojimo pomoći. S druge strane, pripremamo sporazum s Ministarstvom saobraćaja i Direkcijom za puteve KS za izgradnju druge faze ovog projekta koja obuhvata izgradnju samog mosta i kružnog toka na spoju s ulicom Safeta Zajke. U ovoj godini su osigurana sredstva u budžetu Kantona Sarajevo, Direkcije za puteve i Općine na osnovu kojih će biti proveden tender za odabir izvođača radova na drugoj, a i najvažnijoj fazi ovog projekta.

Tu je još mnogo projekata u svim oblastima, od infrastrukture do privrede i obrazovanja. Također kada je riječ o kulturi, u periodu koji je pred nama očekujemo dosta aktivnosti i projekata na tom planu. Otvoren je Centar za kulturu Dobrinja koji je smješten u Vili Hadžihalilovića, koji će ponuditi dosta dobrih sadržaja za sve generacije našeg stanovništva, a naročito će u fokusu rada biti mladi. Potpisani su prvi put ugovori sa skoro svim značajnim kulturnim institucijama čije programe ćemo time dovesti i u Novi Gad.

U kojoj fazi je projekt izgradnje Kongresnog centra, može li se uopće očekivati njegova izgradnja?

Kongresni centar je najveći projekt naše općine, ali vjerovatno i najveći projekt u Kantonu Sarajevo. Radi se o velikoj investiciji čija realizacija zahtijeva dosta priprema. Mi vjerujemo da je realizacija ovog projekta realna i da se može pronaći investitor za ovakav projekt. Prošle godine, nakon svih potrebnih procedura, javnih rasprava i međunarodnog tendera za odabir idejnog rješenja, usvojen je Urbanistički projekt kojim je s aspekta provedbeno planske dokumentacije definisan prostor za izgradnju Kongresnog centra. Izdata je urbanistička saglasnost za izgradnju Kongresnog centra na ime Općine Novi Grad koja je pravosnažna i za koju su pribavljene sve potrebne saglasnosti.

Foto: Nedim Grabovica/Klix.ba
Foto: Nedim Grabovica/Klix.ba

Očekujemo da će Općina biti u mogućnosti zemljište za izgradnju Kongresnog centra staviti na javnu licitaciju u ovoj godini i na taj način kroz transparentan javni proces odabrati investitora. Više stranih firmi do sada je iskazalo interes za ovaj projekt, što je potvrđeno i pismima namjere koja su do sada stigla na adresu općine.

U kojoj fazi je izgradnja tzv. gradskog autoputa kroz općinu Novi Grad. Da li je završena eksproprijacija zemljišta?

Što se tiče izgradnje LOT-a 2C Sarajevske zaobilaznice, koji je ujedno i početak gradskog autoputa, nedavno je doneseno rješenje o eksproprijaciji zemljišta u vlasništvu firme ŽGP. Ovo je jedini dio autoputa u FBiH gdje je neka općina iz svog budžeta finansirala eksroprijaciju zajedno sa Kantonalnim ministarstvom saobraćaja i srećom da je to naš budžet mogao podnijeti. Time su stvoreni uslovi da autoput dobije drugi izlaz/ulaz na teritoriji naše općine spajanjem sa ulicom Safeta Zajke. Očekujemo da izvođač radova u naredna dva mjeseca okonča sve radove na spajanju Lota 2C sa ulicom Safeta Zajke.

Pergola iznad željezničke pruge koja je izgrađena u sklopu Lot-a 2C po našem mišljenju može biti mjesto sa kojeg gradski autoput ulazi u pojas željezničke pruge kojim može ići sve do željezničke stanice. To je dio našeg programa Novi Grad 2020, gdje postoji i volja općine Novo Sarajevo da se u pojasu Željezničke pruge izgradi gradski autoput do spoja sa prvom transverzalom. Za taj projekat ne bi bilo potrebno rješavati imovinsko pravne odnose jer je zemljište u državnom vlasništvu i javno dobro. Postoji opcija reduciranja željezničke pruge kako bi u tom pojasu ostala i željeznička veza sa centrom grada, a druga opcija bilo bi izmještanje putničke željezničke stanice u Rajlovac, što je trend u dosta gradova da se iz centra grada Željezničke stanice izmještaju na periferiju. Da bi se ovo realiziralo potrebno je učešće prije svega Federalnog nivoa vlasti, preduzeća Željeznice FBiH. Postoji načelna saglasnost Vlade FBiH da se zajednički sa svim subjektima razmotri mogućnost realizacije ovog projekta o čemu će se u narednom periodu voditi konkretnije aktivnosti. Kako god, realizacijom tog projekta Sarajevo bi u longitudinalnom pravcu uz primarni prsten dobilo još jednu saobraćajnicu velikog kapaciteta za unutargradski i transportni saobraćaj. Tada bi vožnja od Marijin Dvora, tj prve transverzale do koridora 5C i petlje u Butilama trajala 5-7 minuta.

Kako komentarišete djelovanje nezavisnih načelnika i gradonačelnika, njihovo udruživanje u tzv. "Pokret za Evropu"? Koliko vam je bliska ta opcija?

Nisam stekao dojam da je opcija o kojoj govorite do ovoga trenutka jasno artikulisana. Teško se određivati prema nečemu što je nejasno. Načelnici i gradonačelnici od svih političara imaju najbliži kontakt s građanima i najbolju sliku političkog ambijenta. Nadam se da će kolege o kojima govorite napraviti ispravnu političku procjenu te da svojim agažmanom neće dodatno otežati političku situaciju u kojoj se naša zemlja nalazi. Nesporno je da je našoj političkoj sceni potrebna neka vrsta osvježenja, ali i to da je do sada veliki broj pokušaja završio neslavno i doprinio još težoj političkoj situaciji u kojoj se danas nalazimo.

Kako vi vidite rješenje nekih kantonalnih problema, naročito po pitanju redukcija vode, pasa lutalica i slično. Ide li KS u dobrom pravcu?

Kanton Sarajevo najviše problema ima u oblasti komunalne privrede. Tu se naročito ističu pitanja javnog gradskog saobraćaja, vodosnabdijevanja, javne higijene itd. S novom upravom JKP Vodovod i kanalizacija konačno smo započeli rješavanje dugogodišnjih problema pa su tako ukinute redukcije vode u našem najvećem naselju Dobrinja. Nadam se da će problem noćnih redukcija vode u narednih nekoliko godina biti u potpunosti riješen, što je jedan od glavnih ciljeva aktuelne Vlade Kantona Sarajevo.

Kada je riječ o GRAS-u, to je preduzeće s nagomilanim problemima za čije gomilanje nažalost nema nikakve odgovornosti pa je zbog toga moguće da preduzeće napravi gubitak od 300 miliona KM i da za to niko ne odgovara. Teško je gledati stare i dotrajale tramvaje kroz naš grad, i živim za dan kada će Sarajevom krenuti moderni novi tramvaji kakvi voze građane zapadnoevropskih gradova. Za ovih 300 miliona koliko je preduzeće u gubitku mogao se izgraditi i metro, a mi umjesto toga imamo neredovan prijevoz i dotrajala vozila.

Ne znam kako će Vlada izaći iz ovih problema, ali upravljanje komunalnom privredom na način kako je to rađeno do sada definitivno se mora promijeniti. Moguće je da izmjenama Ustava koje su planirane dio nadležnosti pređe na općine i grad, čime bi se vjerujem postigla veća efikasnost u toj oblasti.

Aktuelna vlada Kantona krenula je u ozbiljne reformske zahvate u oblastima zdravstva, obrazovanja i nadam se da su ove reforme dobro pripremljene, što će pokazati vrijeme koje je pred nama.

Često se oglašavate na društvenim mrežama i iznosite stavove o političkim prilikama u zemlji. Smatrate li da je to pravi način iznošenja stavova?

Ne mislim da se često oglašavam na društvenim mrežama. Oglasim se kada imam razlog i potrebu da to učinim. Čak, mislim i da se rijetko oglašavam u odnosu na to koliko bi pitanja trebalo dodatno pojasniti i komentarisati. Putem društvenih mreža prenosimo i dosta vijesti o dešavanjima u našoj općini pa su u tom smislu društvene mreže korisne.

Foto: Nedim Grabovica/Klix.ba
Foto: Nedim Grabovica/Klix.ba

Kritikujete i rad vaših stranačkih kolega na višim nivoima vlasti. Nailazite li na opomene ili upozorenja zbog toga. Je li u SDA potrebna reforma, kongres ili nešto treće?

Nije bilo posebnih opomena, ali bio je jedan generalni Zaključak Predsjedništva SDA nakon lokalnih izbora, u kojem se tražilo od zvaničnika SDA na svim nivoima da se suzdrže od javnih istupanja stavovima koji nisu usaglašeni na stranačkim organima. Međutim, SDA je do sada bila demokratska stranka, barem po pitanju slobode javnog iznošenja mišljenja, i koliko znam niko još zbog toga nije bio kažnjen. Međutim, postoji često institucionalni i parainstitucionalni pritisak na moj rad u Općini Novi Grad. To definitivno ima političku pozadinu i znam da je direktna reakcija na otvorenost u kritikama prema višim nivoima vlasti. Bez obzira na to, ja ipak mislim da naši građani zaslužuju otvorenost i iskrenost, to je najmanje što im možemo pružiti.

Što se tiče SDA, njoj je prema mom mišljenju potrebna radikalna reforma. Tu reformu sigurno ne može provesti aktuelno rukovodstvo, jer reforma prije svega podrazumijeva novi pristup politici koji ne možemo očekivati od ljudi koji su uspostavili sadašnji. To je pristup u kojem ljudi kod vođenja politike polaze od sebe, umjesto od političke potrebe, problema i plana za njihovo rješavanje. Ljudi opterećeni svojom pozicijom u izvršnoj ili zakonodavnoj vlasti, ako im je ona osnovni politički cilj, a velikoj većeni članova našeg rukovodstva jeste, teško da su u stanju voditi politiku korisnu za narod i državu.

Na prošlim izborima dobili ste blizu 30.000 glasova. Imate li ambiciju kandidirati se za neku od funkcija za viši nivo vlasti?

Podrška građana Novog Grada na prošlogodišnjim izborima reakcija je na politički pristup kojem je u fokusu bio program rada. Taj program rada je građanima predstavljen 2012. godine kada sam ja dobio podršku da kao načelnik vodim najveću općinu u državi. Građani su u proteklom mandatu prepoznali fokusiranost i rezultate na realizaciji našeg programa "Pokrenimo Novi Grad zajedno" i to su nagradili velikom podrškom na izborima. Tako će biti i na općim izborima onog dana kada se pojavi politički program i političko vodstvo koje će program realizirati na zadovoljstvo svih. To bi bilo puno bolje nego programske, matematičke, principijelne ili neprincipijelne koalicije koje su u suštini sve iste, i neefikasne osim u prava tri mjeseca njihovog postojanja kada se dijele političke pozicije.

Moje lične ambicije za neke pozicije u vlasti nisu toliko bitne. Bilo bi bitno da se konačno napravi kvalitetan politički i ekonomski plan za našu državu. U tome bih rado učestvovao, kako u pripremi, tako i u njegovoj realizaciji.

Često kritizirate postupke predsjednika SBB-a Fahrudina Radončića. Čak ste izjavili da ćete se potruditi i učiniti sve što možete da on ne bude izabran za člana Predsjedništva BiH. Zbog čega smatrate da politika Fahrudina Radončića nije dobronamjerna?

Već sam obrazložio te stavove. Radončić je jedan od glavnih krivaca za ukupnu tešku situaciju u kojoj se zemlja nalazi, zajedno s onima iz vlasti koji su omogućili da njegov poslovni i medijski projekt ostane zaštićen i privilegovan od države toliko godina. Njegove novine nanose nesagledivu štetu javnom prostoru i javnom interesu, jer djeluju isključivo s pozicije nezajažljivog privatnog interesa. Specijalitet tih novina je javni linč Bošnjaka i do sada su ih stotine ili hiljade tako "linčovane", a ostali zastrašeni brutalnošću. Naročito je opasna njegova kvazibošnjačka politika koja nas poput velikosrpske optužuje da smo pravili i pravimo "muslimansku državu", da je naše državno rukovodstvo koje je u ratu djelovalo u gotovo nemogućim uslovima, na granici opstanka države i naroda, ustvari bilo "državna mafija" itd. To su samo neke od metoda za izvršenje zadatka u kojem nam treba plasirati agresorske teze da mi ne zaslužujemo državu, da je ne znamo voditi, da smo svi lopovi, kriminalci, teroristi...To nam skoro 20 godina indirektno poručuje Radončić i njegovi mediji. A nije tako!