O Nacionalnom okviru kvalifikacija
0

Profesor Bašić pojasnio: Bachelor nije viša škola!

Razgovarala: Tatjana Sekulić
Hazim Bašić
Hazim Bašić
Otkako je objavljen Nacionalni okvir kvalifikacija BiH u medijima su se pojavile brojne špekulacije o "novom načinu dodjele akademskih titula", te o tome da se bachelor izjednačava sa višom školom. Stoga smo zatražili pojašnjenje prof. dr. Hazima Bašića, prorektora za naučno-istraživački rad Univerziteta u Sarajevu. Za Sarajevo-x.com je istakao da prvi bolonjski ciklus ni slučajno nije viša škola.

Dokument Osnove kvalifikacijskog okvira u BiH usvojen je u martu na sjednici Vijeća ministra BiH i od tada je predmet brojnih diskusija u akademskoj zajednici BiH.

"Dokument je dio okvira koji se odnosi na visoko obrazovanje i usklađen je sa bolonjskim reformskim procesom. S obzirom da je pristup u implementaciji bolonjske reforme u BiH bio u cjelosti nekoordiniran, nastale rasprave su logične i očekivane. Osnovama kvalifikacijskog okvira su predviđena tri stepena visokog obrazovanja: prvi ciklus – zvanje bakalaureat, drugi ciklus – zvanje master (u području tehničkih nauka master/diplomirani inženjer) i konačno, treći ciklus – zvanje doktor nauka", kazao je Bašić za Sarajevo-x.com.

Bachelor - titula koja nije ispravno shvaćena

Profesor je istakao da akademska titula bakalaureat, koja se dobija po završetku prvog ciklusa studija, još uvijek nije ispravno shvaćena u bh. društvu. Napomenuo je i to da su pokušaji da se novi sistem akademskih zvanja uporedi sa starim sistemom potpuno bespotrebni.

"Prvi bolonjski ciklus ni slučajno nije viša škola. Radi se o akademskom stepenu koji traje tri ili četiri godine, a nakon čijeg završetka osoba koja dobije ovu diplomu, u dokumentu koji se zove dodatak diplomi, ima, između ostalog, jasno naznačene kompetencije za datu struku, a koje su stečene tokom studija", istakao je Bašić.

Zvanje magistra nauka ne postoji

Profesor je napomenuo da dužina trajanja prvog ciklusa nije parametar koji se može koristiti za diferenciranje zvanja, kao što prije bolonjske reforme nije bilo dilema, zbog toga što je školovanje za sedmi stepen stručne spreme različito trajalo za različite struke. Također, dodao je da se prvi ciklus bolonjskog sistema ne može izjednačavati s nekadašnjim "završenim fakultetom".

"To je potpuno pogrešno shvatanje, čak i u onim slučajevima kada prvi ciklus traje četiri godine", istakao je Bašić.

Napomenuo je i to da nekadašnje zvanje magistar nauka ne postoji i da su studenti koji završe drugi ciklus studija jednaki su predbolonjskim diplomiranim studentima, a ne nekadašnjim magistrima nauka. Tačnije, oni su masteri struke.

Korak naprijed za obrazovanje u BiH

"Usvojene Osnove kvalifikacijskog okvira Bosne i Hercegovine predstavljaju važan korak naprijed u uređivanju prostora visokog obrazovanja u BiH. Dokument je kompatibilan s rješenjima koja su prisutna u regionu. Također, radi se o dokumentu čija detaljna razrada, po pojedinim strukama, tek slijedi", napomenuo je profesor.

Ispravno razumijevanje dokumenta je moguće ukoliko se ne pokušavaju nova akademska zvanja i stepeni (kojih ima tri) svrstati u staru matricu, u kojoj ima pet zvanja, smatra Bašić.